Светът се движи бързо, но това не означава, че и вие трябва да правите същото. В този превърнал се в бестселър наръчник (от който са продадени над три милиона копия в Корея), Хеймин Суним, известен учител по будистка медитация, ни показва пътя към вътрешния покой и равновесие сред задушаващото всекидневие. Неговите напътствия за благоденствие и щастие в осем области, сред които взаимоотношенията, любовта и духовността, наблягат върху важността от създаване на по-дълбока връзка с другите и способността да бъдем състрадателни и опрощаващи към себе си. Цветните илюстрации, съпътстващи учението му, служат като успокояващи визуални паузи, които ни карат да забележим, че когато намалим темпото, светът също забавя ход заедно с нас.

Древна будистка философия за съвременната епоха… Дълбока, но близка до съвременния човек мъдрост, която ни учи как да се справяме с всекидневната въртележка и как да не губим от поглед истински важните неща. Сложете тази книга на нощното си шкафче и прочиствайте съзнанието си преди сън.

Книгата се състои от осем глави, отнасящи се към различни аспекти на живота – от обичта и приятелството до работата и амбициите – и как съзнателността може да ни помогне във всеки един от тях. Разглежда се въпроса как да се справим съзнателно с отрицателни емо­ции като гнева, ревността и разочарованията на живота, като автора се рови в миналото си, за да сподели своя опит от провали като новопостъпил препо­давател в колеж. Ако сте прекалено стеснител­ни, „трите освобождаващи проникновения“ от глава 6 могат да ви бъдат от полза. Ако се без­покоите за бъдещето или сте неуверени относно истинското си призвание, аз ви предлагам съвет как да повишите самоосъзнаването си и да от­криете пътя си.
Всяка глава започва с есе, последвано от серия кратки послания – съвети, адресирани пряко към вас, които можете да осмисляте един по един, да ги преосмисляте и запомняте, за да ви съпътст­ват в моменти на безпокойство и отчаяние и да ви напомнят, че не сте сами. След това има още по-кратко есе, следвано от подкани за медитация. В книгата ще откриете цветните илюстрации на Йонг-Чол Лий, които са замислени като успокоя­ващи антракти, върху които можете да се задър­жите по-дълго, също както върху подканите за медитация.
Някои хора четат цялата книга бързо, както биха прочели роман. Автора обаче ви препоръчва да не пришпорвате темпото и да размишлявате вър­ху прочетеното, преди да продължите със следва­щата глава. Така книгата ще ви хареса повече и ще откриете по-дълбок смисъл, ако напредвате бав­но с отделните части. Спокойно бихте могли да си водите бележки или да подчертавате местата, които ви допадат най-много.

Надяваме се прекараното с тази книга време да се превърне в повод за размишления и меди­тация върху забързания ви живот. И да успее да ви вдъхнови да се свържете с вашата по-добра и мъдра страна. Пожелавам ви да бъдете щастливи, здрави, спокойни и винаги защитени от всичко лошо.

Като учител по дзен медитация и бивш пре­подавател в малък колеж в Масачузетс, хората често се обръщат към мен с въпроси как да се справят с предизвикателствата на живота. Ос­вен че споделям съветите си лично и по имейл, преди няколко години започнах да отговарям по социалните мрежи, тъй като ми харесва чув­ството за връзка с хората. Посланията ми по принцип са прости, недвусмислени и кратки. Понякога пиша в отговор на конкретен въпрос от живота, друг път оставям бърза бележка до самия себе си, когато ми хрумне нещо интерес­но по време на медитация или при общуване с хората. Освен това обсъждах ценността от за­бавянето на темпото в нашия забързан моде­рен живот, както и изкуството да се поддържат добри отношения с другите и култивирането на съпричастност.

Изобщо не очаквах пороя отзиви на моите туитове и публикации във Фейсбук. Много хора за­почнаха да ми пишат не само с молба за съвет, но и да изразят благодарността си. Още си спомням една млада майка, изгубила съпруга си в авто­мобилна катастрофа – тя ми изпрати бележка, в която ми благодареше от цялото си сърце, че съм я спасил от самоубийство, и твърдеше, че никога не е помисляла да обича себе си, защото винаги е смятала любовта за нещо, което трябва да се даде на някой друг. Зает бизнесмен около четиридесетте сподели колко чудесно било да започва деня си с посланията ми – те му предлагали момент на спо­койно съзерцание и почивка от натоварения му график. Млад абсолвент, обезкуражен след безус­пешното търсене на работа, започнал да чете пуб­ликациите ми и решил да направи още един опит, който най-сетне се оказал успешен. Когато чета подобни отзиви, аз самият ликувам в продълже­ние на няколко дни, сякаш съм намерил първата си работа.

Изпитвах дълбоко щастие, че простите ми пос­лания могат да вдъхновяват другите и да им пома­гат в трудни моменти. Когато все повече и повече хора започнаха да споделят мислите ми и броят на последователите ми в Туитър и Фейсбук се увеличи, започнаха да ме наричат „ментор лечител“, което се превърна и в мой прякор в Корея. Тога­ва с мен се свързаха издателства с предложения да превърна посланията си в книга. През 2012 г. в Южна Корея излезе „Нещата, които можем да видим само когато намалим темпото“; за всеобщо изумление, тя остана бестселър номер едно в про­дължение на цели четиридесет и една седмици и за три години от нея бяха продадени повече от три милиона бройки. Не закъсняха и преводите – на китайски, японски, тайландски, френски, а сега и на английски. Чувствам се смирен от внимание­то, на което се радва книгата, и се надявам тя да бъде от помощ и за читателите от други страни, както беше за онези от Азия и Франция.

— Хеймин Суним, автор

Когато сте толкова заети, че се чувствате пос­тоянно преследвани, когато в главата ви кръ­жат тревожни мисли, когато бъдещето изглежда мрачно и несигурно, когато сте наранени от ду­мите на някого, забавете темпото, било то и само за момент. Върнете цялото си съзнание в настоя­щето и поемете дълбоко дъх.
Какво чувате? Как се чувства тялото ви? Как изглежда небето?
Само когато намалим темпото, можем най-сетне да виждаме ясно нашите взаимоотношения, нашите мисли, нашата болка. Когато намалим темпото, ние вече не сме оплетени в тях. Можем да се отдръпнем и да ги възприемем такива, каквито са.
Мъдростта не е нещо, което трябва да се стре­мим да придобием. Тя се появява естествено, ко­гато намалим темпото и забележим онова, което вече е тук.
Когато забелязваме все повече и повече неща в настоящия момент, стигаме до едно по-дълбоко осъзнаване, че в нас се крие мълчалив наблюдател. В изначалната неподвижност той е свидетел на всичко вътрешно и външно.
Сприятелете се с този мълчалив наблюдател. Открийте къде е и каква форма е приел. Не се опитвайте да си го представяте като нещо позна­то. Оставете всички мисли и образи да се слеят в тишината и само почувствайте наблюдателя, кой­то вече е в нея.
Ако видите лицето на мълчаливия наблюдател, значи сте открили истинското си лице, което е ваше още отпреди раждането ви.


1. Покой
Обикновено си мислим, че „умът“ и „светът“ съществуват независимо един от друг. Ако ни по­питат къде е умът ни, повечето от нас ще посо­чат главата или сърцето си, а не някое дърво или небето. Ние виждаме ясна граница между случ­ващото се в умовете ни и около нас. В сравнение с огромния външен свят умът, сгушен в тялото, може да изглежда малък, уязвим и понякога без­силен. Според учението на Буда обаче граница­та между ума и света всъщност е съвсем тънка, пореста и в крайна сметка илюзорна. Не е вярно, че светът е обективно весел или тъжен и пораж­да съответното чувство у нас. Тъкмо обратното, чувствата се пораждат в ума, който проектира субективното си изживяване върху света. Светът сам по себе си не е присъщо весел или тъжен – той просто е.

2. Съзнателност
Трудно е бързо да се овладее силна отрица­телна емоция – колкото повече се опитваме да я контролираме, толкова по-силна става тя и се появява отново. Дори да я овладеем, ние в крайна сметка просто я потискаме и по-късно тя се завръща. Представете си силната отрица­телна емоция като тиня на дъното на аквари­ум. Ако искате тя да се уталожи на дъното, за да виждате ясно рибките, последното, което ще пожелаете, е да потопите ръцете си в мътната вода и да се опитате да избутате тинята надолу. За съжаление, колкото повече усилия полагате, толкова повече размътвате водата.
Какво да правим в такъв случай? Как можем да разберем по-добре отрицателните си емо­ции и да се опитаме да ги разрешим, вместо да ги потискаме? Отговорът е съвсем прост. Дос­татъчно е само да отделим суровата енергия на отрицателните емоции от езикови етикети като „гняв“ или „омраза“ и после да я наблю­даваме свободно, докато тя просто се превръ­ща в нещо друго. Важното в случая е да не се привързваме към думи като гняв, омраза и за­вист, а да наблюдаваме суровата енергия зад етикетите. Въпреки че може да го прави не­доловимо, енергията непрекъснато се проме­ня, докато етикетът си остава същият. Ако го махнете и стигнете до суровата енергия, бързо ще осъзнаете, че отрицателната емоция е само временна и че се променя без усилие от ваша страна. Затова влезте в ролята на огледалото, което отразява онова пред него, без да съдите и да се идентифицирате с образа. Просто от­разявайте отрицателната емоция – да кажем, гнева – и наблюдавайте безстрастно. Ще ви­дите как гневът бавно променя формата си и или разкрива някаква по-дълбока емоция, или просто изчезва. Ако отдолу се крие нещо дру­го, постъпете с него по същия начин, по който сте постъпили с гнева.

3. Страст
…Когато получим за първи път задача, особено ако за изпълнението ѝ ще е нужно много време, лесно можем да подходим с прекален ентусиазъм, тъй като изгаряме от желание да се докажем. Но във вълнението си правим грешката да слагаме знак за равенство между собственото си страст­но желание за работа и ефективността. Доброто свършване на работата е по-важно от чувството, че я вършиш добре. Нужна е мъдрост, за да ви­дим, че двете неща не винаги са свързани. В ня­кои случаи ревностните усилия могат да попре­чат на постигането на желания резултат, особено ако не сме в състояние да видим потребностите на другите, които работят за същата цел.
Едва когато научим как да контролираме тази преливаща страст, можем да работим хармонич­но и ефективно с другите. Едва тогава можем да споделяме резултатно нашия ентусиазъм с онези около нас.

4. Взаимоотношения
Изкуството да се поддържат добри взаимоотношения може да се сравни със седене до огнище. Ако останем дълго близо до огъня, ни става горещо и можем да изгорим. Ако сме прекалено далеч, не можем да усетим топлината. По същия начин, независи­мо колко добре се погаждаме с някого, скоро за­почваме да се чувстваме ограничени и прегорели, ако стоим твърде близко един до друг, без да си позволяваме някакво лично пространство; лесно е една връзка да се приеме за даденост и да него­дуваме, че нямаме достатъчно свобода. От друга страна, ако положим твърде малко усилия да под­държаме контакт със семейството и приятелите, не можем да почувстваме топлината на обичта им. Ключът е в намирането на равновесие.

Всички израстваме в различна среда. Опитът ни е различен, както и характерите ни, навиците, ценностите и мислите. Не е лесно много различа­ващи се хора да заживеят заедно и да се опитат да изградят добри взаимоотношения. Както се казва в будисткото писание „Трактат за царя на съкро­вищата на самадхи“, „Не очаквай другите да след­ват пътя ти. Когато нещата винаги се случват по твоя начин, лесно можеш да станеш арогантен“. Когато се сблъскваме с несгоди в живота, ние съзряваме и се учим да разбираме. Не забравяй­те, че човекът, който днес е направил живота ви труден, може да е учител под прикритие, пратен отгоре със задачата да подпомогне духовното ви израстване.

5. Любов
Бях в десети клас, когато попаднах за първи път на книгите на Халил Джубран. Потопих се в думи­те му, без да знам кой е бил той и откъде е. Още не бях вкусил сладостта на любовта и горчивината на живота, но неговата любовна поезия и духов­на проза ме омагьосаха.
Обещах си, че когато любовта ме намери, аз също ще ѝ отдам всичко от себе си без никакъв страх, дори дълбоко зад нея да дебне болка. Но както знае всеки, любовта не пристига само за­щото я искаш или си мислиш, че си готов за нея. Всъщност неуловимостта като че ли е самата при­рода на любовта – колкото повече се опитваш да я настигнеш, толкова повече тя се отдалечава от теб.

6. Живот
Когато вървя из Ню Йорк в сивите си монашес­ки одежди, често се натъквам на малки момчета, които имитират Брус Лий, щом ме видят. Отна­чало не разбирах какво правят, но доста скоро разбрах – смятаха, че всеки с бръсната глава и монашески одежди би трябвало да владее бойни изкуства. Реших, че това е сладко и смешно. Едно по-отракано момче дори ме попита дали владея кунг фу като онези китайски монаси от манасти­ра Шаолин. На игривата част от мен ѝ се искаше да направи някоя театрална кунг фу поза с бавно повдигнати ръце и крак.
Когато разберат, че съм будистки монах, въз­растните питат с любопитство: „Каква медита­ция практикувате?“ „По колко часа седите всяка сутрин? Умът ви сигурно е много спокоен.“ След това ми разказват за посещенията си в някой местен дзен център, студио за йога или за книга по темата, на която са попаднали. Мнозина въз­растни на Запад си представят будисткия учител като спокоен и безметежен човек благодарение на ежедневната медитация. Макар че представи­те на детето и възрастния се различават, намирам сходство в основата им. И детето, и възрастният са любопитни с какво се занимава един монах. Иначе казано, когато си представят идентичност­та на монах, хората от Запада обикновено се съ­средоточават върху поведението му.
В Корея пък ме очакват различни въпроси. Например седящият до мен в метрото може да ме попита: „От кой манастир сте?“ или „В кой храм сте отседнали понастоящем?“ За корейците най-определящото за един човек е към коя общ­ност принадлежи.
Дори в Щатите, когато двама корейци се срещат за първи път, след представя­нето първият им въпрос е „В коя църква ходи­те?“ или „От кой край на Корея сте?“ За мнози­на корейци самоличността на човека е по-тясно свързана с мястото на произход, отколкото със заниманията му.

Когато малките момчета ме питат дали владея кунг фу, това става повод за мен да се замисля вър­ху живота си. Дали се държа като духовен учител? Или съм станал самодоволен в идентичността си и пренебрегвам призванието си? Нещо повече, когато се срещна с нов човек, правя ли опит да видя кой е той зад социалните си маркери? Или свеждам хората до мястото им на произход и не виждам кои са в действителност? Тези въпроси ми напомнят за пореден път, че всички, вклю­чително малките момчета, могат да бъдат наши духовни учители, стига да сме готови да открием сърцата си за тях.

7. Бъдещето

За разлика от християнството, в будистката традиция има хиляди писания. Някои са фило­софски; други са предимно истории, съдържащи важни житейски уроци. Моето любимо писание е Лотос Сутра, което съдържа както философски учения, така и поучителни сказания. Подобно на всеки свещен текст, колкото повече го изучавам, толкова по-голямо благоговение изпитвам от дълбочината му.
Наскоро препрочитах Лотос Сутра и внима­нието ми бе привлечено от главата „Пророчест­во за просветление за петстотин ученици“. В нея се описва как Буда предрича пълно просветле­ние за своите петстотин ученици и им казва, че всички те ще станат Буди след определен период от време.

Във всяко отношение аз бях съвсем обикно­вено хлапе. Бях среден на ръст и произлизах от семейство от средната класа. Не бях най-добрият ученик, но и не създавах неприятности. Помня г-жа Лий като стриктна жена на около трийсет и пет. Тя имаше един син, който учеше в същото училище – познавах го доста добре, защото пре­дишната година бяхме в един клас. Един ден, докато пресичах двора след часовете, синът на г-жа Лий дойде при мен и ме покани да си играем в дома му – каза, че родителите му купили някак­ви нови играчки. Много се изкушавах, но се боях да не се натъкна на г-жа Лий. Приятелят ми раз­бираше колебанието ми и ме увери, че майка му рядко се прибира у дома преди четири следобед.
Съгласих се да ида у тях при условие, че ще си тръгна преди четири.
Прекарахме си чудесно с новите му играчки. Така бях погълнат от играта, че бях напълно заб­равил за часа, когато предната врата се отвори и учителката ми влезе. Замръзнах – тревожех се, че ще ме скастри, че си играя, вместо да си пиша до­машните. За моя изненада г-жа Лий ме поздрави с огромна усмивка. Говореше ми топло и ме пре­гърна, сякаш съм ѝ син. В прегръдката ѝ осъзнах, че тя всъщност е мил и изпълнен с обич човек и че няма друг избор, освен да изглежда строга в училище, защото трябва да контролира класа по време на час. Почерпи ме с лакомство, което даваше на приятеля ми само при специални слу­чаи. Докато го ядях, тя погали нежно главата ми и каза: „Ти ще станеш добър ученик и пример за подражание за приятелите си. Вярвам, че ще ста­неш чудесен човек, който ще донесе мъдрост и щастие на много хора“.
Младото ми сърце остана така трогнато, че не мога да го опиша с думи.

Според Лотос Сутра Буда прави предсказание­то за учениците си, защото има свръхестествена­та способност да предрече кога те ще постигнат последния етап от просветлението. Но аз не ми­сля, че учениците му са достигнали автоматично нирвана, защото са чули пророчеството на Буда; според мен просветлението им е свързано с вяра­та на Буда в тях, която ги е мотивирала да работят по-усърдно, за да изпълнят предреченото от учи­теля им. Подобно на думите на г-жа Лий към мен, думите на Буда и изпълненият му с обич поглед е преобразил живота на неговите петстотин учени­ци. Една окуражителна дума, казана с доброта и надежда, може да промени бъдещето на човек по същия начин, както е станало с петстотинте уче­ници и с мен.

8. Духовност
Преди около две години имах уникалната въз­можност да посетя едно френско селце на име Тези в Източна Бургундия заедно с някои въз­растни монаси от моя будистки орден. Там има икуменическа християнска монашеска общност, в която братята живеят според предписанията на Библията. Тези е прочуто християнско поклонническо място и всяка година привлича над 100 000 посетители от цял свят. Поклонниците обикновено прекарват по няколко дни в общ­ността и участват в сутрешните, обедните и ве­черните молитви, в медитация и в дискусии на малки групи. Вече бях запознат с докосващите душата песни на общността и очаквах с нетър­пение тяхната великолепна молитва.
Когато пристигнахме в прекрасното Тези, бра­тята излязоха и ни посрещнаха топло. Облечени в бели роби, те имаха кротки усмивки и спокой­но присъствие, сякаш бяха въплътени ангели. Нашите светлосиви монашески роби изглеждаха подобни на техните бели и сякаш се бяхме пре­върнали в едно голямо семейство. Братята ни разведоха из манастира и като официално посре­щане изпяха Confitemini Domino, една от най-пре­красните песни, които съм чувал през живота си. Поканиха ни в жилищното си отделение и пос­ледва приятна беседа, която продължи до обедна­та молитва в Църквата на помирението. Колкото повече време прекарвахме в Тези, толкова повече виждах сходствата с будисткия монашески жи­вот. Братята прекарваха часове в мълчаливи мо­литви като начин да насочат вниманието си към Бог в тях, подобно на нашата практика на медитиране. Друго сходство е пръстенът, който носеха братята като знак за обета им към Бог; монасите от моя орден „носят“ малко изгаряне от тамян на лявата си ръка, когато бъдат ръкоположени.

Някои може да си помислят, че животът в по­добна общност е потиснат, стриктен и труден, но това не е вярно. Монашеският живот се харак­теризира с проста красота и неочаквана радост. Монасите намират щастие в неща, които могат да се сторят тривиални на онези, които се стремят към материалния израз на успеха. Наблюдаване­то на смяната на сезоните – цъфтенето на магнолиите, пъстротата на листата през есента, първия сняг – носи неописуема радост и благодарност. Едно просто ястие от пресни съставки от близки­те планини е източник на огромно задоволство. Тъй като събратята ни монаси са наши приятели, учители и семейство, ние никога не сме сами.

На обяд за наша огромна изненада ни поднесо­ха кимчи. Казаха ни, че братята се събрали ня­колко дни преди пристигането ни, за да го пригот­вят. Бяхме много трогнати от гостоприемството им и не знаехме как да отговорим на жеста. Макар да бяхме от различна религия и страна, те ни по­срещнаха с почит и обич. Когато си тръгнахме от Тези, имахме чувството, че сме били на гости на отдавна изгубени братовчеди. Зная, че ще лелея тази връзка до края на живота си. Дори сега, кога­то се виждам с един от възрастните монаси, който бе в Тези с мен, двамата си припомняме с обич как обядвахме кимчи с багети с братята.


 

Познаваме света единствено
през прозореца на ума.
Когато умът е шумен, светът също е такъв.
А когато умът ни е в покой, светът също е такъв.
Познаването на ума
е толкова важно, колкото опитите
да променим света.

Когато имате неприятно чувство,
не се вкопчвайте и не задълбавайте в него.
Оставете го да се носи по течението.
Вълната на емоцията естествено
ще отшуми сама,
стига да не я подхранвате,
като се държите за нея.

Животът ни учи чрез грешките ни.
Когато сгрешите,
просто се запитайте какво е трябвало да научите
от грешката си.
Когато приемем подобни уроци със смирение и
благодарност,
израстваме още повече.

За да продължите да вършите работата си дълго
време,
не гледайте на нея просто като на работа.
Възприемайте я като източник на удоволствие.
Пътят към щастието лежи не само в намирането
на подходящата работа,
но и в научаването да се радвате на онова, което
работите.

Светът ще продължи да се върти и без вас.
Освободете се от идеята, че вашият път е
единственият,
че вие сте единственият, който може да го
осъществи.

Животът е като театър. Дадена ви е роля.
Ако тя не ви харесва
не забравяйте, че имате способността да
изиграете ролята, която желаете.

Най-опасните хора
са онези, които имат страст, но им липсва
мъдрост.

Хората са като огледала:
отразяваме се взаимно.
Когато мъдрият желае нещо от другите,
той първо прави онова, което се иска от него,
като дава пример, вместо да моли.

Знанието иска да говори.
Мъдростта иска да слуша.

Глупакът си мисли: „Това вече го знам“.
Той не допуска в ума си нещо ново.

Мъдрецът си мисли: „Не знам цялата история“.
Той се открива за още по-голяма мъдрост.

Една много модерна дилема:
има безброй телевизионни канали,
но нищо интересно за гледане.
Изобилието от избори прави човека нещастен.

Чувствате ли се объркани или обхванати от
противоречия?
Позволете си да се наспите добре.
На сутринта проблемът ще ви се стори по-лек.
Работи, наистина.

Има само един начин да скочиш с бънджи –
просто скачай!
Колкото повече мислиш,
толкова по-трудно става.
Твърде многото мислене създава единствено
безпокойство и колебание.
Престанете да крещите „Ами ако?“ и просто
направете скок на вярата.


Съдържание

Пролог
1. ПОКОЙ
Защо съм толкова зает?
Когато животът ви разочарова, спрете за момент
2. СЪЗНАТЕЛНОСТ
Сприятелете се с емоциите си
Когато ви е тъжно
3. СТРАСТ
Обуздайте страстното си желание
Не е важно да сме прави, а да сме щастливи заедно
4. ВЗАИМООТНОШЕНИЯ
Изкуството да поддържаме добри взаимоотношения
Пътят на прошката
5. ЛЮБОВ
Първата любов
Обичам твоята обикновеност
6. ЖИВОТ
Владеете ли кунг фу?
Три освобождаващи проникновения
7. БЪДЕЩЕТО
Една окуражителна дума може да промени бъдещето
Когато търсите призванието си
8. ДУХОВНОСТ
Отдавна изгубени братовчеди
Два духовни пътя в едно семейство
ЕПИЛОГ. Вашето истинско лице


Автор

Хеймин Суним е един от най-влиятелните дзен будистки учители и писатели в Южна Корея,  даващ насоки към Пътя на съзнателността.
Хеймин Суним, роден в Корея, той заминава за Съединените щати да изучава филмово изкуство, но бил привлечен от религиозния живот. Учил в Бъркли, Харвард и Принстън, Хеймин Суним е първият корейски монах, преподавал религия в американско учебно заведение – Хампшър Колидж в Амхърст, Масачузетс. Живее и работи в Ню Йорк и Южна Корея.
Освен като наръчници по медитация, книгите му са популярни и като незаменим помощник в справянето с предизвикателствата на всекидневието.


Линк към книгата:

Свалете от Яндиск книгата “Нещата, които можем да видим само когато намалим темпото” на Хеймин Суним от тук

или

Свалете от Мега книгата “Нещата, които можем да видим само когато намалим темпото” на Хеймин Суним от тук