Мисли като монах – Джей Шети
Кой да ти помогне да откриеш смисъла на живота си по-добре от един монах? Опитът и мъдростта на Джей са безценни за всеки, който се стреми да подобри живота си и да разгърне пълния си потенциал. Джей Шети ни показва стъпка по стъпка как да изградим силата си, като преместим фокуса от представа за себе си към самооценка. Тази книга ни освобождава от хипнозата на социалната дресировка и ни помага да станем архитекти на собствения си живот.
Надяваме се тази книга да ви вдъхнови и може би да излезете от нея с планове за ново начало. Може би си мислите как да промените навиците си, да слушате ума си по нови начини, да внесете нова благодарност към живота си и още. Когато обаче утре се събудите, нещата ще тръгнат не както трябва.
Може да проспите будилника. Нещо може да се пречупи. Важна среща ще бъде отменена. Вселената няма изведнъж да започне да ви дава зелена светлина по целия път до работата ви. Грешка е да мислим, че като прочетем една книга, посетим лекция или въведем промени, ще поправим всичко. Външните фактори никога не са перфектни и целта никога не е била съвършенството. Животът няма да тръгне по вашия път. Вие трябва да вървите по своя път и да вземете живота със себе си. Ако разберете това, ще бъдете подготвени за всичко, което може да се случи.
Няма универсален план за мир и цел. Начинът да се стигне там е чрез обучение на ума, да се фокусира той върху това как реагираме, откликваме и се ангажираме с това, което искаме от живота, в нашето собствено темпо, по нашето собствено време. Тогава, ако животът кривне встрани, ще се връщаме към този фокус. Ако сте решили да сте мили, а някой се държи с вас грубо, знаете към какво искате да се върнете. Ако се събудите решени да се фокусирате върху дхармата си в работата, а после шефът ви даде задача, която не отговаря на силните ви страни, от вас зависи да откриете начин да използвате дхармата си. Ако не успеете, не съдете процеса и не съдете себе си. Дайте си свобода да се възстановите и да се върнете към гъвкав фокус върху това, което искате. Светът не е против вас. Вие създавате собствената си реалност във всеки един момент.
В цялата книга се натъкваме на парадокси. Говорим за приближаване до страха, за да се освободим от него, за откриване на новото в рутината ни, да сме едновременно уверени и смирени, да сме себични, за да сме всеотдайни. Живеем в двойствен свят, но красотата на парадокса е, че две противоположни идеи могат да съществуват заедно. Животът не е компютърна програма – той е танц.
Не може да измисли по-добър инструмент, който да ви помогне да намерите гъвкавост и контрол, от медитацията. Тя ни помага да открием какви стъпки да предприемем в танца. В медитацията откриваме яснота кой трябва да бъдем сега, за да проявим най-доброто от себе си. Нашият дъх ни свързва с ума ни, душата ни се извисява в песен и на това място на енергия и единство откриваме своите отговори.
Всяка глава в детаили ще разгледа различна част от човешката природа:
1.ИДЕНТИЧНОСТ. Аз съм това, което мисля, че съм
2.НЕГАТИВНОСТ.Злият крал ходи гладен
3.СТРАХ. Добре дошли в хотела Земя
4.НАМЕРЕНИЕ. Заслепени от златото
5.НАМЕРЕНИЕ. Природата на Скорпиона
6.РУТИНА. Мястото има енергия, времето има памет
7.УМЪТ. Дилемата на колесничаря
8.ЕГО. Хвани ме, ако можеш
9.БЛАГОДАРНОСТ. Най-силното лекарство на света
10.ВЗАИМООТНОШЕНИЯ. Наблюдаване на хората
11. СЛУЖЕНЕ. Засаждайте дървета, под чиято сянка не възнамерявате да седите
Калидаса, големият писател на санскрит от пети век, казва: „Вчера е само сън. Утре е само видение. Добре преживяното днес обаче прави вчера сън на щастие, а утре видение на надежда“.
Да присъстваш е единственият начин да водиш истински богат и пълен живот.
Един от най-паметните уроци по благодарност дойде броени дни след като постъпих в ашрама:
“Старши монах иска от нас, новодошлите, да опишем преживяване, което според нас не сме заслужили. Следва тишина, докато пишем в тетрадките. Аз избирам епизод от детството ми, когато един от най-добрите ми приятели ме предаде.
След петнайсет минути споделяме какво сме записали. Един от нас описва болезнената преждевременна смърт на сестра си, други говорят за инциденти и наранявания, някои – за изгубена любов. Когато приключваме, учителят ни казва, че преживяванията, които сме описали, са уместни, обаче сочи и факта, че всички ние сме избрали негативни сценарии. Нито един от нас не е писал за нещо много хубаво, което му се е случило благодарение на добрата съдба или на нечия доброта, вместо на собствените му усилия. Нещо чудесно, което не сме заслужили.
Имаме навика да мислим, че не заслужаваме нещастия, но заслужаваме всяка благословия, която ни се случи. Сега класът се заема да помисли за добрата си съдба – че сме родени в семейство, което е било в състояние да се грижи за нас, че има хора, които са инвестирали в нас повече, отколкото самите ние сме инвестирали в себе си, за възможностите, които са променили живота ни. Толкова лесно пропускаме шанса да признаем това, което ни е дадено, да почувстваме и изразим благодарността си.”
Това упражнение ме пренесе към първия път, когато почувствах благодарност за живота, който дотогава смятах за нещо, което се разбира от само себе си.
Всеки протака и се разсейва, дори монасите, обаче ако си дадем повече време, ще можем да си позволяваме отвличания на вниманието и пак да се съсредоточаваме. Ако сутрините нямаме резерв от време, един телефонен разговор или разлято кафе могат да означават закъснение за работа. Ако имате проблеми с усвояването на ново умение, проумяване на концепция или сглобяване на мебели от IKEA и сте фрустрирани, инстинктът ще ви подскаже да се откажете, обаче ако се насочите изцяло към задачата, ще постигнете повече, отколкото мислите, че е възможно.
Оказва се също, че периодите на дълбоко съсредоточаване се отразяват добре на мозъка. Когато се прехвърляме от задача на задача компулсивно (като многозадачниците, които показват лоша памет и концентрация при изследването в Станфорд), ерозираме способността си да се съсредоточаваме. Стимулираме прекалено много допаминовия канал (канала на наградите). Това е пътят и на пристрастяванията и поради това се чувстваме принудени да го стимулираме все повече и повече, за да получаваме същото приятно чувство, а това води до още повече разсейване. В края на краищата обаче, като зла ирония, приятното чувство от допамина ни изтощава – твърде многото допамин може да попречи на тялото да обработва серотонина – химикала на удовлетворението. Ако някога сте прекарвали цял ден в телефонни разговори и срещи, следили сте тази и онази новина в Интернет и сте поръчвали книги от „Амазон“, усещането за изтощение след всичко това трябва да ви е познато. Това е допаминов глад.
Ако си позволим вглъбени преживявания – медитация, периоди на фокусирани усилия, рисуване, решаване на кръстословици, плевене на градината и много други видове съзерцателна, еднозадачна работа, – не само ще сме по-продуктивни, но и ще се чувстваме по-добре.
Представете си да ви кажат, че можете да прекарвате по пет минути на ден с човек, когото намирате за много привлекателен. В края на месеца едва ще го познавате. Определено няма да се влюбите. Категорично има причина да искаме да говорим по цели нощи с тези, в които започваме да се влюбваме. Понякога може да е и обратното – влюбваме се, защото сме разговаряли цяла нощ. Океанът е пълен със съкровища, обаче ако плувате на повърхността, няма да видите нищо от тях. Ако започнете да медитирате с идеята, че това веднага ще прочисти ума ви, скоро ще разберете, че вглъбяването изисква време и практика.
Когато започвах да медитирам, ми бяха нужни поне петнайсет минути, за да се успокоя физически, и още толкова, за да уталожа шума в собствения си ум. Медитирам по един или два часа на ден от тринайсет години и още са ми нужни десетина минути само за да изключа мислите си. Не казвам, че трябва да медитирате по два часа на ден тринайсет години, за да почувствате ползата. Не това е важното. Убеден съм, че всеки процес може да проработи, ако се вглъбим в него. След като преминете бариерата и се отдадете изцяло, започвате да долавяте ползите. Губите представа за времето. Усещането за пълна ангажираност често е толкова благодарно, че когато дойде време да прекратим, ни се иска да се върнем към преживяването.
Един старши монах веднъж ми разказа стара притча на чероките, за дилемите, които измъчват всекиго от нас: Старец казва на внука си:
Всяко решение, което вземаме в живота си, е битка между два вълка вътре в нас. Единият представлява гнева, завистта, алчността, страха, лъжите, несигурността, егото. Другият представлява покоя, любовта, състраданието, смиреността и позитивното. И те се борят за надмощие.
– И кой вълк побеждава? – пита внукът.
– Този, когото храниш – отговаря старецът.
– А как ги храним? – попитах аз учителя си.
Монахът отговори:
– Чрез това, което четем и слушаме. Чрез това с кого прекарваме времето си. Чрез това, което правим с времето си. Чрез това накъде насочваме енергията и вниманието си.
„Бхагавад Гита“ казва: „За този, който е овладял ума, умът е най-добър приятел. За този обаче, който не го е направил, умът е най-големият враг“. Думата враг може да ни се струва твърде силна, когато говорим за гласа на несъгласието в главата си, обаче дефиницията й изглежда точна. Враг според оксфордския речник на английския език, е „човек, който активно се противопоставя или е враждебно настроен спрямо някого или нещо“ и „нещо, което вреди на нещо друго или му нанася щета“. Понякога собственият ни ум работи против нас. Първо ни убеждава да направим нещо, после ни кара да се чувстваме виновни, задето сме го направили, често защото това нещо е в разрез с нашите ценности или морал.
Във въведението си към своя превод на „Дхамапада“ Екнат Ийсваран пише, че в ежедневната ни вихрушка от мисли „имаме идея какво всъщност е животът, колкото пиле, преди да се излюпи. Вълнения и депресии, щастие и нещастие, удоволствие и болка, всичко това са бури в миниатюрно, обвито в черупка царство, което смятаме, че е цялото съществуване“. В такъв случай имат смисъл думите на Буда, когато най-накрая достига „селенията изцяло извън досега на мисълта“, че се чувства като пиле, което излиза от черупката си.
В ашрама научих нещо, което е много важно за възпирането на всички тези опасни, самоунищожителни мисли. Мислите са като преминаващите облаци. Собственото аз, подобно на слънцето, винаги присъства. Ние не сме нашият ум.
Не само монасите от Шаолин демонстрират невероятен контрол над сетивата. Изследователите вземат друга група монаси, както и хора, които никога не са медитирали, и прикрепят към китките им термостимулатори – устройство, което причинява болка чрез висока температура. Пластината се нагрява бавно, остава максимално нагрята в продължение на десет секунди, после се охлажда. При експеримента веднага щом пластината започне да се загрява, матрицата на болката при не-монасите започва да излъчва сигнали като полудяла, сякаш пластината е достигнала максималната температура. Учените наричат това „тревожност на очакването“, а монасите не показват никакви признаци за такова нещо. Докато пластината се нагрява, мозъчната им дейност остава практически непроменена. Когато достигне върховата температура, мозъците на монасите показват пик, но само в областите, които регистрират физическото усещане за болка. За повечето от хората болката е двойно усещане – част от нея се усеща физически, а друга емоционално. За монасите топлината също е болезнена, но те не свързват преживяването с негативни чувства. Те не изпитват емоционална болка. И техният мозък се възстановява от физическата болка по-бързо, отколкото на не-медитиращите.
Това е забележително ниво на контрол над сетивата – по-голям, отколкото повечето от нас са склонни да развият, но все пак мислете за сетивата си като пътеки на ума. По-голямата част от живота ни се управлява от това, което виждаме, чуваме, помирисваме, докосваме, вкусваме. Ако усетиш аромата на любимия си десерт, ти иска се да го изядеш. Ако видиш фотография на плаж, започваш да си мечтаеш за отпуската. Чуваш някоя фраза и веднага си спомняш човека, който я използва непрекъснато.
Маймунският ум е реактивен, а монашеският е проактивен. Да приемем, че когато отидете в Youtube, за да гледате някакво видео, пропадате в заешка дупка – от милото животинче отивате на нападение на акула, после изведнъж установявате, че гледате Шон Еванс да яде горещ сос с някаква знаменитост. Сетивата непрекъснато и безразсъдно отнасят ума ни далеч от мястото, където искаме да бъде. Не предизвиквайте сетивата си. Не се излагайте на опасността от провал. Един монах не прекарва никакво време в стриптийз клуб. Искаме да сведем до минимум склонността на ума ни да реагира и най-лесният начин да го направим е интелектът активно да отклонява сетивата от стимули, които могат да накарат ума да реагира по начини, които ще е трудно да контролираме. От интелекта зависи дали ще разбере, че сме уязвими, и ще стегне юздата, както прави кочияшът, когато колесницата минава през поляна с вкусна трева.
Всеки сетивен импулс може да активира емоции – изкушение или тревога, или тъжно напомняне, които примамват конете встрани от пътя, избран от кочияша. Социалните медии могат да изсмукват времето, което сте искали да отделите за друго. Снимка може да ви напомни за покоен приятел в момент, в който нямате време за скръб. Тениската на бивш партньор може отново да разбие сърцето ви. В разумни граници, разбира се, препоръчвам да отстраните нежеланите стимулатори на сетивата от дома си (или да деинсталирате компютърните приложения). Когато го правите, визуализирайте, че ги премахвате от ума си. Можете да направите същото, когато попаднете на нежелан ментален спусък – дума, която сте чували често от родител, песен от миналото. Визуализирайте, че ги отстранявате от живота си, както бихте отстранили физически обект. Когато отстраните тези ментални и физически спусъци, можете да престанете да се поддавате на действието им. Излишно е да казвам, че не е възможно да премахнем всички сетива и всички спусъци. Не го и искаме. Целта ни не е да заглушим ума и дори не да го направим неподвижен.
Да се освободиш не означава да не притежаваш нищо, а означава, че нищо не притежава теб“. Харесва ми как този цитат резюмира освобождаването от привързаности по начин, който обикновено не се обяснява. Хората най-често смятат отдръпването за изоставяне на всичко, за липса на грижа. Мари Кондо не казва на хората да се освободят от грижите си – казва им да търсят радост. Всъщност най-голямото освобождаване от привързаности е да си близо до всичко и да не допускаш нищо да те погълне или притежава. Това е истинска сила.
Както повечето монашески начинания, отдръпването не е местоназначение, на което пристигаме, а процес, който трябва да поддържаме непрекъснато и съзнателно. Достатъчно трудно е да се отдръпнеш в ашрама, където монасите не притежават почти нищо освен идеите си и идентичността си. В съвременния свят можем да се стремим към отдръпване – особено когато сме изправени пред трудност като спор или дискусия – и се надяваме да го постигнем мимолетно.
За да видите разликата между себе си и образа, който показвате, помислете за поведението си, когато сте сами, когато няма кой да ви съди и не опитвате да впечатлявате никого. Единствено вие решавате дали да медитирате или да гледате телевизия, да подремнете или да излезете да тичате, да стоите по анцуг или по дизайнерски джинси. Само вие знаете дали ще ядете салата или сладки. Замислете се за себе си, когато наоколо няма никого, когато няма кого да впечатлявате, няма кой да ви предлага каквото и да било. Това е поглед към този, който сте в действителност. Както гласи афоризмът – „Ти си този, който си, когато никой не гледа“.
Нан-ин, зен учител, приел университетски професор, който отишъл при него, за да го разпита за зен. Когато Нан-ин поднесъл чай, напълнил чашата на посетителя си, но продължил да налива. Професорът видял как чашата прелива и не се сдържал:
– Препълнена е! Няма да побере повече!
– Подобно на тази чаша – отбелязал Нан-ин – ти също си изпълнен със своите мнения и догадки. Как бих могъл да ти покажа зен, ако преди това не изпразниш чашата си?
Можеш да се изпълниш със знания и удовлетворяващи преживявания, ако позволиш да бъдеш празен.
Фалшивото „аз“, което ни изгражда, може също толкова лесно и да ни разруши. Когато слабостите ни бъдат показани, егото, което преди това ни е казвало, че сме брилянтни и успешни, остава без защита. Без нашата фалшива самоличност, без нашите лъжи и предразсъдъци, ние сме нищо, както вероятно се е чувствал Франк Абагнейл, когато са го арестували. Егоизмът често се прикрива, после се превръща в ниско самочувствие. И в двата случая сме твърде погълнати от самите себе си и представата на околните за нас.
Не можеш да поддържаш мита за собствената си значимост безкрайно. Ако сам не разбиеш егото си, животът ще го разбие вместо теб.
Споменах, че можем да медитираме навсякъде. Визуализацията може да ни помогне да влезем в релаксация независимо какъв хаос цари наоколо. Веднъж пътувах с влак три дни от Мумбай до Южна Индия в претъпкан мръсен вагон. Беше ми трудно да медитирам и казах на учителя си:
– Няма да медитирам сега. Ще медитирам, когато спрем или когато стане по-спокойно.
– Защо? – попита учителят ми.
Отговорих:
– Защото така правим в ашрама.
Бях свикнал да медитирам в спокойствието там, край едно езерце, пейки и дръвчета.
Той каза:
– Мислиш ли, че времето на смъртта ще е спокойно? Ако не можеш да медитираш сега, как ще медитираш тогава?
Осъзнах, че ни учат да медитираме в спокойна среда, за да можем да медитираме и сред хаос. След това медитирам в самолети, насред Ню Йорк Сити, в Холивуд. Има разсейващи фактори, разбира се, но медитацията не ги елиминира, а се справя с тях.
Когато водя медитация, често започвам с думите: „Ако умът ти блуждае, върни се към нормалното си дишане. Не се разочаровай и не се поддавай на раздразнението, просто деликатно и леко върни вниманието си към дишането, към визуализация или мантра“. Когато се разсееш, медитацията не прекъсва. Прекъсва когато допуснеш да следваш разсейващата мисъл или изгубиш концентрацията си и се укоряваш: О, толкова съм зле в това. Част от медитативната практика е да наблюдаваш мисълта, да я оставиш да съществува, а после да се върнеш към това, върху което се фокусираш. Ако не е трудно, значи не го правиш както трябва.
Брайън Актън е пример за съзнателното практикуване на благодарност. Той работи в Yahoo единайсет години, после кандидатства за работа в Туитър, но макар да е много добър в професията си, му отказват. Когато научава вестта, пуска туит: „Отказаха ми в централата на Туитър. Всичко е наред. Щеше да се наложи да пътувам много“. След това кандидатства във Фейсбук. Скоро след това пуска друг туит: „Фейсбук ми отказаха. Щеше да е чудесна възможност да се свържа с фантастични хора. Очаквам с нетърпение следващото приключение в живота“. Не се колебае да сподели неуспехите си в социалните медии, но никога не изразява нещо различно от благодарност за възможностите. След тези неуспехи той се заема с работа по свое приложение – през многото си свободно време. Пет години след това Фейсбук купи WhatsApp, приложението, чийто съавтор е Актън, за 19 милиарда долара.
Работата в компаниите, които отказват на Актън, би му донесла много по-малко пари. Вместо да се фиксира върху отказите и да приеме манталитета на бедността, той просто изчаква с благодарност бъдещето.
Не съдете момента. Веднага щом сложите на нещо етикет „лошо“, умът ви започва да го вярва. Вместо това бъдете благодарни за неуспехите. Позволете пътешествието на живота да продължи с неговото собствено темпо и по неговите собствени заобиколни пътища. Вселената може би има други планове за вас.
Има история за един монах, който всеки ден носел вода в две кофи, едната от които имала дупка. Правел го всеки ден, ала не поправял кофата. Един ден един минувач го попитал защо продължава да носи вода с пробитата кофа. Монахът посочил, че страната на пътеката, над която носи пълната кофа, е изсъхнала, а от другата страна, над която носи пробитата кофа, са поникнали чудесни цветя. „Моето несъвършенство – завършил той носи красота на околните“.
Хелън Келър, която губи зрението и слуха си съвсем малка поради неизвестно заболяване, пише: „Когато една врата на щастието се затвори, се отваря друга. Ние обаче понякога гледаме толкова дълго затворената врата, че не виждаме вратата, която се е отворила“.
Когато нещо не стане както желаете, кажете си: „Там някъде ме чака нещо повече“. Това е всичко. Не е нужно да си мислите „Толкова съм благодарен, че изгубих работата си“. Когато си кажете: „Това исках. Това беше единственият отговор“, цялата енергия отива в „това“. Когато си кажете „Това не се получи, но там някъде има още“, енергията се насочва към бъдещето, изпълнено с възможности.
Колкото по-отворени сме за възможните последици, толкова по-лесно ще можем да направим благодарността своя реакция.
Ако не знаете какво искате, ще изпращате погрешни сигнали и ще привличате погрешните хора. Точно за това говорим в цялата тази книга. Преди да разберете себе си, няма да сте готови за любовта.
Понякога се хващаме, че правим една и съща грешка отново и отново, като привличаме същия тип несъвместими партньори или ги избираме въпреки разума си. Ако това се случи, не е лош късмет, а е знак, че трябва да работим. Според гледната точка на монасите хората носят болка. Опитват да намерят други, които да им помогнат да облекчат болката, но това могат да направят единствено те. Ако не я преодолееш с работа, ще остане с теб и ще се намесва в решенията ти. Проблемните хора, които се появяват, отразяват нерешените ви проблеми, но те ще се появяват отново и отново, докато не научим урока, който трябва да научим. Както Айванла Ванзант каза на Опра Уинфри: „Докато не излекуваш раните от миналото си, ще продължаваш да кървиш. Може да превържеш раните с храна, алкохол, наркотици, работа, цигари, секс в края на краищата обаче те ще продължат да отделят секрети и да цапат живота ти. Трябва да намериш сили да отвориш раните, да бръкнеш вътре с ръце, да извадиш сърцевината на болката, която те задържа в миналото, спомените, и да се помириш с тях“.
След като отворите собствените си куфари и се излекувате (до голяма степен), ще стигнете до връзка, готови да давате. Няма да търсите някой, който да решава проблемите ви или да запълва празнина. Никой не може да те допълни. Ти не си половинка. Не е нужно да си съвършен, но трябва да достигнеш до място, от което даваш. Вместо да изсмукваш всички останали, започваш да ги подхранваш.
Както пише бенедиктинският монах Лорънс Фриман в книгата си „Аспекти на любовта“: „Всичко, което правиш през деня, от миенето до закуската, срещите, шофирането до работа, гледането на телевизия и решението вместо това да четеш… всичко, което правиш, е твоят духовен живот. Въпросът е само доколко съзнателно правиш всичките тези обикновени неща…“
Двама монаси миели краката си в една река, когато единият от тях видял, че във водата се дави скорпион. Веднага го взел и го пуснал на брега. Макар да бил бърз, скорпионът успял да го ужили по ръката. Монахът продължил да мие краката си. Другият казал:
– Виж, този глупав скорпион веднага пак падна във водата.
Първият монах се навел, пак спасил скорпиона и пак бил ужилен. Другият монах се изненадал:
– Братко, защо спасяваш скорпиона, щом знаеш, че е в природата му да жили?
– Защото – отговорил другият – да спасявам е в моята природа.
Монахът формира смиреност – за него животът на скорпиона е по-ценен от неговата болка. По-ценният урок тук обаче е, че да „спасява“ е толкова важно за природата на този монах, че се чувства задължен и доволен да го прави, въпреки че е наясно, че скорпионът ще го ужили. Монахът толкова вярва в своята дхарма, че е готов да страда, за да я изпълни.
Ето един трик за живота: Служенето винаги е отговор. То оправя лош ден. То олекотява товара, който носим. Служенето помага на хората и помага на самите нас. Не очакваме нищо в замяна, но получаваме радост. Това е размяна на любов.
Когато живееш в служене, нямаш време за жалване и критикуване.
Когато живееш в служене, страховете ти си отиват.
Когато живееш в служене, изпитваш благодарност. Материалните ти обвързаности намаляват.
Служенето е пряк път към смислен живот.
Докато растат, някои от нас чуват две лъжи. Първата е „Нищо няма да излезе от тебе“. Другата е: „Можеш да станеш всичко, което поискаш“. Истината е…Не можеш да бъдеш всичко, което поискаш.
Можеш обаче да бъдеш всичко, което си.
„Страхът не предотвратява смъртта.
Предотвратява живота.“
— Буда
ВЪВЕДЕНИЕ
Когато бях на осемнайсет, през първата година в бизнесколежа „Кае Бизнес Скул“, Лондон, един приятел предложи да отидем да чуем беседа на някакъв монах.
Не исках.
– Защо ми е да слушам някакъв си монах?
Често проявявах интерес и слушах лекции на директори на големи компании, знаменитости и други успели хора, но интересът ми към монаха тогава беше нулев. Предпочитах беседите на хора, които наистина са постигнали нещо в живота си.
Приятелят ми настоя и накрая се съгласих:
– Добре де, ще дойда, ако след това отидем на бар.
„Влюбих се“ е израз, който се използва почти изключително когато се говори за романтични взаимоотношения. Онази вечер обаче, докато слушах монаха, който разказваше за преживяванията си, аз наистина се влюбих. Човекът на сцената беше на трийсет и няколко, индиец. Главата му беше избръсната, носеше роба с цвят на шафран. Беше интелигентен, красноречив, харизматичен. Говореше за принципа „безкористна жертва“. Когато каза, че трябва да садим дървета, в чиято сянка не възнамеряваме да седим, почувствах непознато вълнение в цялото си тяло.
Бях особено впечатлен, когато научих, че е бил студент в Индийския технологичен институт, който много напомня Масачузетския технологичен институт, също и с това, че е почти невъзможно да се запишеш в него. Беше изоставил тази възможност, за да стане монах, беше напуснал всичко, към което аз и приятелите ми се стремяхме. Или беше луд, или беше напипал нещо голямо.
През целия си живот съм се възхищавал от хора, тръгнали от нищо и постигнали нещо – изминали пътя от дрипите до богатството. Сега за първи път виждах човек, който съвсем умишлено беше пропътувал обратния път. Беше изоставил живот, какъвто всички би трябвало да искаме, както ни учи днешният свят. Вместо обаче да прилича на огорчен неудачник, той изглеждаше радостен, уверен, в мир със себе си. Всъщност изглеждаше по-щастлив от всички, които познавах. На осемнайсет бях срещал много доста богати хора. Бях разговарял с мнозина, които бяха станали известни, силни, красиви или и трите заедно. Не мисля обаче, че бях срещал истински щастлив човек.
След това си пробих път през тълпата, за да му кажа колко удивителен е и колко ме е вдъхновил.
Как мога да прекарвам повече време с теб? – чух се да казвам. Изпитвах необходимост да съм край хора, които владеят ценностите, които искам аз, не предметите, които искат всички.
Монахът ми отговори, че цялата седмица ще пътува и ще изнася беседи във Великобритания и че съм добре дошъл да го придружавам. Направих го.Първото ми впечатление от този човек, чието име е Гауранга Дас, беше, че прави нещо добро. По-късно щях да открия, че науката е на същото мнение. През 2002 г. тибетският монах Йонги Мингюр Ринпоче пътува от район непосредствено до Катманду до Университета на Уисконсин, Медисън, за да даде възможност на изследователите да наблюдават активността на мозъка му, докато медитира. Учените сложили на главата му устройство, напомнящо шапка за душ (електроенцефалограф), от което излизат повече от 250 гънки проводника, свързани със сензори, което техник прикрепил към скалпа му. По време на изследванията монахът е имал зад гърба си шейсет и две хиляди часа практическа медитация.
Екип изследователи, част от които също опитни медитатори, го наблюдавал от контролна зала, а той започнал да медитира по схема, разработена от тях – една минута медитация върху състраданието и трийсет секунди период на почивка. Преминал през този цикъл четири пъти, по знак на преводач. Учените гледали стъписани. Почти точно в мига, в който монахът започвал медитация, електроенцефалографът регистрирал рязка и интензивна мозъчна дейност. Такъв силен бърз пик би се получил, ако монахът промени позата си или се раздвижи поне малко, но го наблюдавали той оставал съвършено неподвижен.
Забележителното в експеримента не била само последователността в мозъчната дейност на монаха – „включено“/“изключено“ при активност и отпускане – но също така и фактът, че нямало период на „подгряване“. Ако си медитатор или поне си опитвал да успокоиш ума си, знаеш, че е нужно известно време, докато стихне парадът разсейващи мисли, който се носи в главата ти. Ринпоче нямал нужда от такъв преходен период. Всъщност, оказвало се, че успявал да влезе и да излезе от онова силно медитативно състояние сякаш натиска бутон. Повече от десет години след онези първоначални изследвания сканиранията на мозъка на четирийсет и една годишния монах показали по-малко признаци на стареене, отколкото мозъците на негови връстници. Според изследователите мозъкът му приличал на мозък на човек, който е десет години по-млад.
Учените, изследвали мозъка на будисткия монах Матю Рикар по-късно, го наричат „най-щастливия човек на света“, защото откриват най-високото ниво на гама-вълни – които се свързват с вниманието, паметта, ученето и щастието, – регистрирано някога от науката. Един-единствен монах, който излиза от нормата, може да се приеме за аномалия, но Рикар не е единствен. Мозъците на двайсет и един други монаси също били изследвани при различни медитативни практики и също показали нива на гама-вълните с по-високи и по-продължителни пикове (дори по време на сън), отколкото при немедитиращи хора.Защо трябва да се научим да мислим като монаси? Ако искаш да играеш добре баскетбол, би гледал Майкъл Джордан, ако искаш да си иновативен, можеш да проучиш Илон Мъск или, ако те привлича пеенето, да се поинтересуваш от Бионсе. Ако искаш да научиш ума си да намира мир, покой и цел? Монасите са специалисти в това. Брат Дейвид Стиндъл-Раст, бенедиктински монах, един от основателите на gratefulness.org, пише: „Светски човек, който съзнателно се стреми да живее в Сега, е монах“.
Монасите могат да устояват на изкушения, да се въздържат от отправяне на критики, да се справят с болка и тревожност, да укротяват егото си, да градят живот, който е изпълнен с цел и смисъл. Защо да не се учим от най-спокойните, най-щастливите, най-целеустремените хора на света? Може би си мислите, че за монасите е лесно да бъдат спокойни, безметежни и свободни от напрежения, че се крият някъде в спокойна среда, не им се налага да ходят на работа и да се съобразяват с романтични връзки и, да, с трафика в час пик. Може би се питате, как пък мисленето като монах ще ми помогне тук, в модерния свят?
Първо, монасите не се раждат такива. Те са хора от всякакъв произход, които са избрали да се променят. Матю Рикар, „най-щастливият човек на света“, в живота си преди е бил биолог. Анди Падикоум, съосновател на апликацията за медитация Headspace, се е обучавал за цирков артист. Познавам монаси, които са били финансисти или са свирели в рок банди. Израснали са в училища, градове и села като вас и мен. Не е нужно да палите свещи у дома, да се разхождате боси или да пускате снимки как седите в поза „лотос“ на върха на планина. Монашеството е мисловна нагласа, която може да приеме всеки.
Както повечето монаси в наши дни, не съм израснал в ашрам. През по-голямата част от детството си правех неподобаващи за монах неща. До четиринайсет бях послушно дете. Израснах в Лондон с родителите ми и по-малката ми сестра. Семейството ми е от средната класа, индийско. Подобно на много други родители, моите също правеха всичко, за да ми дадат добро образование и шанс за добро бъдеще. Не се забърквах в неприятности, справях се добре в училище, полагах усилия всички да са щастливи.Когато обаче започнах средното училище, направих рязък завой. Като дете бях пълен и ми се подиграваха за това, обаче после намалих килограмите, започнах да играя футбол и ръгби. Насочих се към предмети, които индийските родители по принцип не харесват, като рисуване, дизайн и философия. В това не би имало нищо лошо, обаче се забърках не е когото трябва. Правехме лоши неща. Пробвахме дрога. Биехме се. Пиехме прекалено много. Нещата не вървяха добре. Три пъти ме гониха от училище. Накрая поискаха да напусна.
„Ще се променя обещах. – Ако позволите да остана, ще се променя“. Училището ме остави и аз смених посоката.
Най-накрая, в колежа, започнах да разбирам стойността на сериозната работа, жертвите, дисциплината, упоритостта при преследването на целите. Проблемът бе там, че по онова време нямах никакви цели, освен да си намеря добра работа, един ден да се оженя, да имам семейство – обикновените неща. Подозирах, че има нещо по-дълбоко, но не знаех какво е.Когато Гуаранга Дас дойде да говори в колежа, бях готов за нови идеи, нов начин на живот, път, който беше много различен от този, по който всички (включително и аз) смятахме, че ще поемем. Исках да израсна като личност, а не да познавам състраданието, съпричастността и смирението само като абстрактни понятия. Исках да ги живея. Дисциплината, характерът и интегритетът да не са неща, за които само чета. Исках да ги живея.
През следващите четири години жонглирах между два свята, като от барове и ресторанти се хвърлях в медитация и спане на пода. В Лондон учех мениджмънт е ударение върху поведенческите науки, стажувах в голяма консултантска фирма и прекарвах доста време е приятелите и семейството си. А в един ашрам в Мумбай изучавах древни текстове, като по-голямата част от коледните и летните ваканции живеех при монаси. Ценностите ми постепенно се промениха. Открих, че искам да съм сред монаси. Всъщност исках да се потопя в менталността им. Работата, която вършех в корпоративния свят, като че ли все повече и повече губеше смисъл. Каква полза от липсата на позитивно въздействие върху когото и да било?
След като завърших колежа, смених костюма е монашеска роба и се присъединих към ашрама, където спяхме на пода и всичките ни притежания се събираха в малко шкафче. Живях и пътувах в Индия, Великобритания и Европа. Медитирах часове наред всеки ден и изучавах древни текстове. Имах възможност да служа с другите монаси, да помагам в продължаващата работа по преобразяването на един ашрам в село край Мумбай в екологично духовно убежище (екосело Говардан) и да стана доброволец в програма за предоставяне на храна, която разпределяше повече от милион порции всеки ден (Анамрита).
Щом аз успях да се науча да мисля като монах, би трябвало да се справи и всеки друг.Това, което най-много ме порази, когато изучавах философията на монасите, беше, че през последните три хиляди години хората всъщност не са се променили. Разбира се, по-високи сме и средно живеем повече, но ме изненада и впечатли фактът, че монашеските учения говорят за опрощение, енергия, намерения, цел в живота и други подобни по начин, който резонира и днес, както вероятно е резонирал и когато са се появили.
Още по-впечатляващото е, че монашеската мъдрост може да бъде подкрепена от науката, както ще видим много пъти в тази книга. От хилядолетия монасите вярват, че медитацията и будното съзнание са полезни, че да си благодарен е добре за теб, че когато служиш си щастлив и други неща, за които ще научите в тази книга. Те са развили практики около тези идеи дълго преди днешната наука да разполага с начини да ги покаже и потвърди.
Алберт Айнщайн казва: „Ако не можеш да обясниш нещо по разбираем начин, значи сам не го разбираш достатъчно добре“. Когато видях колко свързани с днешния свят са уроците, които научавах, поисках да се гмурна по-дълбоко в тях, така че да мога да ги споделям с други хора.Три години след като се преместих в Мумбай учителят ми Гуаранга Дас ми каза, че според него ще съм по-ценен и полезен, ако напусна ашрама и споделя каквото съм научил със света. Трите години като монах бяха нещо като училище за живота. Не беше лесно да стана монах, оказа се още по-трудно да замина. Прилагането на мъдростта в света обаче извън ашрама – най-трудната част – беше нещо като последен изпит. Всеки изминал ден установявам, че монашеската мисловна нагласа върши работа – че древната мъдрост е стряскащо актуална днес. Затова я споделям.
Днес все още смятам себе си за монах, макар че обикновено добавям „бивш“, тъй като съм женен, а на монасите е забранено да се женят. Живея в Лос Анджелис, който според много хора е една от световните столици на материалното – фасада, фантазия и общо взето лъжовен град. Защо обаче да съм на място, което вече е просветено? Сега, в света и в тази книга, споделям каквото взех от живота, който водех преди това, и каквото научих. В книгата няма нищо сектантско. Тя не е някаква прикрита стратегия за привличане на последователи. Кълна се! Мога също така да ви обещая, че ако възприемете и практикувате материала, който представям, ще откриете истински смисъл, страст и цел в живота си.
Никога преди толкова много хора не са били толкова неудовлетворени – или толкова силно ангажирани е преследване на „щастието“. Нашата култура и медии ни заливат е някакви представи кои и какви трябва да бъдем, показват ни образци на достижения и успехи, слава, пари, блясък, секс – в края на краищата нищо от това не може да ни удовлетвори. Просто ще търсим още и още, в кръг, който води до разочарования, загубени илюзии, неудовлетвореност и нещастие, до изтощение.
Иска ми се да направя паралел между мисловната нагласа на монаха и това, което често се нарича „маймунски ум“. Умът ни може или да ни извисява, или да ни тегли надолу. Днес всички ние се борим е претовареното мислене, е протакането и тревожността, които са резултат на стремежа ни да угодим на маймунския ум. Маймунският ум прескача безцелно от една мисъл на друга, от проблем на проблем, без всъщност да решава каквото и да било. Можем обаче да се издигнем до монашеската мисловна нагласа, като стигнем до корена на това, което искаме, и създадем изпълними стъпки, водещи към израстване. Монашеската нагласа ни извисява над объркването и разсейването и ни помага да открием яснота, смисъл и посока.„Мисли като монах“ предлага друг поглед и подход към живота. Път на бунт, откъсване, преоткриване, път към цел, фокус, дисциплина – и служене. Целта на монашеското мислене е живот, свободен от его, завист, ламтеж, тревожност, гняв, горчивина, багаж. За мен монашеската мисловна нагласа не е просто възможна – тя е необходима. Нямаме друг избор. Трябва да открием спокойствие и мир.
Живо си спомням първия си ден в монашеската школа. Току-що бях избръснал главата си, но още нямах роба и приличах на човек, дошъл от Лондон. Забелязах дете монах – не може да е било на повече от десет години – да учи група петгодишни. Детето имаше излъчването, равновесието и увереността на възрастен.
– Какво правиш? – попитах го.
– Току-що им преподадох първия им урок – отговори то и веднага ме попита:
– Какво научи ти през първия ти ден в училище?
– Започнахме да учим азбуката и цифрите. А какво научиха те?
– Първото, на което ги учим, е как да дишат.
– Защо? – попитах.
– Защото единственото нещо, което е с теб от мига на раждането до последния момент, е дъхът ти. Приятелите ти, семейството, страната, в която живееш, всичко това може да се промени. Единственото, което остава с теб, е дъхът ти.
И тогава онзи десетгодишен монах добави:
– Когато се стреснеш, какво се променя? Дишането ти. Когато се ядосаш, какво се променя? Дишането ти. Преживяваме всяка емоция с промяна в дишането. Когато се научиш да владееш и управляваш дишането си, можеш да владееш всяка ситуация в живота.
Вече получавах най-важния урок – да се насочвам към корена на нещата, не да гледам листата на дървото или симптомите на проблема. И се учех, чрез пряко наблюдение, че всеки може да е монах, дори да е само на десет години.
Когато се родим, първото, което трябва да направим, е да поемем дъх. Както обаче животът се усложнява за новороденото, може да се окаже много трудно просто да седим неподвижно и да дишаме. В тази книга се надявам да ви покажа монашеския начин – как стигаме до корена на нещата, как влизаме в себеизучаване. Само чрез това любопитство, мисъл, усилие и откровение откриваме пътя си към мира, покоя и целта. С помощта на мъдростта, която получих от учителите си в ашрама, се надявам да ви отведа там.На страниците нататък ще ви преведа през три етапа на приспособяване към монашеската мисловна нагласа. Първо, ще се освободим, ще се отървем от външните влияния, вътрешните пречки и страхове, които ни спират. Може да мислите за прочистване, което ще освободи място за растеж. Второ, ще растем. Ще ви помогна да промените живота си, така че да вземате решения преднамерено, целенасочено и уверено. Накрая ще даваме, с поглед към света отвъд нас самите, ще разширяваме и споделяме чувството си за благодарност, ще задълбочаваме отношенията си. Ще споделяме даровете и любовта си с другите и ще открием истинската радост и изненадващите ползи от служенето.
По пътя ще ви запозная е три много различни типа медитация, които препоръчвам, за да ги включите в практиката си: дишане, визуализация и звук. И трите носят своите положителни ефекти, но най-простият начин да ги отличите е да знаете, че дишането води до физически ползи – откриваш покой и равновесие, успокояваш се; визуализацията има психологически ползи – да изцелиш миналото и да се подготвиш за бъдещето; напевите имат психически ползи – свързваш се е най-дълбоката си същност и вселената за истинско пречистване.
Не е нужно да медитирате, за да имате полза от тази книга, но ако го правите, инструментите, които ви давам, ще са по-ефективни. Ще стигна и по-далеч, като кажа, че цялата книга е медитация – размисъл върху нашите вярвания, ценности и намерения, как гледаме на себе си, как вземаме решения, как обучаваме ума си, как вземаме решения и взаимодействаме е хората. Постигането на такова дълбоко осъзнаване е целта и наградата на медитацията.По какъв начин би мислил за всичко това един монах?
Вероятно не си задавате този въпрос в момента – вероятно сте много далече от това, – но ще го правите в края на книгата.
Мнозина ще кажат: това, което пише и говори Джей Шети, аз вече съм го чувал и чел. И сигурно е така, защото мъдростите на бившия монах са с хилядолетни корени. В неговата книга те са обобщени по един приятен за четене начин. И ни окуражават да се вгледаме с критично око в собствената си ценностна система и да задаваме нови и нови въпроси.
За Автора
Джей Шети е създател на мотивационни видеа, водещ на подкаста “On Purpose” и автор на “Мисли като монах”. Британец с индийски произход, който от няколко години живее в САЩ, Шети има тригодишен опит като монах в Индия. След завръщането си към светския начин на живот той минава през корпоративната среда и впоследствие навлиза в света на медиите и социалните мрежи. С времето си поставя за цел да разпространява мъдростта, която натрупва като монах, на достъпен език и в увлекателен формат, който да позволява на хората да я прилагат в ежедневието си.
Джей Шети напуска Лондон на 19 години. Заминава за Индия и става монах в един ашрам. Решил се на тази крачка, защото внезапно усетил, че копнее не за богатство и успехи, а за нещо съвсем друго – за вътрешна хармония и за ценности, далеч отвъд задоволяването на всекидневните потребности.
В продължение на три години Шети живее близо до Мумбай, обикаля Индия и се включва в осъществяването на различни социални проекти. След това се връща в Лондон и започва да снима кратки видеа, които публикува в различни канали. В тях той използва мъдростта на индийските монаси, за да отговори на различни парливи съвременни въпроси – за любовта, за професията, дори за смисъла на живота. Малко по-късно стартира и свой подкаст – “On Purpose” (“Нарочно”), който жъне огромен успех.
Днес го следват близо 38 милиона души, а той ги нарича “моето онлайн-семейство”. Неговите видеа се гледат от милиарди хора по цял свят. Така на “пазара” на духовното, където все повече хора търсят себе си, смисъл, упование и ценности, Джей Шети става мега звезда. Нищо чудно, че сега написа и книга – “Това ми дава възможност да навляза в дълбочина”, казва той. “Мога да кажа много повече, отколкото в кратките видеа. А мога и да достигна до различна публика.” В книгата си Шети разказва за своите собствени чувства и преживявания като млад монах. Той обаче цитира и научни изследвания, които потвърждават неговите размишления.
Според тези изследвания, наблюденията на мозъчната дейност на монасите показвали, че те са най-щастливите хора, които изпитват най-голяма емпатия към околните. Шети смята, че всеки може да се доближи до това състояние – трябва просто да търси мигове и места на покой и медитация.
Линкове към цялата книга:
Прекрасно четиво! Благодарности!!