Какво радва мозъка ви и защо трябва да правите обратното – Дейвид Дисалво
Добре аргументиран наръчник за разкриване на причините, които ни карат да мислим и постъпваме по начин, подкопаващ интересите ни. Ако искате да знаете защо правите определени неща и как да не се превърнете в жертва на нечии тактики за манипулация, препоръчвам ви да прочетете тази книга.– Филип Зимбардо, автор на „Ефектът Луцифер“
Обикновено мислим за целите като за нещо конкретно, но изследванията показват, че по-общата цел просто да сме ангажирани също ни вдъхновява. Това се свежда до тезата, че правенето на нещо е по-добро от нищоправенето, ако всички други условия са равни. „Нещото“ може да е всичко, без значение колко тривиално изглежда на околните. Този резултат напомня цитат от Махатма Ганди: „Каквото и да правите, ще е незначително, но е много важно, че го правите.“
Няколко предварителни уточнения от самия автор:
Първо, в цялата книга ще използвам преднамерено опростенческата метафора за „щастливия“ мозък. Разбира се, в строгия смисъл на думата, мозъкът не може да е щастлив, тъжен или гневен, нито може да иска, да желае, да претендира или да се ангажира. По думите на работещият в Ню Йорк психолог и психоаналитик Тод Есиг: “Мозъкът не иска, така както белите дробове не пеят, а колената не поставят рекорди на дълъг скок. Мозъкът е част от онова, което кара хората да искат и определя начина, по който го искат. Винаги между мозъка и желанието има ситуиран, контекстуализиран, инкултуриран човек.”
Това, което искам да изразя с метафората за щастливия мозък е, че при различни условия мозъкът ни ще клони към „позицията по подразбиране“, която придава най-голяма стойност на избягването на загубата, намаляването на риска и предотвратяването на вредата. Мозъкът е еволюирал, за да прави точно това и през голяма част от времето можем да сме благодарни, че е така. Но същите защитни тенденции (това, което наричам склонности на „щастливия мозък“) могат да стигнат твърде далеч и да станат пречки, а не добродетели. Нашето предизвикателство е да знаем кога да мислим и да действаме противно на естествените склонности на мозъка.
Второ, това не е книга за психопатологията. Аз не съм психолог или психиатър и нямам намерение да играя ролята на виртуален терапевт чрез книги или някакви други средства. Не съм и невроучен и не бих твърдял, че притежавам пълно разбиране за невродинамиката, което само човек, посветил се на тази дисциплина може да представи. Аз съм автор, който пише за наука и се интересува особено силно от начина, по който работи мозъкът ни, и се ръководя от желанието да предам на по-широка аудитория това, което научавам. Освен това съм специалист по обществено образование и съм прекарал години в разработване и прилагане на стратегии за повишаване на съзнанието и катализиране на поведенческа промяна сред конкретни целеви аудитории – някои по-малки и затворени, други – внушителни. Знам отлично каква пропаст съществува между знанието и приложението. Повечето от нас могат да схванат същността на проблема, ала дори да разполагат със средства за преодоляването му, много често се провалят. Именно празнотата между осъзнаването и действието ме накара да напиша тази книга. Исках да знам защо толкова често правим неща, които не са в наш интерес. По-конкретно, исках да разбера кои свойства на мозъка са в основата на самоподривните мисли и действия, от които страда всеки човек, родил се на тази планета.
Когато тръгнах по този път преди повече от три години, очаквах да се фокусирам предимно върху когнитивните уклони – добре документираната група от ментални грешки, които толкова често ни карат да се препъваме . След като прерових областите на изследване и се консултирах с експерти в областта на когнитивната психология и невронаука, открих една още по-съществена част от когнитивния пъзел, а тя е неразривно свързана с онова, което прави мозъка ни „щастлив“.
Моето проучване ме доведе до следващо заключение: познанието как мозъкът ни се проваля не е особено ефективно. Повечето книги за грешките на мозъка никога не отиват отвъд тази граница. Какъв смисъл има да знаем, ако не направим нещо в това отношение? Може да знаем, че трябва да предприемем действие, за да избегнем изкушение (например), но прилагането на това знание е напълно различен въпрос – а то също е част от нашата неврална реалност. Това е „пропастта“ между осъзнаване и действие, и е практически критично важно да разберем какво кара мозъка ни да работи.
И накрая, това, което ще откриете в следващите глави, е общ преглед на широк спектър от теми. Преднамерено не навлизам твърде надълбоко в морето от технически детайли, а по-скоро се фокусирам върху това, което според мен са главните проблеми, подходящи за обсъждането. Целта ми бе да направя тази книга не само информативна, но и полезна. Надявам се да откриете, че тя е и едното, и другото, докато четете следващите страници.
ТЕРМИНОЛОГИЯ В КНИГАТА
В книгата ще се срещнем със някои нови термини, характерни за мозъка, които ще се разнищят по подробно ако прочетете самата книга:
- уклон на рамкирането – като концепция на вземащия решение за действията, резултатите и условностите, свързани с определен избор. Рамката, която вземащия решение приема, е контролирана отчасти от формулирането на проблема и отчасти от нормите, навиците и личните характеристики на вземащия решението
- каузалност – човек прави заключение за причинно-следствена връзка (дори и да няма абсолютни доказателства за това)
- случайност и късмет – всъщност са заместители на термина вероятостни резултати.
- хиперболично дисконтиране – Термин зает от психолозите. Това е предизвикателството да се придобие поглед върху бъдещето и желанието за непосредствена награда, което ни изправят пред цял спектър от проблеми
- уклон на интензивността – Термин зает от икониомистите. Това просто означава, че сме слаби в прогнозирането на собствените си емоционални реакции
- N-ефект – ефектът, който се появява, когато общият брой на конкурентите води до по-слаба мотивация за всеки отделен човек от тях.
- съжалението на получаването – Получаването на въпросното нещо често води до тъпо, безнадеждно чувство, гарнирано с объркване. Това е чувството на загуба, което ако можеше да говори, би попитало: „И сега какво?“
- контрафактуално мислене – динамика с две остри като бръснач остриета, често ползвано при съжалението. Съжалението всъщност изпълнява важна адаптивна функция. Без него способността ни да учим, да се променяме и усъвършенстваме ще е недостатъчна за онова, което е нужно на биологичния ни вид, за да оцелее и да процъфтява. Съжалението като инструмент за учене се осъществява чрез нещо, наречено контрафактуално мислене –. Когато се обърнем и погледнем дадено решение и си помислим: „Ако бях направил А вместо Б, нямаше да ми се налага да се справям с ужасното В“, се ангажираме в контрафактуално мислене.
- THOMAS – Опосредствана от окситоцина система на привързването у човека – Според невроикономиста Пол Зак главното в измамата не е да убедите наивника да ви се довери, а по-скоро да го убедите, че вие можете да му се доверите. Без THOMAS никога нямаше да изпитваме емпатия към никого и нямаше да можем да изграждаме взаимоотношения.
- monkeynomics (маймуномика) – ангажиранe в трудната игра на даване и вземане. Когато маймуната се чувства засегната в преговори, отказва да участва повече или поне докато несправедливостта не бъде поправена (което обикновено означава, че другата маймуна ѝ дава гроздето). Хората са изправени пред сходни обстоятелства през цялото време, макар и с допълнителни пластове сложност, която превръща знанието кога да се прекара пословичната граница в още по-голямо предизвикателство.
- съгласуваност и конвергенция – разглеждане на въпроса дали влиянието е базирано на идентичността, или не. Като социални животни ние имаме дълбоко вкоренено желание да принадлежим на социална група – предпочитано племе, ако щете. Когато членовете на дадена социална група използват или одобряват нещо, това изпраща сигнал на другите, че въпросното нещо е добро за групата – че то съответства на идентичността на племето.
- когнитивна флуентност – податливост на мозъка на пропаганда и измама. От ранните дни на изучаването на пропагандата, използвана през Втората световна война, психологическите изследвания демонстрират, че колкото повече се повтаря дадено съобщение, толкова по-вероятно е да му повярваме, особено ако не обръщаме особено внимание. Колкото и нелогично да изглежда, поредицата от странични удари при често повтаряни съобщения е това, което в крайна сметка ни въвлича в „илюзията за истина“.
- социално научаване – склонността на хората да подражават на нагласите и поведението на другите при определени обстоятелства. Телевизията е мощен начин да се подпомогне социалното научаване
- Експлицитната памет (наречена също и декларативна памет) по принцип се свързва със запаметяването на думи, числа и събития. По езика на невробилогията – семантична и епизодична памет.
- Имплицитната памет (наречена също недекларативна памет) се свързва с т.нар. мускулна памет – моторните умения, които след усвояването им са винаги на наше разположение
- спомени-светкавици – по-ясните спомени, родени от силни емоции
- епизодично мислене за бъдещето – симулиране на бъдещето, като използваме елементи от миналото.
- съзнателна практика – практика, целяща да развива овладяване на специфичните области, изисквани от ролята или позицията, към които сме се насочили. Независимо дали човек влага десет хиляди, или петдесет хиляди часа, без съзнателна практика усилията пак ще са недостатъчни. Това е критично важен момент, защото енергията, изгубена в зле насочена практика, изцежда мозъка.
- анализ на обратната връзка – Например ползите от отказа от тютюнопушенето може да не са толкова очевидни веднага, но сравнението как сте се чувствали, преди да се откажете, и как – няколко месеца след това, прави целта по-осезаема
- самообслужващ уклон – уклон, който ни кара да вярваме, че успехът ни ще се дължи на нашите действия, а всякакви провали ще са резултат от други фактори
- ефект на Зейгарник – Ефект наречен на руската психоложка, която първа документира действието му. Ако някой е изправен пред голяма цел и отлага, защото е респектирай от мащабите или обема на работата, просто трябва да започне от някъде и това ще породи мотивацията да се завърши започнатото
- максимален автоматизъм – средният период от време, нужен за постигане на максимален автоматизъм (термин за навик), е 66 дни.
- Метапознание – Метапознание е „мислене за мисленето“ То е основният разграничителен белег между човешкия мозък и този на другите видове. Способността ни да се издигнем над нормалните мисловни процеси и да анализираме защо мислим по определен начин е истинско еволюционно чудо.
- здрав разум – може да се прилага почти към всичко, за което мислите, че е очевидно. Проблемът с тази употреба е, че много неща, които първоначално изглеждат очевидни, не са (ефект „върха на айсберга“). Нещо повече: често когато някой каже „XYZ е просто здрав разум“, или не разбира напълно XYZ и неговите последици, или би предпочел да не задавате твърде много въпроси. С други думи, това може да е тактика за разсейване. В крайна сметка кой иска да е човекът, който поставя под съмнение нещо, което би трябвало да е „здрав разум“? Моят съвет? Бъдете този човек.
- парична алюзия – Мозъкът ни е лесно може да бъде подмамен да се фокусира върху номиналната стойност и да пренебрегва действителната стойност. Спечелилият Нобелова награда психолог Даниъл Канеман нарича тази предразположеност да се фокусираме върху номиналната стойност парична алюзия . Ако например получите 2-процентно повишение на заплатата, но инфлацията се е повишила с 4%, всъщност губите 2%. Не така обаче го виждат повечето от нас. Вместо това ние се фокусираме върху доларовия еквивалент на двупроцентното увеличение, а не върху факта, че количеството долари е значително по-малко от увеличението на цената на живота.
Предговор от Рей Хърбърт
В началото на тази увлекателна книга Дейвид Дисалво разказва историята на един опит за обир на дрогерия, в който нещата се объркват. Можело е да стане и по-зле – никой не е убит, – но двама от служителите са сериозно ранени, когато поемат неоправдан риск, непропорционално висок в сравнение с нищо и никаквия стек цигари, който искат крадците. Работниците в магазина не са безразсъдни хора и разполагат с цялата информация, от която се нуждаят, за да вземат по-смислени – и не толкова опасни – решения. Въпреки това не го правят. Вместо да преценят личния си риск по рационален начин, те правят прибързан и безсмислен избор. Защо?
Дисалво подлага на анализ ирационалното мислене на тези двама злополучни служители, чиито преценки са изкривени от твърде често срещани когнитивни уклони. Единият млад мъж е заслепен от архаичната, но могъща сексистка карикатура на женската слабост – уклон, който често действа на подсъзнателно ниво. Другият работник също е заслепен – в неговия случай от добре репетиран вътрешен сценарий, в който той играе ролята на героя. Този мощен наратив стеснява неговото становище за множеството възможности в ситуацията, някои от които далеч не са героични. И двамата действат бързо и автоматично, без да мислят, правейки избори, за които по-късно ще съжаляват.
Стереотипите и сценариите са ценни когнитивни инструменти, практически правила, които всички използваме всеки ден, за да се ориентираме в живота. Без достъп до тези правила и много други като тях ще сме нерешителни, парализирани. Тези инструменти обаче са и потенциални капани, ако се използват неуместно или се прилагат в погрешна ситуация, както правят сътрудниците на Дисалво в опита да осуетят опит за обир. Всички си служим със стереотипи и сценарии през цялото време, използвайки ги като ефикасни начини да пестим време и психична енергия. Както обаче илюстрира тази случка, те могат да изкривяват преценките ни.
Харесвам тази история – и много от историите, които авторът разказва в книгата – заради нейната обикновеност. Злодеите не са умни или безпощадни, а добронамерените работници не са необикновено глупави. Те обаче вършат глупости по същия начин, по който всички го правим в нашите нормални, всекидневни решения и избори. Затова ни е толкова лесно да изпитаме симпатия към тях и техните заблудени, но добросъвестни преценки и действия.
Харесвам историята и защото тя показва две много важни неща за човешкото поведение и за начина, по който мислим и пишем за психологията.
Първото е, че човешката психика е сложна. Прекарах голяма част от професионалния си живот в опити да покажа това, а то не е толкова очевидно, колкото може да си мислят някои. Предизвикателството на писането за науката за поведението – за разлика от астрономията, имунологията или физиката на частиците – е, че читателите вече разбират психологията на някакво много базисно равнище. Всеки има опит с пълния спектър на човешките емоции: от ужаса до удоволствието; всеки е бил мотивиран или немотивиран; всеки е упражнявал самоконтрол и дисциплина и се е провалял в това. Следователно читателите познават територията – психичния пейзаж. Предизвикателството за психолозите е да разкрият друго ниво на научно разбиране, което не е толкова очевидно, а предизвикателството за пишещите за психологията е да убедят читателите, че тези резултати са нови и си струва да се знаят. Дисалво има заслужен авторитет в областта, защото базира работата си на обикновените детайли на живота, но изненадва читателите с неочаквани прозрения.
Второто нещо е, че животът, който водим, е много по-автоматизиран, отколкото си представяме или искаме да признаем, а това невинаги е нещо добро. Това е една от ключовите идеи в когнитивната психология през последните десетина и повече години – и тъкмо тази идея Дисалво се заема да изследва тук. Нашето мислене се ръководи – и твърде често се насочва погрешно – не просто от няколко ирационални уклона, а от стотици от тях. Те взаимодействат един с друг, усилват се взаимно на моменти, а при други обстоятелства се противопоставят един на друг. На базата на резултатите от десетки лаборатории по света учените достигат до едно и също заключение: човешкият ум – независимо от неговите уникални аналитични способности – е и дълбоко подвеждан от тези безкрайно много уклони. Нашето поведение до голяма степен се определя от модели и сценарии, мисленето ни се формира под влияние на потребността от сигурност и завършеност, от желанието ни за социална свързаност и други когнитивни сили, които Дисалво осветлява и изяснява тук.
Това разбиране за автоматичното вземане на решения е относително ново и е тясно свързано с последствията от идеята, че човешкият ум е един вид двоен процесор. Ние непрекъснато жонглираме между бавен, аналитичен стил на мислене и бърз, импресионистичен стил. Като хора може да сме склонни към по-голяма разсъдъчност или по-изявена интуитивност в стила си на мислене, но всички сме смесица от аналитичност и интуиция. Всички сме способни на бавно обмисляне, но невинаги избираме да забавим в правилния момент. Има моменти, които изискват бързина и интуитивно мислене, а други – предпазливост. Всичко се свежда до съчетаването на нашето мислене с актуалния проблем, но фактите показват, че изобщо не сме толкова добри в това. С други думи, мисленето ни е някак хаотично.
Писането за този хаос обаче никак не е лесно, защото човек лесно може да се изкуши от определени грешки на обяснението. Когато описваното от нас е сложно и хаотично, усещаме подтик да опростяваме нещата, като си измисляме прегледни категории – тенденция, която наричаме редукционизъм. Склонни сме да анализираме човешката природа елемент по елемент, а не да признаваме разхвърляността. Като поддържа анализа си заземен в примери от реалния живот, Дисалво избягва капана на редукционизма.
Често срещана грешка е да се мисли, че писането за мозъка е по-сложно – или по-научно – в сравнение с писането за съзнанието и поведението. Много автори стават жертва на тази грешка. В действителност обаче е вярно обратното. Анатомията и химията на мозъка са базирани на биологията, оттук и техния привилегирован статус в писането по научни въпроси, но тези изследвания съвсем не обясняват за човешката природа толкова, колкото обещават. Простата истина е, че не можем да сложим знак за равенство между мозъка и поведението и статиите за мозъчната активност не е задължително да осветляват важни въпроси – например защо правим неща, които не са в наш интерес. За да стигне до тези интригуващи и сложни въпроси, човек трябва усърдно да чете експериментална психология.
Сериозните автори в областта на психологията са изправени и пред друго специфично предизвикателство: как да не се загубят в морето от нискокачествени психологически писания на книжния пазар. Типичната психологическа секция в повечето книжарници – често наречена „самопомощ“ – е пълна с книги, говорещи високопарно за човешката природа. Някои от авторите имат академични титли, други – не, но това всъщност няма никакво значение. Всички предлагат предписания как да живеем по-добре, но малко от тези предписания се основават на науката – или на строго интелектуално изследване от какъвто и да е вид.
„Какво радва мозъка ви и защо трябва да правите обратното“ не е книга за самопомощ. По думите на автора, тя е „помощ от науката“. Това означава, че Дисалво е свършил трудната и черна работа по посещаването на лаборатории и осмисляне на научната литература, и сега ни представя най-добрите научни прозрения за човешкото мислене. Предписанията са скромни, както и трябва да бъдат, тъй като приложната част на когнитивната психология е още млада. Най-доброто, което автор, пишещ за науката, може да предложи днес – най-отговорният курс, – е да накара читателите да осъзнаят многото и изненадващи препятствия, в които човешкият ум се препъва всеки ден. Да избегнем ирационалните и опасни преценки и решения си остава наша отговорност, но Дисалво ни дава някои нови и ценни инструменти.
Прилагаме подбор от познавателни насоки, извлечени от изследвания, дискутирани в цялата книга:
01. Забавете ход
02.Осъзнавайте влиянието, което предубежденията упражняват върху мисленето ви в момента
03. Проверете дали имате уклон към наличността/достъпността
04. Осъзнайте рамките си
05. Ангажирайте другите, за да ви държат отговорни за вашите ангажименти
06. Действайте за краткосрочни награди, които в крайна сметка ще донесат дългосрочна полза
07. Направете целите осезаеми и измерими
08. Ловът е по-вълнуващ от улова
09. Представяйте си различни сценарии за бъдещето, но внимавайте със самообслужващия уклон
10. Практикувайте съзнателно и целенасочено
11. Довършвайте това, което сте започнали
12. Питайте, не утвърждавайте
13. Формирайте си полезни навици
14. Вътрешните стандарти формиратират първото впечатление
15. Опитайте се точно да си спомните: паметта може би ви подвежда
16. Понякога просто свикваме
17. Представете си, че изяждате лакомството, за да устоите на изкушението
18. Емпатията не е сляпа
19. Практикувайте метапознание
20. Подлагайте „здравия разум“ на съмнение
21. Не всяко заразяване е физическо
22. Да се чувстваш прав не е същото като да си прав
23. Знайте кога да пренебрегнете евристиките
24. Ние сме принудени да се свързваме
25. Копнеем за „субекти“
26. Да правиш нещо е цел само по себе си
27. Не сме много добри в прогнозирането на емоциите
28. По-бързата обратна връзка е като гориво за изпълнението
29. Нашият „детектор на лъжата“ е на едно ниво с хвърлянето на зарове
30. Правете списъци и ги използвайте
31. Контрафактуалното мислене е ценно и опасно умение
32. Повторението е майка на убеждението
33. Метафората е могъщо лекарство
34. Вашият мозък не е само в главата ви
35. Не знаете онова, което не знаете
36. Когнитивната флуентност подпомага ученето, но и пропагандирането
37. Нравствената саморегулация – непрекъсната работа върху баланса
38. Съждения, основаващи се на вярата, се приемат за истинни от нашия мозък
39. Помирете се с вероятността
40. Избягвайте грешката на конюнкцията
41. Мислете два пътя, преди да приемете номиналната стойност
42. Съмнявайте се във вашия THOMAS
43. Може да загубите хладнокръвието си, но не губете перспектива
44. Бъдете нащрек за манипулация чрез съжалението
45. Помнете как шимпанзетата и децата преодоляват импулсивността
46. Думите насочват възприятието
47. Подражанието е толкова човешко, колкото и дишането
48. Самотата и конфликтът са партньори в човешкия мозък
49. Искейпизмът не е магия
50. Работете на етапи
СХЕМА ЗА ВАШИТЕ МИСЛИ
Може да имаме категоричното намерение честно да се стремим към отговор, но въпреки това се заблуждаваме да мислим, че нашият метод е обективен, когато той в действителност е всичко друго, но не и такъв. Когнитивната наука е помогнала за дешифрирането на тази енигма с изследвания върху теоретичните ментални структури, които мозъкът ни използва, за да организира информацията, така наречените схеми.
Схемата наподобява ментална карта на понятия, които са свързани с асоциации. Например вашата схема за „училище“ съдържа асоциации между „учител“, „книги“ и „учебни предмети“. Всяко от тези понятия има допълнителни асоциации: „предмети“ е свързано с „математика“ и „литература“ например. Когнитивната наука приема, че с развитието на схемите параметрите на това каква информация може да се включва се затягат.
Причината за това е много практична: правим преценки на базата на връзките в нашите схеми. Ако информацията не се съхранява заедно в структурирана форма и ако определени битове информация не бяха изключени от картата, щяхме да сме силно затруднени да правим дори най-елементарни преценки.
Представете си, че от около 10 години сте в работната сила и ви интервюират за работа. Интервюиращият обяснява служебните задължения, работния график, местоположението, надницата и други релевантни детайли. Всичко това е важно, но не по-малко важно е какво вие сте донесли в стаята с вас. Вашата схема за – да го наречем „кариера“ – включва редица връзки, които са се развили в течение на времето и на които разчитате, за да правите преценки. Компанията, за която ви интервюират, съвместима ли е с вашата кариера? Графикът съответства ли, надницата съответства ли на схемата, размерът на компанията съответства ли, времето-за пътуване до работа съответства ли? Разбира се, може разумно да промените мнението си за всяко от тези неща, но идеята е, че не сте влезли в стаята с празна кофа, готова да бъде напълнена. Влезли сте с предварително установена схема за „кариера“, която служи за платформа на вашите преценки.
И тук е уловката. Предварително установените схеми ръководят вниманието ни, за да оценяваме новата информация, но те може да го насочват и селективно да пренебрегва информация, която не съответства на схемите.
За да разберем защо, трябва да се върнем към онова, което прави мозъка щастлив. Когато добре установена схема е поставена под въпрос от нова информация, мозъкът реагира така, сякаш е заплашен. Бадемовидните ядра изпращат нервни импулси (реакция на заплаха), а вентралният стриатум понижава активността си (реакция на награда). Това не е угодно на мозъка. Свръхзаредената глина в главата ви не харесва да бъде нащрек – тя обича да е стабилна. Неопределеността, която може да възникне в резултат от обмислянето на нова информация, е заплаха. Можем да позволим тази заплаха да се запази, като обмислим несъответстващата информация, или да я блокираме, като пренебрегнем информацията. Или може да субкатегоризираме информацията и да я съхраним във фона като „изключение“ – нещо, което не може напълно да се пренебрегне, но не предизвиква и не променя съществуващата схема.
Изследователите в когнитивната наука се интересуват особено от начина, по който мозъкът ни поддържа предварително установените схеми. Успешното изследване на дълбините на религиозната вяра например като че ли зависи от разбирането на начините, по които мозъкът ни търси стабилност. Всъщност вярата по принцип сякаш има много общо с увлечението на мозъка по хомеостазата, дефинирана от уважавания физиолог Уолтър Брадфорд Кенан като „свойство на системата, която регулира вътрешната си среда и е склонна да поддържа стабилно, постоянно състояние“
Ние, хората, сме склонни да разделяме вярванията по стойност. Вярата в Бог е по-важна от вярата, че 2 + 2 = 4. Изследванията в невронауката обаче показват, че в мозъка всички реакции, свързани с вярата, изглеждат еднакво, независимо дали стимулът е ценностно натоварен (например религията), или е неутрален (като математиката). Независимо дали стойността, която сме придали на дадено убеждение, е голяма или малка от субективна гледна точка – мозъкът иска едно и също: стабилност и последователност. Рядко го осъзнаваме, но почти всичко, което правим, е оцветено от този импулс.
ЗАЩО ДА ВЯРВАМЕ В НЕВЕРОЯТНОТО?
Според когнитивния психолог и автор Брус М. Худ е възможно всички да се раждаме със „свръхчувство“, което ни кара да вярваме в някои много странни неща. В своята книга SuperSense: Why We Believe in the Unbelievable („Свръхчувство: защо вярваме в невероятното?“) Худ настоява, че хората се раждат с мозък, структуриран да осмисля света, който често води до убеждения, надскачащи всяко естествено обяснение. Със сигурност те трябва да са свръхестествени. „От самото начало сме склонни да мислим, че има невидими модели, сили и същности, които населяват света. Този начин на мислене е неизбежен и може да е част от човешката природа да възприемаме себе си свързани един с друг на това по-дълбоко равнище.“
Дори да съществуваше такова устройство, чудя се дали наистина щяхме да го искаме. Струва ли си да заобикаляме части от мозъка си, за да избегнем типовете слабости на сигурността, обсъждани в тази глава? Вероятно не. По-добрият въпрос би бил: „Ако мозъкът копнее за сигурност, тогава защо просто не му дадем това, което иска? Защо не отстъпим пред импулса да се чувстваме „прави“, щом като това е, което прави мозъка щастлив?“
Преди да се опитам да отговора на тези въпроси, искам да ви разкажа кратка история за жена ми, която обича да скача от самолети. Точно преди да се оженим, тя реши, че импулсът й да скочи от съвършено стабилен самолет е бил отлаган достатъчно дълго. Открихме реномирана екипировка за скачане с парашут в Северна Вирджиния, така че тя да може да се отдаде на това, което щеше да стане доживотна страст към екстремните спортове. От моя гледна точка това беше на ръба на лудостта. „Значи ти ще скочиш от 3657 метра?“ – спомням си, че я попитах (най-накрая осъзнах реалността на ситуацията), докато преглеждахме формулярите за освобождаване от отговорност (с твърдения като: „Вие признавате, че участието ви в тази дейност може да доведе до внезапната ви смърт“). За нея всеки момент, водещ до скока, беше чист екстаз. Не че не беше нервна (мисля, че само зомби няма да е нервно преди да скочи от хиляди метри височина над морското равнище), но оживлението, че прави това, което беше искала да стори от толкова отдавна – да се изправи пред едно от върховните си предизвикателства, – далеч надделяваше над тревожността й. Тя направи успешен скок и аз успях да изгледам цялото нещо, без да си затворя очите.
Трябва да си даваме сметка, че мозъкът ни не е роден вчера. Имаме механизми, които да предупреждават за заплахите и да ни пазят от нестабилност, защото са работили много дълго време. Нямаше да бъдем тук без тях. По същия начин, по който всеки нормален човек изпитва опасения по отношение на скоковете от самолет, нашият мозък поставя организма, който контролира, нащрек, когато се задава опасност, независимо дали тя е осезаема, или неосезаема. Трябва обаче да знаем кога да пренебрегнем алармата и така или иначе да поемем по по-некомфортния път.
Изследвания, проведени от екип американски и италиански психолози установяват, че хората с по-слаба потребност от „когнитивна завършеност“ обикновено са по-креативни при решаването на проблемите, отколкото другите. С други думи, тези, които са способни да заобикалят апетита на мозъка си за сигурност – потребността му да затваря вратата на неопределеността, за да съхрани стабилността, – е по-вероятно да се ангажират с предизвикателства с по-широк диапазон от гледни точки и да поемат рискове за преодоляването им. Скачането от самолет дори когато мозъкът ни крещи „Стоп!“ понякога е точно това, което трябва да направим. Това е енергията, която подхранва научното откритие, технологичния напредък и цял спектър от други човешки начинания.
Разбира се, това не означава, че не бива да слушаме мозъка си. Невинаги е преимущество да действаме срещу наклонностите си. Понякога тясната рамка е подходяща за ситуацията, а друг път е необходимо да се отхвърли новата информация. Трябва да танцуваме с нашите инстинкти, за да се ориентираме кога да скочим и кога да оставаме на земята. Това е предизвикателството на човека – да притежава голям мозък, способен на величие, със структура и връзки, еволюирали в името на оцеляването.
ПРЕДПОЛАГАЕМИ ПРИЧИНИ, ПРЕДПОЛАГАЕМИ ЕФЕКТИ
Представете си, че изследване на ефектите от пиенето на кафе е публикувано в новините и сочи, че пиенето на поне три чаши дневно значително подобрява вниманието и паметта. Някой прочита тази новина и незабавно увеличава сутрешния си ритуал на три чаши кафе. През следващия месец този човек си мисли, че е по-внимателен и помни нещата по-добре, защото пие повече кафе. След това прочита по-ново изследване, което казва, че пиенето на повече от две чаши кафе дневно е свързано със значително намаляване на вниманието и засилена тревожност. Второто изследване първоначално се рекламира с толкова плам, а и репутацията на изследователите е също така впечатляваща. Човекът си мисли: „Всъщност напоследък се чувствам по-тревожен и може би не съм толкова фокусиран, колкото си мислех“, и намалява приема на кафе на две чаши.
През следващите две седмици той се чувства по-внимателен и не толкова тревожен… докато прочита статия след няколко седмици, която дискредитира второто изследване и потвърждава резултата от първото. На всяка стъпка по пътя ефектите, които човекът преживява, имат по-малко общо с кафето и много повече общо с убеждението му, че съществуват каузални връзки между поведението и резултата.
Моята аналогия за илюстриране на тази тенденция е „пушещата маймуна“. Тя се позовава на един кичозен артикул, популярен през 60-те години на XX век. Малка пластмасова или керамична маймуна се пакетира с миниатюрна цигара, която е поставена в дупка в устата й, и маймуната като че ли пуши цигара, даже издухва и димни пръстени. Маймуната е куха и на дъното й има втора дупка, която позволява на въздуха да циркулира из тялото и да поддържа тлеенето на малката цигара. Най-малкото това е причинно-следственото заключение, до което някой може да стигне, когато дупката в дъното му се покаже и се подскаже връзка с циркулацията на въздуха. Той го пренася върху хората: когато човекът пуши, през цигарата преминава въздух и я поддържа тлееща.
Това би било ясна и прегледна аналогия, която осмисля първоначалната загадка, само че пушещата маймуна „не работи“ по същия начин като пушещия човек и обяснението е погрешно. В действителност дупката няма нищо общо с цигарата, която е направена така, че да тлее, без да гори. Обикновено сме като човека, който вижда другата дупка, получава малко информация и прави заключение за причинно-следствена връзка (това, което психолозите наричат каузалност). Изправени сме пред пушещи маймуни всеки ден и мозъкът ни е щастлив да запълни празните места с каузални взаимоотношения, които в действителност не съществуват. Това, което мозъкът ни търси във всеки сценарий за пушещи маймуни, е „история“, в която има смисъл. По-нататък ще обсъдим защо.
ТОВА ТРЯБВА ДА ЗНАЧИ НЕЩО, НАЛИ?
Разказването на истории е мощно лекарство за ума. Една от причините, поради които историите ни привличат (в книгите, по телевизията или другаде) е, че те свързват заедно късове смисъл, които в крайна сметка придобиват още по-голям смисъл. С други думи, историите осмислят света. Осмислянето на света прави мозъка ни щастлив. Някои от историите, които чуваме обаче, нямат адекватна опаковка. Ето една истинска история, която илюстрира тази теза.
Преди няколко години работех в кампания за общественото здраве в Бирмингам, Алабама, и чух новина, която сложи трагично главно С в Случайност. Жена шофирала в центъра и спряла на кръстовище, за да изчака смяната на светлината на светофара. Това, което не знаела, е, че спряла колата си директно над капака на шахтата на водопровод. Освен това не знаела и нямало как да знае, че има огромно повишаване на налягането в централния водопровод в града; налягането се покачвало опасно точно когато тя се приближавала към кръстовището.
Само за няколко минути, в които чакала зелената светлина, скокът в налягането достигнал частта от централния водопровод, над която тя спряла с колата си, и след като стигнало до най-слабата точка от тръбопровода, водата изригнала като гейзер с вряла пара през капака на шахтата. Жената била сварена в колата си като рак в тенджера с вряла вода.
Трудно е да си представим вероятността за такова изключително случайно събитие, но аз направих някои груби изчисления и сметнах, че е около 1 на 500 000 (вземайки предвид средния брой шофьори в центъра на Бирмингам, броя на шахтите и вероятността да се появи такъв проблем с водопроводната мрежа; по-късно научих, че това се нарича „воден чук“). Сигурен съм, че изчисленията ми далеч не са идеални, но каквото и да е действителното число, няма съмнение, че вероятността да умреш по този начин е много малка. Въпреки това, в един лежерен следобед, когато всичко изглеждало съвсем нормално като всеки друг ден, то се е случило. Когато чуваме подобни истории, в действителност можем да „почувстваме“ как мозъкът ни иска да свърже случайните събития, водещи до резултата, в усилието си да осмисли трагедията. Дори и с физическо обяснение защо това се е случило (повишаване на налягането), историята няма завършек на нивото на Защо (с главно 3) това се е случило.
Причината за подобен открит край е трудно да се приеме, защото подкрепя чувството, че случайни трагедии може да се случат на всеки, включително на нас… а това е ужасно заплашително за чувствителния към заплахи мозък. Казано по друг начин, липсата на Защо подчертава силата на случайността в нашия живот. Ние копнеем за причина. Оттук и често цитираното твърдение: „За всичко си има причина.“ Коя е причината? Не знаем, но твърдението, че трябва да има такава, действа като сурогат на завършеността. Освен това то ни осигурява нещо абсолютно задължително, за да съществува причина: субектността. „Субект“ в психологическата литература е човек или нещо, които са отговорни за причиняването или случването на нещо друго. Търсим такива „субекти“ през цялото време – лични и безлични – и избираме думи, които внушават субектност дори когато знаем, че такава не съществува. Например професор се опитва да изнесе лекция пред курса си, като използва компютър и проектор. Проекторът не работи и след няколко опита да го поправи, той казва: „Изглежда, че този проектор е решен да саботира лекцията ми.“ Той – както и всички останали в залата – знае, че проекторът не е действащ субект, но думите му издават желанието на мозъка да приписва субектност, без значение какви са физическите факти. Обвиняваме колата си, че не иска да запали, софтуера – че не е съхранил документите, растенията – че не растат и т.н., и т.н. Философът Даниъл Денет нарича това интенционална позиция: говорим за обекти – одушевени и неодушевени – така, сякаш те имат съзнание, като съкратен път към ориентирането какво точно става.
Отново: можем да открием вероятната еволюционна опора на тази склонност на щастливия мозък, и по-точно, че идентифицирането на онова, което предизвиква дадено действие, може да спаси живота ни. Представете си как някой от нашите предци събира храна в най-гъстата част на гората. Внезапно чува шумолене в близкото дърво. Вятърът ли е, някоя безвредна птичка, или огромна, ядяща хора котка? Бързото декодиране на насоките и откриването на действителната причина е отговорно за разликата между връщането при семейството с вечеря или превръщането във вечеря. Напускайки гората, можем да видим как тази тенденция се е развила в дешифриране на намеренията на другите. Животното човек е най-страшното на планетата на фона не само на другите биологични видове, но и на другите хора. Да не идентифицираш коректно истинските намерения на другия може да е и последната грешка, която човек допуска.
СТАТИСТИКАТА И ВАШИЯТ МОЗЪК: НЕ Е ЛЮБОВНА ИСТОРИЯ!
Статистиката не е любимата дисциплина на повечето студенти. След висшата математика и органичната химия тя може би е най-избягваният курс във всяка бакалавърска програма в университетите. Истината обаче е, че статистиката управлява живота ни всяка минута и всеки един ден. За целите на тази дискусия е достатъчно да кажем, че всички ние сме пешки на вероятността.
Ако имаме достатъчно време, достатъчно шофьори, достатъчно инкрементални проблеми в централния водопровод, все някога някой ще спре колата си над шахта, чийто капак ще изхвърчи. Може да се случи веднъж годишно или на десет години, дори още по-рядко, но ще се случи. Как сме го узнали? Ами станало е.
Думите случайност и късмет всъщност са заместители на термина вероятостни резултати. Когато торнадо премине през града и разруши всяка къща в даден квартал с изключение на една – която някак си остава незасегната чак до подкастрения плет, – е приемливо да наречем незасегнатата къща (и хората в нея) „късметлии“. Някой може да припише спасяването на къщата и разрушаването на другите на отвъдна сила – Бог или Сатана. Прилежният статистик обаче просто ще го нарече вероятен резултат, имайки предвид факторите, които действат, например структурата и скоростта на торнадото, местоположението на къщата в сравнение с другите и т.н. Статистикът освен това ще се позове на куп статистически доказателства за щети вследствие на торнадо, събирани във времето, които показват колко често една къща в даден квартал остава непокътната – и обратното, колко често само една къща от няколко е разрушена. Никаква част от тази информация няма да ни даде прецизен отговор защо една къща е пощадена или разрушена, но ще ни осигури контекст за разбирането, че това събитие не е отвъд всякакво обяснение.
Въпреки това нашият мозък се затруднява да приеме обяснението. Непосредствената потребност да търсим субект в станалото е достатъчно силна, за да надделее над осъзнаването, че много неща се случват без Защо. Всъщност в не толкова епичен мащаб те се случват през цялото време. Аз продължавам да се шокирам всеки път, когато чуя дума или фраза – например радиоводещ, който казва нещо за „кафяв кон“, а аз просто поглеждам през прозореца на колата и веднага виждам кафяв кон в конюшня близо до пътя. От гледна точка на вероятностите това не е особено забележително. Но в момента, в който стане, откривам, че се опитвам да намеря смисъл във връзката. Това не е просто глупава грешка – това е нещо, което нашият мозък е свикнал да прави.
НЕСИГУРНОТО БЪДЕЩЕ
Когато ни се представят далечни ангажименти, ние се натъкваме на трудностите, които мозъкът ни среща при ситуирането ни в бъдещето с някаква степен на точност. Тъй като е еволюирал, за да взема решения за съществуващата среда и да прогнозира непосредствените заплахи и награди, за него е предизвикателство да хвърли поглед дори към следващите няколко седмици. Не по-малко важно е, че мозъкът ни винаги е щастлив да капитализира непосредствената награда. Когато тези два фактора се комбинират, предизвикателството да се придобие поглед върху бъдещето и желанието за непосредствена награда ни изправят пред цял спектър от проблеми. Икономистите наричат тази тенденция хиперболично дисконтиране38].
Продавачите на скъпи стоки се възползват от тези тенденции през цялото време, за да продават коли, къщи, вили за временно ползване и други подобни. Когато се пазарите с дилър на коли, забележете, че сумата, върху която той се фокусира, е за месечната вноска. Ако опитате да изместите разговора от месечната вноска, ще се уверите, че търговецът ще се върне обратно на нея. Причината е, че колкото по-апетитна изглежда непосредствената перспектива – какво ще плащате всеки месец, толкова по-плътна става сянката, скриваща дългосрочната перспектива – какво ще плащате (включително лихвата) след години. Следователно ако наистина не можете да си позволите определена кола, целта на търговеца е да ви зариби с други средства, а именно като ви измами по отношение на месечните разходи в дългосрочен план, за да ви накара да се почувствате добре по отношение на покупката.
Забележете също, че финансирането на колата се осъществява в друга стая, от друг човек. Работата на този човек – в съседна стая на първия търговец – е да максимизира дела на автокъщата във вашата покупка, докато ви държи зарибени. Следователно отново, ако всъщност не можете да си позволите колата, може би вместо петгодишен заем ще ви предложат шестгодишен план. Дали ще се съгласите на 5- или 6-годишен заем, не изглежда кой знае колко различно в момента. Това, че ще плащате лихви още цели 12 месеца – потенциално хиляди долари, – не надделява над непосредствената награда да си тръгнете с чисто нова кола. Работата на втория търговец е и да включи колкото се може повече „продукти“ (например гаранционно обслужване) в сделката и съответно да ги разтегне, за да ви държи фокусирани върху това, което искате в краткосрочна перспектива. И най-вече търговецът трябва да ви задържи там, за да сключите сделката в същия ден – по простата причина, че предоставянето на допълнително време, за да обмислите дългосрочния ангажимент, ще помрачи розовата тоналност на краткосрочната награда. Търговията е игра на момента, която се възползва от предпочитанието на мозъка ви към незабавния резултат, към сключването на сделката, независимо дали тя е във ваш интерес.
КАКВО ЧУВСТВАМ СЕГА И МИСЛЯ, ЧЕ ЩЕ ЧУВСТВАМ ПО-КЪСНО
„Ако аз бях в тази ситуация, щях…“ Това е стара, тривиална реплика, но всички сме я казвали в един или друг момент. А когато я казваме, наистина я имаме предвид – убедени сме, че ако сме били в същата ситуация като някой друг, сме щели да действаме по различен начин (т.е. по-ефективно). Любимият ми пример, илюстриращ този досаден ефект е телевизионно предаване, наречено What Would You Do? („Вие какво бихте направили?“), което поставя хората в трудни, емоционално заредени ситуации и използва скрити камери, за да документира как реагират във вихъра на момента. В един случай актьор играе ролята на служител в ресторант, който отправя расистки обиди срещу конкретни клиенти (също актьори), докато другите клиенти наблюдават. Някои от хората се намесват, но повечето не го правят. Вместо това те или се преструват, че пренебрегват абсурдността, или просто гледат – шокирани и онемели. Водещият предаването в крайна сметка спира хаоса и казва на всеки, че са част от телевизионно предаване. След това пита хората, които са се намесили, но и тези, които не са, защо са постъпили по този начин. Може да е некомфортно да се наблюдават тези, които не са направили нищо, да обясняват защо не са действали и е много лесно да си представим, че ние щяхме да сме едни от „добрите момчета“.
Това, което показват психологическите изследвания обаче, е, че всички ние, зрителите на това предаване, наистина нямаме представа как бихме реагирали в подобна ситуация, освен ако вече не сме били в такава. Залитаме към нещо, което психолозите наричат уклон на интензивността, което просто означава, че сме слаби в прогнозирането на собствените си емоционални реакции. Свързан термин в психологическия език е нравствено прогнозиране – ефективност на прогнозирането доколко морално ще действаме в дадена ситуация. Когато сме в емоционално ненапрегнато състояние (например гледаме телевизионно предаване в уюта на дневната си), можем да си представим всякакви начини, по които бихме могли да реагираме… но всички тези бъдещи проекции са мислени в отсъствието на емоциите, които в действителност бихме изпитвали в емоционално напрегната ситуация.
Нещо подобно става, когато вземаме краткосрочно решение без оглед на дългосрочна перспектива. В краткосрочен план обмисляме решение, без да си дадем сметка как в действителност ще се чувстваме в дългосрочна перспектива. Понякога това върши добра работа, особено ако резултатът от решението се окаже добър (хипотетичният служител наистина е съумял да извлече голяма полза от поемането на нов проект, макар че му е било трудно да го реализира). Друг път дефицитът ни в прогнозирането на бъдещето води до проблеми за нас и за другите… и макар че ретроспекцията ще ни разкрие различна история, рядко виждаме как се задават проблемите.
ПЪТУВАНЕ ВЪВ ВРЕМЕТО КЪМ ДОМА И РЕЕНЕТО
Една вечер шофирате към къщи след работа – по-късно от обикновено, с обременено съзнание заради натоварения ден. През по-голямата част от вашето 30-минутно шофиране сте на магистралата и когато излизате от нея на пътя, сте доволни, че трафикът е по-спокоен от обикновено. Лентата с проблемите и събитията от деня се върти в съзнанието ви. Мислите за особено неловкото взаимодействие, което сте имали с колега, който като че ли ви е обвинил в саботиране на един от неговите проекти – или поне думите му са ви направили такова впечатление в онзи момент. Не сте били сигурни как да реагирате, затова сте се доверили на интуицията си и сте реагирали отбранително. След неколкочасов размисъл обаче не може да не се запитате дали не сте преиграли. Припомняте си думите му, израза на лицето му и интонацията, за да откриете нещо, което може да сте пропуснали. От негова гледна точка ситуацията би трябвало да изглежда по-различна от начина, по който вие я възприемате – защо в противен случай ще ви обвинява в нещо толкова смехотворно? Освен това колегата обикновено е разумен човек и… откривате, че шофирате по улицата към дома си, а алеята ви вече ясно се вижда.
Ако този сценарий ви се струва познат, не сте сами. Всички ние сме се чувствали така, сякаш на някакъв етап сме „загубили времето от поглед“ и не можем да си обясним как сме се придвижили от тук до там, просто не си спомняме и минута от прехода. Когато сте се хващали, вероятно сте изпитвали пристъп на тревожност какво е можело да се обърка, докато сте били на автопилот – да излезете от пътя например, или да блъснете някого.
Защо нашият мозък е щастлив да превключи на автопилот е обект на силен интерес от страна на когнитивните учени. Последното заключение, до което са стигнали с консенсус е, че повечето от нас мислено са някъде другаде в 30 до 50 процента от будните часове. Еднакво изненадващ е резултатът, който лежи в основата на процентите: да си „обучаващ се астронавт“ като че ли служи на важна адаптивна функция. Подобно на толкова много адаптивни функции обаче, колкото повече й се отдаваме, толкова по-вероятно е да се провалим.
Според изследванията на харвардския психолог Даниъл Т. Гилбърт съобщаваме, че сме по-малко щастливи, когато сме в психичен режим на подразбиране, макар че (според това изследване) съзнанието ни се рее в 46% от времето. Трудно е да се каже защо не сме особено радостни по подразбиране, но фактът, че когато съзнанието се рее често включва повторението на стресиращи ситуации вероятно има нещо общо с това. Независимо дали оценяваме себе си като щастливи на автопилот, това, което е ясно, е, че мозъкът ни е „щастлив“ да го прави; ако всички други условия са равни, мозъкът ни ефирно и безотказно ще остане на дрейф.
От друга страна, изследванията посочват силна връзка между реенето на съзнанието и креативността. Това изглежда особено вярно за онези от нас, които могат да се измъкнат от бленуването, когато пожелаят. Способността да се оттеглиш в облаците и да се върнеш обратно на terrafirma (твърда земя) може да е една от най-ефективните самосъхранителни функции, които притежаваме, тъй като ни дава възможност да се измъкнем от нездравата среда и да се преместим в мисловното пространство, което изберем. В това пространство сме по-малко ограничени да си представяме креативни решения на проблемите или просто да си позволим да рисуваме безпределни образи върху платното на съзнанието. Философът Бъртранд Ръсел намеква за това в книгата си The Conquest of Happiness („Завоюване на щастието“), когато казва:
“Човекът, който може да забрави притесненията си чрез искрен интерес например към… историята на звездите, ще открие, че когато се върне от екскурзията си в безличния свят, ще е придобил уравновесеност и спокойствие, които му помагат да се справи с притесненията си по най-добрия начин.”
ПО-ЩАСТЛИВ, КОГАТО Е ЗАЕТ, МАКАР ДА Е СЪЗДАДЕН ДА ЛЕНТЯЙСТВА
В едно изследване на участниците се предлага една и съща награда (шоколад) както за да отнесат попълнен въпросник на място, което е на 15 минути пеша, така и да го изнесат от стаята, в която се намират, и да изчакат 15-минути. Шестдесет и осем процента избират да го изнесат от стаята и да чакат. Когато възнаграждението е променено на малко по-различен шоколад, 59% избират да повървят 15 минути, за да занесат въпросника (и това е вярно, макар че и двата типа шоколади са оценени като еднакво привлекателни от всички участници). След това изследваните лица, които са избрали разходката, се оценяват като чувстващи се значимо по-щастливи от тези, които са седели 15 минути. Изглежда, че първоначалният ни инстинкт е за бездействие, но когато ни се даде оправдание да сме заети (дори безсмислено оправдание), вероятно ще се възползваме от него и след това ще се чувстваме по-щастливи. Преди обаче да тръгнете да си търсите работа, помнете, че нашето еволюционно наследство да запазваме енергията е трудно за преодоляване. Независимо дали вярвате, или не, мързелът – в маргинални дози – си има цел.
Препаленото глезене на мозъка с неговата склонност да се рее обаче е потенциално изтощителен проблем. Психолозите са създали фраза, за да го опишат: натрапливо мисловно преживяне. Онези от нас, които се отдават на натрапливо преживяне, са склонни да се изгубват в създадените от тях други светове. Тези светове и свободата, която осигуряват, имат натраплив характер, не много по-различен от искейпизма на ролевите игри.
ОПАСНИ РАЗХОДКИ ПО АЛЕЯТА НА НАТРАПЛИВОСТИТЕ
Когато става дума за потапянето в електронните медии, вървим по изключително фина граница. За наше съжаление – за някои по-голямо, отколкото за други – мозъкът ни клони към погрешната страна на тази граница и последиците може да са много тежки. Така е с много други дейности, които като че ли си проправят път към мозъка ни толкова бързо, че не успяваме да забележим как става. Защо мозъкът ни сякаш иска повече от това, което в крайна сметка не е най-доброто за нас?
За да се справим адекватно с въпроса за натрапливата употреба на електронните медии или всяко друго натрапливо поведение, трябва да отделим няколко минути и да се потопим в разкритията от изследванията в когнитивната наука за начина, по който мозъкът ни по принцип е склонен да се ангажира в такова поведение. Още от самото начало е редно да направя една уговорка за тази дискусия. Ще цитирам клиничния психолог и психоаналитик Тод Есиг: „Макар че всички пристрастявания се превръщат в натрапливости, не всички натрапливости са пристрастяване.“ Това е критично важно, защото е твърде лесно да сложим всички натрапливи действия в една и съща свръхопростена каца и да пренебрегнем различията – нещо, което популярните медии обичайно правят.
Отново ще цитираме д-р Есиг: „Неадиктивните натрапливости наистина могат да се отразят на живота в същата степен като наркоманията: миенето на ръце, вървенето назад, ограниченията на калориите, модификациите на тялото, лицевите тикове, пластичната хирургия и т.н.“ Дали страдащите от безсъние корейски обитатели на салоните за видеоигри приличат повече на наркомани или на хора с обсесивно-компулсивно разстройство, или със синдром на Турет… или са жертви на подкрепление на навик, което е побесняло – все още е открит въпрос. Следователно разграниченията между твърденията, че някой е „пристрастен“ към имерсивните медии или че е „натрапливо привлечен“ към тях си струва да се признават.
Това, което знаем, е, че мозъкът ни е „оборудван“ с център на възнаграждението, който служи за адаптивно мотивиране на поведението, носещо полза на биологичния ни вид. Този вид поведение включва всеки зачатък на оцеляване: хранене, грижа за малките и секс, ако назовем само някои. Тук се включват действия, които ни помагат да процъфтяваме в средата си – това, което съвсем свободно можем да опишем като мотиватори за постижения. Без тази мотивация и импулс да търсим приятни преживявания бихме били един много тъжен и застрашен биологичен вид.
Този център на възнаграждението (наречен мезолимбичен център на възнагражденнето) е незаменим за нас, но не е много по-различен от незащитената електрическа мрежа, която може да бъде присвоена и към нея да се включат външни сили. Тези сили използват същата система на възнаграждение, която ни носи толкова различни ползи, и тази система на подкрепящи стимули реагира по същия начин, както го прави, за да обслужи благотворните награди. Проблемът е, че новите награди, запечатвани от подкрепящи стимули, по принцип не са благотворни. Нашият мозък обаче страда от един вид слепота по отношение на наградите и новите запечатани награди се интегрират в мрежата.
Когато центърът на възнаграждението е претоварен със запечатване на неблагоприятни награди, казваме, че някой е пристрастен към психоактивно вещество или поведение. На този етап центърът на възнаграждението е в състояние на неизправност – един изключително трудно обратим процес. С опознаването на невронните основи на пристрастяването все повече се изяснява, че общият знаменател на всяко натрапливо поведение е неизправност в системата на възнаграждението. Независимо дали причината е злоупотреба с психоактивни вещества, хазарт, преяждане или сексуално поведение, една и съща скрита динамика подпомага натрапливото продължаване и интензифициране на поведението.
Ранните невронаучни изследвания върху пристрастяването използват нашите приятели плъховете, за да подложат на проверка теорията, че стимулирането на центъра на възнаграждението може да стане компулсивно. Малки електроди се поставят в зоната на мозъка на плъховете, за която се смята, че е отговорна за мотивирането на търсещото удоволствие поведение. Плъховете след това са обучени да натискат лост, който активира електродите и им осигурява стимулация на центъра на възнаграждението. Не след дълго става очевидно, че плъховете много силно се наслаждават на стимулацията, защото просто не спират да натискат лоста. В действителност те не се хранят, не пият, не спят и не се чифтосват, докато лостът е на разположение. Много от тях припадат от изтощение, а плъховете, които не са насилени да се хранят, умират от глад… но никога не се отказват от лоста.
Това обяснява в значителна степен защо пристрастените към метамфетамини и крек са готови да подминат храната, съня и секса, за да получат повече от психоактивното вещество, за което мозъкът им вече копнее най-силно. Освен това подсказва обяснение защо родители изоставят отговорността да отглеждат собственото си дете, така че да могат да продължат да получават непреодолимата награда на оставането потопени онлайн. Макар че участващите процеси не са задължително идентични с тези, възникващи вследствие на химическото пристрастяване, е ясно, че потапянето онлайн осигурява награда и че продължаващото търсене на наградата (в този случай продължаване на „отглеждането“ на загадъчно онлайн дете) е станало компулсивно. Колкото повече се търси наградата, толкова повече се подкрепя компулсивното поведение.
Участващата неврохимическа валута в тези и всички останали сценарии на пристрастяването е допаминът; по-специално активността на допаминовите рецептори в частта на мозъка, наречена вентрална тегментална зона (VTA). Често наричан „невротрансмитер на възнаграждението“, допаминът е от критично важно значение за оцеляването ни, но е могъщ вътрешен враг, когато системата на възнаграждението в нашия мозък е наводнена с погрешния тип награди.
Ясно е, че някои хора са по-податливи на компулсивно поведение в сравнение с други; не може да се отрече генетичният компонент. Притеснителното обаче е, че мозъкът на всеки теоретично може да се пристрасти към психоактивно вещество или поведение, ако е излаган на него в достатъчна степен. След като това стане, пътищата на пристрастяването са отворени, за да се приютят и други, допълнителни компулсивни действия и това е причината, поради която пристрастяването към наркотици и сексуални компулсии или хазарт често присъстват у един и същ човек. Казано по друг начин, невероятната пластичност на мозъка – неговата необичайна способност да се променя адаптивно – може да ни впримчи отвътре.
ТОЗИ ПЪТ НАИСТИНА ОБЕЩАВАМ
Робърт е уважаван фармаколог, който управлява клиника за диабетици в Орландо, Флорида. Много пациенти в тази клиника не желаят да започнат режим на инсулинови инжекции (поради очевидна причина: болката и стигмата от необходимостта да си ги поставят), макар че са се провалили с контрола върху кръвната си захар с други средства. Отслабването предлага единствената реална надежда за елиминирането на необходимостта от инсулин и пациентите често се молят за още един шанс да отслабнат, така че да избегнат необходимостта от инсулиновите инжекции. В почти 100% от случаите според опита на фармаколога този цикъл продължава до безкрай (или докато той му сложи край): на всяка консултация пациентът моли за още една възможност да започне да отслабва и изразява сериозните си намерения „този път“.
Малцина обаче изпълняват обещанието си. Винаги има причина защо не са могли да го направят миналия път, но би трябвало да са в състояние да се хранят по-добре да правят повече физически упражнения сега, след като някои обстоятелства са се променили („семейството ни беше в града“, „имах стресираща ситуация със сестра ми“, „смених си работата“, „бях настинал“ и т.н.). Цикълът продължава, а тяхното здраве се влошава.
Робърт има интересна техника, която използва с пациентите, въвлечени в този затворен кръг. Той спира играта, така да се каже, като отнема топката от пациента и започва преговори. Първо, той изяснява с тях дали наистина разбират, че имат само две възможности: да отслабнат или да си правят инсулинови инжекции. Когато това се потвърди, той иска от тях да посочат конкретна цифра на килограмите, които възнамеряват да свалят през следващия месец. По-нататък Робърт иска от тях да се ангажират с определен ден, в който ще бъдат претеглени, за да се докаже, че са отслабнали. Отново: от пациента зависи да избере деня. Важната част по отношение на тази стъпка е, че пациентът е овластен да установи целите. След това той иска от тях категорично да се ангажират – тук и сега, че ако не постигнат поставената цел до крайния срок, ще започнат да си поставят инсулиновите инжекции. Почти всеки на този етап е съгласен да приеме условията на преговорите.
Това, което Робърт знае от дългогодишен опит, е, че 90% от пациентите няма да отслабнат, но тъй като те (а не той) са си поставили целите и параметрите, ще е много по-лесно да приемат последствията. На практика той ги кара да се изправят лице в лице с тяхната игра и по такъв начин ги извежда от затворения кръг. Ако пациентът наистина отслабне, чудесно, но ако не успее, поне ще е готов да приеме нужното лечение.
Това е пример на хроничен провал на самоконтрола и освен това на стратегия за интервенция за предотвратяване на последиците от провала в причиняването на още по-тежки резултати. Ако Робърт беше приел подход „долу ръцете“ в ситуацията с пациентите си, цикълът несъмнено щеше да продължава и за много от пациентите му резултатите щяха да са катастрофални.
Повечето от нас нямат лукса да разчитат на умел клиницист като Робърт, за да предотвратява резултатите от собствения ни разпад на самоконтрола, а още по-лошото е, че мозъкът ни не е естествено предразположен към предлагането на особена помощ. Както знае всеки, пазил диети и изпитвал йо-йо ефекта, когато жестоко намалите калориите, мозъкът ви реагира, като намалява изгарянето на калории, за да ви попречи да се уморите от глад (фактът, че никога не сте били заплашени от гладна смърт, няма значение). Когато лишите тялото си от въглехидрати, както е в ограничаващата протеинова диета, в крайна сметка започвате да копнеете за тях до степен, в която поглъщате твърде много въглехидрати и натрупвате повече килограми, отколкото сте свалили по време на диетата. За всеки настъпателен ход, който предприемаме, мозъкът ни разполага с контраход. Иронично, нали, тъй като всички ходове възникват на едно и също място? Нека изследваме някои странности и безумства на самоконтрола, за да видим дали можем да постигнем по-добър контрол върху лудостта…
ЦЕНТРАЛНАТА ТЕМА: ПРИВИКВАНЕТО
Силата на желанието засенчва удовлетворението от получаването. За да остане популярен един 60-годишен комикс, представящ само един койот и една птица, трябва да се запази напрежението на желанието. Няма да се получи, ако койотът хване кукувицата. Хората обичат комикса, защото хитрия Койот иска наградата с всяка фибра на тялото си и вечно не успява да я достигне. За да остане доходоносно начинание, „преживяването гадже“ не може да стане „гадже за истинско преживяване“.
Енергията (и парите) се извличат от напрежението на това да искаш нещо, което никога няма да се материализира. За много наддаващи в иБей именно тръпката от „лова“ е онова, което мотивира все по-високи залози, дори когато същият артикул може да се купи на друго място за по-малко пари и с по-малко време, което е необходимо. Получаването на въпросното нещо често води до тъпо, безнадеждно чувство, гарнирано с объркване. Това е съжалението на получаването – чувството на загуба, което ако можеше да говори, би попитало: „И сега какво?“
И както можете да очаквате, мозъкът ни има отговор на този въпрос: насочи се към ново възнаграждение. Този отговор има смисъл, защото системата на възнаграждението в мозъка е структурирана да ни насочва да търсим непрекъснато полезни награди, било то храна, вода, секс, подслон или техни заместители, например пари и всичко онова, което те могат да осигурят. Разбира се, проблемът е, че когато получим онова, което сме искали, играта приключва. За капак на всичко започва да се настанява нещото, което психолозите наричат привикване, а ние свикваме с въпросното нещо просто за дни или седмици. Пример за този процес, който наблюдаваме всеки ден, е покупката на нова техника, независимо дали е компютър, конзола за видеоигри или смартфон. В началото изпитваме оживление в очакване на купуването на артикула. Когато най-накрая го купим, тази приповдигнатост отстъпва на по-заземено „харесване“ на вещта, което през следващите няколко седмици се разтваря в неутрална оценка. Този етап може да отнеме известно време, но в крайна сметка вещта става просто още едно притежание във вашата колекция с определена полезност (ако изобщо продължава да е полезна). Първоначалното чувство на еуфория никога не може да се завърне по отношение на тази вещ, след като цикълът се извърти до края. Какъв е отговорът на мозъка? Да се фокусира върху нещо ново и да се върне към еуфорията.
В действителност съжалението може да се настани още преди да сме постигнали желаното или преди да изпълним онова, което сме си поставили за цел. Изследванията показват, че съжалението е един от най-влиятелните фактори във вземането на решения, защото ставаме уязвими за него веднага след като очакването на възнаграждението започне да се уталожва в нещо не толкова възбуждащо. Спадът в такива случаи започва дори преди решението да е доведено до край.
Няколко примера илюстрират процеса. Например да си представим мъж или жена, който/която се е развеждал/а и се е женил/омъжвала много пъти. Психологическите изследвания върху привикването във взаимоотношенията показват, че много хора просто никога не преодоляват спада във възторга, след като в живота им се настани реалността на тяхното обвързване. Съжалението запълва емоционалната празнота и бракът страда, докато приключи. Не е случайно, че процентът на разводите при вторите бракове е по-висок от този при първите; опитите да се възвърне очакването на възнаграждението просто задействат нов цикъл на привикване и съжаление.
Друг случай, с който повечето от нас имат опит, е купуването на нова кола. Не е рядкост съжалението да се настани още преди сделката да е сключена, защото в момента, в който бъдещият купувач влезе в автосалона, се сблъсква със сравнението между колата, която възнамерява да купи, и всички други изложени коли. С откритието на всяка характеристика, която другите коли имат, но тази, която той възнамерява да купи, няма, вратата пред съжалението се отваря все по-широко. Когато колата е купена, сравненията продължават – обект на съпоставка са другите коли на пътя, в списанията, по телевизията и т.н. В този случай привикването и съжалението се движат по успоредни коловози.
Още един пример: преместването в нов град и започването на нова работа. Всеки вярва, че новото място или позиция ще е значително по-добро, отколкото онова, с което сме привикнали. „Новостта“ има някаква мистична притегателност, макар да е невероятно краткотрайна и рядко отговаря на очакванията (защото тези очаквания са оцветени от непостижимо желание за непрекъсната еуфория). Когато се пренесем на ново място и започнем нова работа, влизаме в същия цикъл на съжаление, след като очакването на възнаграждението избледнее – оттук и странната, но пълна с мъдро прозрение аксиома „Където и да отидеш, ти си там“.
МОЗЪК НА ВЪРХА НА ПРЪСТИТЕ
Преди няколко години бях част от група, която представяше пред щатски здравни агенции ефективни начини за образоване на обществеността за качеството на въздуха. По време на последната ни практическа сесия преди истинското представяне един от опитните водещи донесе три огромни папки с документи и ги стовари с трясък на катедрата. Преди да започнем, го попитах какво ще прави с тях. Той отвърна: „Ще видиш.“
Когато дойде неговият ред да говори, наистина видях. Всеки път, когато той се позоваваше на изследвания, подкрепящи твърденията му, вдигаше една от папките достатъчно високо, за да може да го види аудиторията, и след това добре изчислено го пускаше на дървената повърхност така, че всеки да почувства неговата тежест. Никога не го попитах дали документите наистина съдържаха изследванията, които споменаваше, но това всъщност нямаше значение. Ефектът беше силен.
По онова време не знаех, че този номер използваше нещо, което когнитивните психолози наричат материализирано познание. – хипотезата, че телесните възприятия, например осезанието, влияят силно върху начина, по който мислим.
Друг начин да се обясни това е, че мозъкът ни не е ограничен до пространството между ушите ни. В мисленето участва цялата нервна система, затова е обяснимо, че физическите усещания влияят върху възприятията ни. Това, което прави тази хипотеза толкова интересна обаче, е, че ние не си даваме сметка за тези влияния. Ще разгледаме няколко експеримента, които илюстрират тази теза в следващите глави:
–Тежък е умът
–Горчив вкус, горчива преценка
–Ако ви е топло и мъгляво, може да е просто от кафето
–Вземете две снимки на любимия си човек и ми се обадете сутринта
ПРЕДСТАВЯЙТЕ СИ РАЗЛИЧНИ СЦЕНАРИИ ЗА БЪДЕЩЕТО, НО ВНИМАВАЙТЕ СЪС САМООБСЛУЖВАЩИЯ УКЛОН
Видяхме, че мозъкът ни среща трудности, когато трябва да ни проектира в бъдещето, а това на свой ред затруднява и вземането на солидни решения с дългосрочни последици. Освен това изяснихме, че паметта работи с две измерения: поглед назад и поглед напред. Склонни сме да симулираме бъдещето, като реконструираме миналото, а реконструкцията рядко е коректна. Какво можем да направим? Да си представяме убедителни сценарии за бъдещето – и добри, и лоши. Същевременно трябва да се уверим, че не оцветяваме тези наративи с онова, което психолозите наричат самообслужващ уклон, който ни кара да вярваме, че успехът ни ще се дължи на нашите действия, а всякакви провали ще са резултат от други фактори. Например студент учи за изпит и е убеден, че ако получи висока оценка, това ще се дължи на интелигентността му и на усилената му работа. Ако не получи висока оценка, това ще е само защото тестът е бил зле съставен или преподавателят е поставил несправедливи оценки. Сценарият за бъдещето на студента предполага един единствен развой на събитията: усилената работа и интелигентността ще доведат до висока оценка. Може да ви стори странно, че ви се предлага да си представяте собствения си провал, но в действителност това е нелошо приземяващо упражнение за избягване на този тип еднопланово мислене. Провалът е възможност и това трябва да се има предвид, макар че естествено ще се стремим към успех.
За да прегледате и свалите цялата книга в различни формати използвайте бутона по-долу: DOWNLOAD/СВАЛЕТЕ/ИЗТЕГЛЕТЕ “Какво радва мозъка ви” на Дейвид Дисалво от тук