Източният път към Рая. Ръководство за щастие – Геше Майкъл Роуч
„Монах прекарва двайсет години в тибетски манастир, преминавайки обучението си през петте велики предмета, цялото състоящо се от учебници написани през славните години последвали пристигането на Тома. Това е труден и строг курс, който завършва най-много един от десет.“ Носете тази книга със себе си и четете по няколко от секциите всеки ден – няколко месеца! Четете ги преди обяд или преди закуска! За да ги възприемем и приложим заедно в Живота си!
По препоръка на свой учител от „Сера Мей” в Индия, започва да прилага древните мъдрости от будизма в съвместен бизнес с още двама други предприемачи. Става вицепрезидент на „Андин“, компания започнала със скромен актив и достигнала над 100 милиона годишен оборот. По-късно основава Институт, който подготвя хора за бизнеса на основа на древните будистки мъдрости, но същевременно и работи за съхраняване на древната азиатска литература.
След 1981г. преподава будизъм, санскритски, руски и тибетски езици, превежда литература, пише книги.
Степента „Геше” е подобна на „магистър”.
Геше Майкъл Роуч израства в църквата Вси Светии, Финикс, Аризона. Той е почетен възпитаник на Катедрата по Религия на Принстънския Университет, където живее във фондацията Проктър Крисчън и служи като членуващ студент на комитета, създаден за редакция на молитвеника на катедралата. Награден е с Президентския стипендиантски медал от президента на Съединените Щати.
На прага на влизане в семинарията, Майкъл внезапно загубва трима от членовете на семейството си. Това довежда до повече от двадесет години изследвания в тибетски манастири в търсене на помощ за разбирането на болката и смъртта. Откритието на ученията на Иисус, които достигат Тибет през апостол Тома, осигурява животоспасяващ ключ.
Майкъл е първият американец, който завършва „геше“ цикъла на петте велики предмета в тибетски манастир. Той е един от основателите на Андин Интернешънъл Дайъмънд, една от най-успешните фирми в Манхатан, а също и автор на международния бестселър „Шлифоващият диаманти“. Неговите проекти за помощ за тибетските бежанци са спасили стотици семейства.
Откъс от “Източният път към Рая. Ръководство за щастие”
Смелостта да имаш всичко:
Иисус рече:
”Искайте и ще ви се даде;
търсете, и ще намерите;
хлопайте, и ще ви се отвори;”Нека имаме куража да получим всичко, което искаме от този живот.
Като деца сме опитвали да се направим щастливи. И сме се проваляли.
Прекалено рано сме се отказали да се надяваме, че можем да имаме всичко.
Ако бе дошъл някой и ни беше показал начин да се сдобием с всичко, не че щяхме да се страхуваме да тръгнем след него по този път. Онова, което ни плаши, е да не би да се сбъдне самата идея да притежаваме всичко.
Така че нека първо да имаме смелостта.
Кое е това всичко?
Иисус рече:
”У човеците това е невъзможно,
но у Бога всичко е възможно.”Няма нужда никой да ни казва кое би ни направило щастливи. Ние го знаем от самото си раждане. Знаем, че не сме дошли на този свят, за да ядем, работим и да умрем.
Имаме право да бъдем здрави и силни. Имаме право да имаме всички неща, от които се нуждаем. Имаме право да намерим любовта.
Имаме също и по-висши права. Имаме правото да бъдем щастливи, по цял ден, всеки ден. Имаме право да се освободим от страха, от смъртта. Имаме право да изпълним истинската си съдба: наше право е да се превърнем в някой, който може да се погрижи за всеки друг човек на този свят.
Нека вземем онова, което е наше, по право.
Да поговорим за наука:
Вие сте на десет години. Двама от приятелите ви потеглят с кола на път. Колата удря друга кола. Един от приятелите ви загива. Другият се отървава без драскотина.
Вие питате майка си, вие питате науката, защо единият ви приятел е умрял, а другият не.
– Защото главата му е пробила през предното стъкло, а предното стъкло е по-твърдо от главата му.
– Но, мамо, защо е излетял през предното стъкло?
– Защото е седял отпред, когато са се блъснали в другата кола.
– Да, но защо е седял отпред?
– Не зная, просто се е качил отпред, а другото дете не. Сега моля ти се не ми задавай глупави въпроси. Това е окончателният отговор, който получавате от майка си и от науката на сегашното й ниво.
Науката в нейния настоящ стадий на развитие описва услужливо и точно как процесът на стареене и смърт се случва. Определени телесни функции започват да западат, което повлиява други системи, докато не се достигне до определен праг, отвъд който няма възстановяване. Организмът като цяло тогава просто угасва.
Нито дума за това защо процесът стартира в определен момент.
В случая с автомобилната катастрофа относителният резистивен капацитет на тъканта на черепа в точката на въздействие бива надвишен от силите, създадени от внезапния тласък, придаден от сблъсъка — което само обяснява как е загинал Джони, а не защо е загинал. Не защо е седнал отпред. Не защо другата кола е завила точно в този конкретен момент.
Една истински всеобхватна форма на наука не може да се проваля в обобщаването на тези окончателни въпроси защо нещата се случват. Сегашният стадий на развитие на науката е несравним принос към обществото; но би могло да бъде още много повече, едно финално и всеобхватно обяснение на нещата: обяснение, че понеже е пълно, може да пробие дори през окончателни проблеми като стареенето и смъртта.
Накрая нашето чудно изкуство на науката ще включва и етичния елемент, елемент на състрадание. Ето как.
Науката, както я практикуваме, вече признава ролята на възприятието в това как оперира действителността. Тоест достигнали сме точката , където признаваме, че начинът, по който се държи субатомната частица, се променя от самия акт на наблюдаването й. Науката по начина, по който днес стои, вижда един вид стандартна реалност, която се променя само чрез наблюдението й.
Тази идея се доближава до разбирането на по-дълбоката памет, което е оцеляло сред нашите източни християнски братовчеди. А това ни води към една интригуваща възможност. Какво ако наистина е вярно, че сетивата ни не само променят света около нас, но в действителност формират самото му съдържание?
Ами какво ако съдържанието на възприятията ни се определя от това колко добре сме се грижили за другите в миналото?
Можете ли да видите, можете ли да усетите една нова много напреднала форма на наука? Наука, която изследва, потвърждава и после стандартизира посредством този славен научен метод прецизните прояви на доброта, например, нужни за посаждането на семена в по-дълбоката памет, които биха поддържали възприемането на живот неограничено.
Краят на стареенето, краят на смъртта. Айнщайн среща Иисус, ако искате.
Какво ще преподавате?
”Всичко това изказа Иисус с притчи на народа, и без притчи не им говореше.”
Когато един учител говори само в притчи, в метафори, това оставя нещата отворени за множество различни интерпретации.
Имало една голяма бижутерийна верига от стотици магазини в Америка. Един ден те взели няколко от магазините във всеки един от градовете и сменили името им с модерно Звучащо британско име. Преместили всичките си по-скъпи бижута в тези висококласни магазини, като задържали по-евтините бижута в старите магазини.
После направили нещо странно. Било получено едно писмо в по-луксозните магазини, което ги насърчавало да пуснат реклами във вестниците и по телевизията в съответните градове, които да критикуват собствените магазини на компанията от по-нисък клас. “Нима бъдещата ви годеница не е достатъчно важна, за да получи по-добър диамантен пръстен?”
В същото време по-ниският клас магазини на същата компания били инструктирани да сложат реклами атакуващи високия клас магазини за техните по-високи цени. “Защо да плащате повече?”
Хората от бранша мислели идеята за безумна — да кажеш на магазините притежавани от една и съща компания да се бият. Но това повишило осъзнатостта на обществото и го накарало да вземе страна: “няма да си пилея напразно парите!” срещу “избирам качеството!” И в крайна сметка тоталните продажби на бижута почти се удвоили.
Не подценявайте хора като Иисус, които се ангажират с този остроумен вид маркетинг. Той иска ние да получим диаманта; не се тревожи за това как ще го получим.
Представете си как гледате отгоре на света ни и се опитвате да създадете съвършената форма на Християнство, или въобще религия, за всеки там долу. Един ден това ще бъде ваш проблем! И може просто да вземете същото решение — че вашите различни групи клиенти се нуждаят от различни видове магазини, всеки един водещ ги малко по-нагоре.
Искайте помощ!
Казахме в началото:
”Искайте и ще ви се даде.”Споменахме една форма на молитва наричана “искащата молитва”. И казахме, че е невъзможно да поемете по пътя посочен в тази книга — невъзможно е да имаме каквото и да е, камо ли да имаме всичко — без Жив учител, който да ни напътства.
Можем да използваме искащата молитва, за да намерим този учител. Звучи сантиментално, но наистина действа, Защото действа чрез засаждане на семена.
Всяка нощ, точно след като сте положили главата си на възглавницата и аха да потънете в съня си, представете си, че сте положили главата си в скута на Христос, в неговите длани.
Неговите ръце са уютно топла, тиха, нежна, златна светлина. Той ни се усмихва с поглед отгоре, горд е с нас, че сме се заели с тази дръзка задача: да имаме всичко, за себе си и за нас също. Той ще бди над нас, докато спим, а също и на следващия ден.
Точно докато сънят ви ви отнася, промълвете една кратка молитва: “Моят Бог ме обича. Моля ела.” После спете.
Семената са посадени; Той ще дойде в точния момент за нас. Ние привличаме нашите учители към нас, а те ни привличат към Рая, към нашата съдба.