Христо Калчев – Железният Кон
“Не ѝ каза, че е имало и унизителни сцени, за които предпочита и да не мисли, че ако в него е живяла онази искрица, от която твърдят, че се подпалвало изкуството, то тя е загасена не без чужда помощ и за да лумне отново, в живота му трябва да настъпи прелом, смяна на багрите или кой знае какво, но нещо, и то непременно бързо, защото, когато човек навлезе във възрастта на Хамлет, противно на класическото схващане, че няма никакво време за колебание. Именно тогава ѝ каза за онзи цитат, който наричаше в себе си „шест илюзии!“: “С появата си Любовта гради Великодушието, отваря сърцето за Дружбата и ако Честен приятел вдъхне Вяра, човек набира Смелост да диша, без което живота е невъзможен!”
Спартак беше прекарал доста време по кафенетата, беше чул достатъчно мъдри мъже, за да схване целия инфантилизъм на този цитат, но ежедневието му доказваше непрекъснато несъстоятелността на стоическите философии, а той не искаше, а и не можеше да се мъкне със скептична маска, когато в гърдите му духат сухите ветрове на пустиня.”
[…]
“В девет и половина влезе в стаята на секретарката и се отпусна в канапето срещу нея. Известно време дрънкаха празни приказки, оплакваха се един на друг от горещините, скуката беше ударила лицето ѝ, свежо, дори красиво през сезона. В гласа ѝ се прокрадваше нещо, което лесно се предаде и на него. Тогава Спартак „откри душата си“. Започна отдалече и всъщност с желание да сподели мъката си, като запази в тайна обекта и силата на чувството. Секретарката изглеждаше заинтригувана, ако съдеше по погледа ѝ, и това го подведе. Разказа как е стоял с часове срещу прозореца на „Червения съд“, как е чакал да се мерне скъсеният ѝ от рамката профил, как денят е изглеждал пълен, как самотата се е стапяла в дивата жега на ранните следобеди. Секретарката слушаше с напрегнато лице, като че ли му съчувствуваше, и тази илюзия продължи до момента, в който го прекъсна и попита: „Сигурен ли си, че часовникът ти не изостава?“ Спартак разбра, че не е чула нищо, че само е убивал времето ѝ и че отново е произнасял монолози. Поседя мълчаливо няколко минути и като излезе, потвърди в себе си, че денят е започнал отвратително.
При главния счетоводител и организаторите картината се повтори. Говориха само за жени, но като затвори вратата и излезе на стълбите, откри, че хората се събират, търсят се, имат нужда от себеподобни, за да разбият тишината, за да произнасят монолозите си на глас и да направят следващата крачка във времето с чувството, че са се облекчили.” – Шест Илюзии, Христо Калчев
Спартак беше прекарал доста време по кафенетата, беше чул достатъчно мъдри мъже, за да схване целия инфантилизъм на този цитат, но ежедневието му доказваше непрекъснато несъстоятелността на стоическите философии, а той не искаше, а и не можеше да се мъкне със скептична маска, когато в гърдите му духат сухите ветрове на пустиня.”
[…]
“В девет и половина влезе в стаята на секретарката и се отпусна в канапето срещу нея. Известно време дрънкаха празни приказки, оплакваха се един на друг от горещините, скуката беше ударила лицето ѝ, свежо, дори красиво през сезона. В гласа ѝ се прокрадваше нещо, което лесно се предаде и на него. Тогава Спартак „откри душата си“. Започна отдалече и всъщност с желание да сподели мъката си, като запази в тайна обекта и силата на чувството. Секретарката изглеждаше заинтригувана, ако съдеше по погледа ѝ, и това го подведе. Разказа как е стоял с часове срещу прозореца на „Червения съд“, как е чакал да се мерне скъсеният ѝ от рамката профил, как денят е изглеждал пълен, как самотата се е стапяла в дивата жега на ранните следобеди. Секретарката слушаше с напрегнато лице, като че ли му съчувствуваше, и тази илюзия продължи до момента, в който го прекъсна и попита: „Сигурен ли си, че часовникът ти не изостава?“ Спартак разбра, че не е чула нищо, че само е убивал времето ѝ и че отново е произнасял монолози. Поседя мълчаливо няколко минути и като излезе, потвърди в себе си, че денят е започнал отвратително.
При главния счетоводител и организаторите картината се повтори. Говориха само за жени, но като затвори вратата и излезе на стълбите, откри, че хората се събират, търсят се, имат нужда от себеподобни, за да разбият тишината, за да произнасят монолозите си на глас и да направят следващата крачка във времето с чувството, че са се облекчили.” – Шест Илюзии, Христо Калчев
***
“В девет часа Риса лежеше по гръб в килера на Мага, оставил вратата отворена така, че да вижда оскъдното движение по „Улица спяща“. Първият му свободен ден беше минал като насън, едновременно мудно и бързо. Можеше да продължи скитането, ако не беше навикът му от „там“ да ляга рано, а и какво би могъл да му предложи денят отсега нататък освен нов „екс“ или повръщане в някои от ресторантите. Не искаше да си признае, а и не биваше, но в този момент градът му внушаваше страх, съзнание за нищожество, неизвестност и ако побягна от шума, беше, за да се осъзнае и да възбуди съпротивителните си сили. Днес, утре и в други ден можеше да спи, да скита с ръце в джобовете, но след това трябваше да тръгне да търси работа и навсякъде да се среща със затворническото си досие. Някъде в него непозната сърцевина се разтваряше като мида и всяваше в коравата му плът смут и несигурност.
Риса запали цигара и се замисли за жени. Имаше навик, изработен „там“, когато се налага да бяга от себе си, когато стане зле или се зададат тревожни времена, да рисува в главата си мръсни сцени, да се включва като герой в тях и да изживява по свой, стерилен начин всичко онова, което тези осем години му ограбиха. За две хиляди деветстотин двадесет и осем дни затвор успя да си създаде и типа жена, която се явяваше в будните му сънища. Тя беше с тъмни коси, падащи върху раменете, със силни прави крака, завършващи с тънки глезени и малки стъпала, почти без талия и с гърди, паднали до дъгите на ребрата. Всъщност тази жена трябваше да прилича на другата, която един ден видя да бърза след синя, детска количка, облечена в синя плетена рокля с бели волани.
Риса запали цигара и се замисли за жени. Имаше навик, изработен „там“, когато се налага да бяга от себе си, когато стане зле или се зададат тревожни времена, да рисува в главата си мръсни сцени, да се включва като герой в тях и да изживява по свой, стерилен начин всичко онова, което тези осем години му ограбиха. За две хиляди деветстотин двадесет и осем дни затвор успя да си създаде и типа жена, която се явяваше в будните му сънища. Тя беше с тъмни коси, падащи върху раменете, със силни прави крака, завършващи с тънки глезени и малки стъпала, почти без талия и с гърди, паднали до дъгите на ребрата. Всъщност тази жена трябваше да прилича на другата, която един ден видя да бърза след синя, детска количка, облечена в синя плетена рокля с бели волани.
Разсейваше се, нещо му пречеше. Нервната му система приемаше тревожни сигнали и го държеше нащрек. „Там“ можеше да се отпусне и да забрави всичко наоколо, тук това се оказваше невъзможно.” – “Гняв рисов”, Христо Калчев
***
“Под ъгъл с огледалната врата на гардероба, през светлото каре на прозореца, а оттам през процепа, оставен от пердетата, Емилия виждаше зараждащата се буря. Това още не беше нищо. Тепърва небето щеше да се продъни и да се изсипе върху нещастната ѝ глава. Погледна часовника си — седем и половина. Отново затвори очи. Беше неделя, осми септември. Почувствува признаците на онова нервно главоболие, което се появяваше с гняв, прерастваше в страх, задълбочаваше се до ужас. За щастие, обикновено следваше истеричен рев, в който изтичаше и лошото ѝ настроение.
Емилия беше на тридесет години, на път да се превърне в една от онези „стари моми“, които могат да твърдят, че не са отишли под венчило, защото са поставяли независимостта си по-високо от понятия като продължение на рода, нужда от закрила и т. н.” – “Арис”, Христо Калчев
Емилия беше на тридесет години, на път да се превърне в една от онези „стари моми“, които могат да твърдят, че не са отишли под венчило, защото са поставяли независимостта си по-високо от понятия като продължение на рода, нужда от закрила и т. н.” – “Арис”, Христо Калчев
***
В нощта на абитуриентската им вечер почина Петър Хабров. В три и половина излязоха от бара на хотел „България“, нощта беше посивяла, над Подуяне светлееше, скоро щеше да съмне. Тръгнаха хванати за ръце, пееха, целуваха се и изчезваха в страничните преки. Тази нощ предизвика четири аборта и един смъртен случай. На входа на парка се разделиха по двойки и тръгнаха към плажа. Тогава Петър и Соня отишли в алпинеума. Подхлъзвайки се по мокрите камъни, Петър си счупил вра-та на височина по-малка от метър. Експертизата беше категорична: „В пияно състояние!“
Погребаха го в понеделник сутринта. Момчетата от класа дойдоха в абитуриентските си костюми, онемели и настръхнали. Претупаха погребението. Единственото място, където разлепиха некролози, беше „Ъгълът“… Соня умря в един петък на дванадесети септември в три и половина сутринта. Погребаха я в събота следобед. Момчетата отново дойдоха в абитуриентските костюми. Започналите да възмъжават лица бяха луди от напрежение, суеверен страх и абстрактна жажда за отмъщение. Трябваше да минат години, за да разберат, че възмездие няма или ако се изсипе някъде, то е случайно и рядко на подходящи места. – “Ъгълът”, Христо Калчев
Погребаха го в понеделник сутринта. Момчетата от класа дойдоха в абитуриентските си костюми, онемели и настръхнали. Претупаха погребението. Единственото място, където разлепиха некролози, беше „Ъгълът“… Соня умря в един петък на дванадесети септември в три и половина сутринта. Погребаха я в събота следобед. Момчетата отново дойдоха в абитуриентските костюми. Започналите да възмъжават лица бяха луди от напрежение, суеверен страх и абстрактна жажда за отмъщение. Трябваше да минат години, за да разберат, че възмездие няма или ако се изсипе някъде, то е случайно и рядко на подходящи места. – “Ъгълът”, Христо Калчев
.
Книгата, издадена 1978г. съдържа следните новели:
— “Железният кон”
— “Мюлвет”
— “Гняв рисов”
— “Венерин хълм”
— “Арис”
— “Ъгълът”
— “Шест илюзии”
— “Мюлвет”
— “Гняв рисов”
— “Венерин хълм”
— “Арис”
— “Ъгълът”
— “Шест илюзии”
.