Хипотеза за щастието – Джонатан Хайд
„Хипотеза за щастието“ представя десет Велики Идеи, занимавали човечеството през различните епохи и цивилизации, и обединени около фундаменталния кръг от въпроси – какво представлява щастието и как човек да намери смисъла на живота си. Авторът проследява как тези велики идеи периодично се появяват през вековете и ги съпоставя с резултатите от научните изследвания на съвременната социална психология. Стига до изводи, които не се различават от заключенията на древните мъдреци: нашите емоции, нашите реакции на житейските обстоятелства, както и много от психичните ни разстройства, са резултат от филтрите, през които гледаме света.
Щастието е състояние на ума, казва Джонатан Хайд. И за да отговори как се достига „щастливо“ състояние на ума, той интерпретира класически текстове от древна Индия, Китай и средиземноморските култури. Анализът му започва с описание на човешкия ум, като основната му идея е: умът ни е съставен от части, често в конфликт помежду си, и те затрудняват стремежа на човека към благоденствие. Друга важна идея, подкрепяна от Хайд, е: начинът ни на мислене е нашият свят. Или, както казва Буда, „Животът е творение на ума“.
Тази книга е посветена на мъдростта. Целта ѝ е не просто да приемем мъдростта за неподвижна и застинала във времето, а да я преосмислим, като се усъмним в нея – за да я направим част от живота си.
Фройд, Платон и Буда са живели в светове, в които домашните животни са били неизменна част. Те са познавали вкуса на противоборството, чувството да наложиш волята си над нещо по-голямо от самия теб. През XX век обаче автомобилите изместват конете и новите технологии дават повече контрол на ума над околния свят. Променят се и метафорите, в тях умът се сравнява с шофьор на автомобил или с компютърна програма. Така се появява възможността да пренебрегнем несъзнателното и да се насочим просто към изучаване на механизмите на мислене и вземане на решения. С това и се заемат социалните науки в последните десетилетия на XX век: социалните психолози изграждат теории за „преработване на информация“, за да обяснят всичко – от предразсъдъците до приятелството. Икономистите изграждат модели за „рационален избор“, за да обяснят защо хората правят именно това, което правят. Социалните науки застават зад идеята, че човек е рационално същество, което си поставя цели и интелигентно използва цялата налична информация и ресурси, за да ги постигне.
Ако е така, защо тогава хората постъпват глупаво? Защо не могат да се контролират и продължават да правят неща, които сами знаят, че не са добри за тях? Лично аз например, мога лесно да си наложа и да се въздържа в ресторанта да поръчам десерт, но ако десертът вече е поставен на масата ми – е, трудно ми е да му устоя. Понякога мога да се съсредоточа върху някоя задача и да не мръдна от стола си, докато не я свърша, но също така, и то много по-често, по всевъзможни причини съм в състояние да отлагам работата си. Мога да си обещая, че ще стана в 6 часа сутринта да пиша, но след като съм изключил будилника си, отправяните към себе си команди да се измъкна от леглото, нямат никакъв ефект. Така че разбирам какво е имал предвид Платон, когато е казал, че лошият кон е „глух като дърво“.
Съвременните теории за рационалното мислене и преработката на информацията не могат много добре да обяснят слабостта на волята. Старите метафори за опитомяването на животни са много по-красноречиви. Докато се учудвах на слабостта си, си представях, че съм ездач на див слон. Държа юздите в ръцете си и мога да го накарам да завие, да тръгне или да спре. Мога лесно да го контролирам, освен когато той иска да изяви собствените си желания. Когато слонът иска да направи нещо, аз съм безсилен да го спра.
През последните десетина години тази метафора често ми помагаше да разбера собствения си аз и когато започнах да пиша тази книга, си помислих, че ще бъде полезна в главата за разделения аз. По-късно обаче се оказа, че метафората всъщност е полезна във всички глави на книгата. За да разберем най-важните идеи в психологията, трябва първо да си дадем сметка, че умът ни е съставен от различни части, които често са в конфликт. По принцип си мислим, че във всяко тяло има само една личност. По-правилно е обаче да си представим, че умът ни е нещо като комитет, съставен от индивидуални членове, случайно попаднали на едно място и заставени да свършат определена работа, макар и често работещи над различни цели. Човешкият ум може да бъде анализиран, ако на него се гледа като съставен от няколко разделения. Тук ще разгледам четири от тях. Четвъртото е най-важно, доколкото е най-пряко свързано с метафората за ездача и слона (въпреки че и първите три също имат отношение към чувствата на изкушение, слабост и вътрешен конфликт).
- Първо разделение: ум и тяло
- Второ разделение: ляво и дясно
- Трето разделение: ново и старо
- Четвърто разделение: контролирано и автоматично
Това е реалността ни, описана с тъмни краски от свети апостол Павел, Буда, Овидий и много други. Човешкият мозък е като комитет, съставен от много членове, въпреки че ние обикновено следим и обръщаме прекалено много внимание само на един негов член: съзнателното мислене, което би могло да бъде изразено с думи. Ние сме като пияния от вица, който търси ключовете си под светофара. „Тук ли ги изпусна?“, пита го полицаят. „Не – отговаря мъжът, – но там, където ги изпуснах е много тъмно, а тук е по-светло.“ По същия начин, тъй като виждаме само едно малко осветено ъгълче от сложните функции на човешкия мозък, често се изненадваме, когато пориви, желания и изкушения изскочат изневиделица. Заричаме се и гласно обявяваме как ще изпълним обещанията си, но впоследствие често се изненадваме от безсилието си да следваме плана си. Понякога приемаме, че се борим с несъзнателното, с фройдисткото То, с животинската си част. Но всъщност ние сме всичко едновременно – ние сме и ездачът, и слонът. И двамата имат силни и слаби страни. Останалата част от книгата е посветена на това как същества като нас, едновременно сложни и невежи, успяват да се разбират един с друг (глави 3 и 4), да намират щастие (глави 5 и 6), да израстват психически и морално (глави 7 и 8) и да намират цел и смисъл в живота си (глави 9 и 10). Но първо трябва да разберем защо слонът е такъв песимист.
Толкова много мъдрост
Много от изворите на мъдрост са пълни с истини. Но съвременната библиотека също е практически безкрайна и ние сме в състояние да почерпим само нищожна част от мъдростта ѝ, сблъскваме се с парадокса на изобилието: количеството информация ограничава качеството на нашето знание. Промъквайки се между лавиците на огромното книжно богатство, се задоволяваме само да прелистим томовете или да разгледаме кориците им. Може би вече сме се докосвали до Най-великата идея, късчето Мъдрост, което би променило живота ни към много по-добро, ако бяхме му обърнали внимание и му се бяхме насладили, ако го бяхме допуснали до сърцето си и намерили място в живота си.
Тази книга разглежда десет велики идеи. Всяка глава на книгата е опит да разберем и осмислим една Идея, преоткривана многократно от няколко световни цивилизации – да я разгледаме в светлината на науката и да почерпим от нея уроци, които ще ни бъдат полезни в днешния ни живот.
Като социален психолог, аз провеждам експерименти, за да изследвам една специфична част от човешкия социален живот: моралността и моралните чувства. Като преподавател чета лекции по въведение в психологията в Университета във Вирджиния – в курс от двадесет и четири лекции се опитвам да запозная студентите с всички аспекти на психологията. Заел съм се да предам познанията, придобити чрез хиляди изследвания – като се започне от структурата на очната ретина и се стигне до механизмите на любовта – на всичко отгоре тая надеждата, че учениците ми ще разберат и запомнят всичко. Докато се борех с това предизвикателство, установих, че някои идеи периодично се появяват в различни лекции, при това много от тях са били добре описани от великите мислители преди нас. За да представя тезата, че нашите емоции, нашите реакции на житейските събития, както и много от психичните ни разстройства, са резултат от филтрите, през които гледаме света, не можех да го кажа по-кратко и ясно от Шекспир: „Нищо не е добро или зло. Само мисълта ни го прави такова“. Започнах да използвам подобни цитати, за да помогна на студентите си да запомнят големите идеи в психологията и в един момент се замислих: колко ли такива големи идеи съществуват?
За да си отговоря на този въпрос, прерових десетки и десетки творби, изпълнени с непреходна през вековете мъдрост, най-вече от три важни извора на древната класическа мисъл: Индия (Упанишадите, Бхагават Гита, пословиците на Буда), Китай („Беседи“ на Конфуций, „Дао дъ дзин“ на Лао-дзъ, съчиненията на Мен-дзъ и други философи) и средиземноморските култури (включително Стария и Новия завет, гръцките и римските философи, Корана). Също така задълбочено изучих много различни философски трудове и литературни творби от последните петстотин години. Всеки път, когато откривах твърдение, по някакъв начин свързано с психологията – твърдение за човешката природа или за работата на човешкия ум или сърце – го записвах. Всеки път, когато откривах идея, споменавана на няколко различни места, приемах, че тази идея би могла да бъде една от великите идеи. Но вместо механично да изброя десетте от най-често срещаните Идеи, реших, че е по-добре да пиша за идеи, които са съвместими, надграждат се една върху друга и показват как човешките същества могат да намерят щастие и смисъл в живота си.
Търсенето на щастие и смисъл е главна цел на позитивната психология, област, която активно ме занимава. Тази книга разказва за древните идеи, постави ли началото на позитивната психология и нейните съвременни приложения. Много от изследванията, споменати тук, са дело на хора, които едва ли смятат себе си за „позитивни психолози“. Книгата представя десет древни идеи, както и множество съвременни научни открития. Намерението ми е чрез тези идеи да разкажа, доколкото мога, за най-важните неща, които водят хората към успешен и щастлив живот, както и за препятствията по пътя към него.
Разказът ми започва с описание на човешкия ум. Разбира се, това описание е непълно. То включва само две древни истини, върху които трябва да размислим, преди да се обърнем към модерната психология.
Първата истина всъщност представлява и основната идея на тази книга: Умът ни е съставен от части, често в конфликт помежду си. Като ездач на гърба на слон, съзнателната, мислеща част от ума ни може да упражнява сравнително ограничен контрол върху поведението на слона. Благодарение на модерната психология, днес ние можем да проумеем причините за неразбирателствата между ездача и слона и знаем няколко начина да им помогнем да работят по-добре в екип.
Втората идея е на Шекспир: начинът ни на мислене е нашият свят. Нашият свят е резултат от начина на мислене. (Или, както казва Буда, „Животът е творение на ума ни“.) Можем да развием тази древна идея, като обясним защо повечето от нас имат лошия навик да си поставят ограничения и да се отдават на безполезни тревоги. Можем да направим нещо, за да променим тези нагласи, като използваме три техники, които ще ни помогнат да стигнем до щастието: една дребна и две нови.
Следващата стъпка в нашия разказ е посветена на социалния ни живот – отново, бих казал, обяснението е неизчерпателно, но лежи върху две широко известни, макар и недооценени истини. Взаимността, взаимодействието с другите хора, е най-важното правило и ще ви покажа как да го използвате, за да решавате проблеми в живота си и да не се оставяте да ви манипулират онези, които биха се опитали да използват тази техника срещу вас. Взаимността обаче е много повече от правило. Тя е ключ към човешката ни природа и към човешките ни потребности. Повече за нея ще разберем в края на книгата.
Другата идея в тази част от разказа разглежда въпроса: защо всички ние по природа сме двулични и как това ни пречи да следваме Златното правило. Съвременни психологически изследвания ни помагат да разберем механизмите, които ни тласкат да търсим „сламката в окото на ближния“, а да не виждаме „гредата в своето око“. Ако знаем как работи умът ни и защо сме склонни да гледаме света през очила, които изопачават образа и делят всичко на добро и зло, тогава можем да предприемем опити да се излекуваме от мисълта, че винаги сме прави. Това ще ни помогне да избягваме конфликти с другите, също толкова убедени в собствената си правота, колкото и ние в своята.
И в определен момент, може би ще сме готови да си зададем въпроса: Откъде идва щастието? По този фундаментален въпрос съществуват няколко хипотези. Според една от тях, щастието е свързано със задоволяване на потребностите ни – но ние знаем (и изследванията го потвърждават), че този вид щастие е мимолетно. По-обещаваща е хипотезата, че щастието е вътрешно състояние, което не може да бъде достигнато единствено чрез задоволяване на желанията ни. Тази идея е широко известна още от древността: и Буда в Индия, и философите стоици в древна Гърция и Рим са съветвали да не се реагира емоционално на непредсказуемите и неконтролируеми външни обстоятелства, а вместо това да се учи приемането на нещата такива, каквито са. Тази древна идея заслужава уважение и със сигурност е вярно, че често е по-лесно да променим мисленето, отношението си към света около нас, отколкото да променим самия свят. Ще се опитам обаче да представя доказателства, че тази хипотеза е погрешна. Съвременни научни изследвания показват, че има неща, за които си струва да се борим; има и редица външни обстоятелства, които могат да ни направят значително по-щастливи. Едно от тези обстоятелства са взаимовръзките, които създаваме с хората. Ще разгледам изследвания, които показват как се заражда любовта, защо страстната любов с времето охладнява и какво е „истинска любов“. Ще обоснова идеята, че хипотезата за щастието, предложена от Буда, трябва да бъде допълнена: щастието идва и отвън, и отвътре. С други думи: имаме нужда както от мъдростта на вековете, така и от съвременната наука, за да намерим точния баланс.
В част от книгата разсъждавам върху условията, необходими за човешкото израстване и развитие. Неведнъж сме чували съждението, че всичко, което не ни убива, ни прави по-силни. Аз обаче мисля, че подобно обобщение е опасно. Много от нещата, които не ни убиват, могат да разрушат живота ни. Днешните изследвания върху личностното развитие след преживяна травма могат да ни помогнат да разберем къде и как хората израстват в резултат на трудни ситуации; могат също така да ни подготвят за евентуални травматични събития, или за начина да се справим с трагедиите, които вече са се случили. Всички сме чували многобройни съвети упорито да изграждаме добродетели в себе си, защото добродетелта сама по себе си е награда – но това съждение също е твърде опростено. Ще покажа как понятия за добродетелта и морала се променят и с течение на времето са се стеснили и как древните идеи за добродетелта и развитието на морала може би откриват добри перспективи за нашата собствена възраст. Ще опиша как позитивната психология е започнала да изпълнява тези обещания в съвременния свят, показвайки ни начини да открием и разбием своите силни човешки страни.
В края на книгата разглеждам великия въпрос за смисъла на живота. Защо някои хора намират смисъл, цел и цялост в живота си, а други не успяват? Ще включа в тези разсъждения широко разпространената идея, че съществува вертикално духовно измерение на човешкото съществуване. Дали ще го наречем благородство, извисеност или божественост, няма значение – важното е, че хората наистина усещат святото, чистото и доброто както в другите, така и в природата. Ще представя собствените си изследвания в областта на моралните преживявания – чувствата на отвращение или на възвишеност – и ще се опитам да поясня как функционира това вертикално измерение и как то може да ни помогне да разберем проблеми като религиозния фундаментализъм, политическите и културни конфликти и човешката нужда от цел и посока. Разбира се, го има и големия въпрос: „Какъв е смисълът на живота?“ Ще се опитам да дам свой отговор, като разгледам и древните идеи за целта на човешкото съществуване, и съвременните изследвания, които доразвиват тези идеи. Отново и отново ще преразглеждам хипотезата за щастието. Бих могъл тук да я представя в съкратен вид, но не бих могъл да го сторя в този кратък предговор, без да я обезценя. Всъщност цялата мъдрост на света, която днес не би ни помогнала, ако не ѝ се насладим, ако не я премислим, ако не се усъмним в нея и ако не я направим част от живота си.
Това е моята цел в тази книга.
„Забавна и важна книга, истинско удоволствие за читателя.“
–МИХАЛИ ЧИКСЕНТМИХАЙ, автор на „Поток“
„Не мисля, че някога съм чел книга, която да описва съвременните виждания за човешкия живот толкова ясно и с толкова здрав разум.“
–Гардиън
„Наистина вдъхновяваща книга, пълна с прозрения върху най-важните въпроси в живота“
–ДЕЙВИД БУС, автор на “Еволюция на Желанието”
Джонатан Хайдт не оставя съмнение за важността на емоциите в търсенето на смисъл в човешкия живот. Прекрасна и смела книга.“
–АНТОНИО ДАМАЗИО, автор на „В търсене на Спиноза“
„Вдъхновяващо изследване, с усет към нюансите на човешката природа.“
–Списание “People”
Цитати
Когато хората си задават трудни въпроси (например, трябва ли да се увеличи минималната работна заплата), те обикновено интуитивно са достигнали до определена позиция и чак тогава се съвещават с разума си дали тази позиция е добре обоснована. Например, човек, който смята, че минималната заплата трябва да бъде увеличена, се оглежда за доказателства в подкрепа на позицията си. Ако се замисли за леля си Фло, която работи за минимална заплата и не успява да издържа семейството си, това е достатъчна причина да сметне позицията си за добре обоснована. Диана Кун, когнитивен психолог, изучаваща мисловните процеси, открива, че хората често използват псевдодоказателства като историята за леля Фло. Повечето хора нямат никакви аргументи в подкрепа на позициите си, но и не търсят никакви факти, които биха могли да оборят първоначалните им съждения. Дейвид Пъркинс, психолог в Харвард, подобно на Диана Кун, работи над начини да подобри мисловните процеси, и достига до подобно заключение. Той твърди, че мисловните процеси често използват правилото „В това има известна истина“, за да преустановят дейността си. Стигаме до някаква позиция, оглеждаме се за доказателства в полза на тази позиция, и ако намерим достатъчно данни, че позицията ни звучи смислено, преставаме да мислим. При това относно решения, които не ни засягат сериозно, ако някой друг изложи причини и доказателства срещу позицията ни, сме в състояние лесно да променим мнението си: просто не искаме да си правим труда да го променим сами.
Нека сега да дигнем залога. Клиентът е обвинен в данъчна измама. Той се обажда на адвоката си. Не признава престъплението и казва: „Направи нещо“. Адвокатът трескаво започва да работи, преглеждайки доказателствата срещу клиента, и търси начини, примерно, да аргументира личните разходи като разходи на фирмата. Тоест, адвокатът е получил поръчка: направи всичко възможно да ме защитиш. Изследванията върху „мотивираното мислене“ показват, че хората, които имат изгода от достигане до определено заключение, едностранчиво търсят информация в подкрепа на първоначалната позиция. Хора, които току-що са научили за слабото си представяне на тест за емоционална интелигентност, лесно намират причини да омаловажат теста. Хора, които току-що са научили, че някои от навиците им са вредни (например, консумацията на кафе), веднага намират пропуски в изследването, пропуски, които примерно въздържателите на кафе не установяват. Десетки изследвания доказват, че хората са готови да тръгнат на кръстоносен поход, за да защитят своето мнение или действие. И обикновено мисията им е успешна. Толкова успешна, че продължава да поддържа илюзията ни за обективност. И ние наистина вярваме, че позицията ни е рационално и обективно обоснована.
Бенджамин Франклин е достатъчно мъдър, за да забележи тези общочовешки трикове и да хваща себе си точно в момента, в който ги използва. Макар и по принцип да е вегетарианец, по време на дълго презокеанско пътешествие той долавя изкусителния мирис на риба, печаща се на скара, и устата му започва да се пълни със слюнка.
“За известно време се опитвах да балансирам принципите си с моментното си желание. Тогава си спомних, че когато чистеха рибата, от корема ѝ извадиха малки рибки. Помислих си: „След като вие, рибите, се ядете една друга, не виждам защо ние да не ви ядем“. След тази мисъл с чисто сърце се насладих на прекрасната печена риба и продължих да ям месо, като само от време на време се връщах към вегетарианската диета.”Франклин заключава: „Толкова е удобно да си мислещо същество, защото това ти дава възможност да намериш или измислиш добро основание за всичко, което искаш да направиш“.
В колежа имах постоянни спорове с моите съквартиранти. Аз бях донесъл голяма част от обзавеждането на апартамента ни, включително и особено важния за мен хладилник. Аз бях този, който най-често почистваше общите помещения. След известно време ми писна да чистя повече от всички останали и оставих общите части да изпаднат в безредие и мръсотия, така че някой друг да се сети да почиства. Никой не го направи. Но пък всички почувстваха моята неприязън и това ги обедини в омразата им към мен. Следващата година, когато вече не живеехме заедно, станахме добри приятели.
Когато баща ми докара (мен и хладилника ми) до колежа в началото на първата ми година, той ми каза, че най-важните уроци, които ще науча, няма да бъдат преподадени в учебните аудитории. Беше прав. Отне ми много години съвместен живот със съквартиранти, за да осъзная какъв глупак съм бил през онази първа година. Разбира се, че ще си мисля, че върша най-голямата част от домакинската работа. Знаех отлично за всичко, което правех, но не и за нещата, които хората около мен вършеха. Дори и правилно да събирах числата в собствения си отчет, пределно егоцентрично оценявах кои колонки в „отчета“ имат значение. Аз вършех работата, която смятах за важна, например чистенето на хладилника, и се оценявах с шест плюс в тази графа. Както и при другите видове социално сравнение, неяснотата ни помага да измисляме правила на играта, каквито ни изнасят, и да намираме доказателства, че вършим най-важната работа. Изследвания на този тип „несъзнателно надценяване“ показват, че когато съпрузи дават оценка за онази част от домашната работа, която вършат, сборът от работата на средната семейна двойка надхвърля 120%. Когато студенти в учебни групи по четирима измерват собствените си заслуги за работата на групата, сборът е около 140%. Когато сме част от сътрудничество в група, която често би могла да ни донесе взаимна облага, егоцентричните ни склонности често ни докарват до взаимна омраза.
… Нараненото самочувствие би могло да обясни голяма част от проявите на насилие на личностно ниво, но за да обясним масовото насилие, трябва да разберем другата сила – идеализма, вярата, че насилието е оправдано от определена морална цел. Две от най-значимите прояви на насилие през XX век бяха предизвикани до голяма степен от двама мъже, които се опитаха да създадат утопия, а също и от хора, които вярваха, че защитават родната си страна от чужда атака. Идеализмът често е опасен, защото носи в себе си убедеността, че целта оправдава средствата. Ако се бориш за Бог или за доброто, значение има крайният резултат, а не средствата. Хората изпитват силен респект не толкова към правилата, колкото към моралните принципи, залегнали в основата им. Но когато моралните принципи и установените правила се разминават, хората обикновено предпочитат да следват принципите. Психологът Линда Ситка изтъква, че когато хората изпитват силни чувства относно даден морален въпрос, когато притежават, така да се каже „морален мандат“, те са склонни да не обръщат много внимание на съдебните процедури. Просто искат „добрите хора“ да бъдат оневинени при всички положения, а „лошите хора“ да бъдат осъдени във всички случаи. Затова не е чудно, че администрацията на Джордж Буш често одобряваше смъртни или доживотни присъди без съдебно следствие, включително и физическото насилие спрямо затворниците – според него – като част от борбата срещу тероризма.
Удоволствието от постигнатата цел често е мимолетно. Мечтаеш да получиш повишение, да бъдеш приет в престижен университет или пък да завършиш голям проект. Успяваш и ако имаш късмет, изживяваш един час, а може би един ден, изпълнен с еуфория, особено когато успехът е бил неочакван и си разбрал за него в точно определен момент. По-често обаче не изпитваме чувството за еуфория. Когато успехът расте постоянно пред очите ни и определено събитие просто потвърждава очакваното от теб, тогава усещането е по-скоро за облекчение – удоволствието от изпуснатото напрежение. В такива случаи мисълта рядко е от типа „Ура! Фантастично!“, а по-скоро: „Добре! А оттук насетне накъде?“
Липсата на ентусиазъм при успехи всъщност е нормална и смислена от еволюционна гледна точка. Животните получават доза допамин, невротрансмитера на удоволствието, когато направят нещо, което помага на еволюционните им интереси и им дава предимство пред останалите животни. Храната и сексът носят такъв тип удоволствие, а от своя страна удоволствието засилва склонността им да правят нещата, които носят това удоволствие – например търсенето на повече храна и секс. За хората, разбира се, играта е по-сложна. Хората печелят в играта на живота, когато достигнат до висок статус и добра репутация, създават приятелства, намират партньори, натрупват ресурси и отглеждат децата си така, че те също да станат успешни играчи. Хората имат много цели и следователно много източници на удоволствие. В такъв случай изглежда, че те би трябвало да получават голяма доза допамин с трайно действие всеки път, когато достигнат важна цел. Но това е трикът на допаминовия механизъм: той работи най-добре, когато удоволствието пристигне секунди – не минути или часове – след действието. Ако не вярвате, опитайте да дресирате кучето си да гони пръчка, като му давате пържола десет минути, след като ви е донесло пръчката обратно. Няма да успеете.
Ричард Дейвидсън, психологът, който пръв анализира афективния стил и нервните системи, които ни карат да подхождаме към нещата, разказва за два вида положителни емоции. Първия тип емоции чувстваме, когато се приближим към някоя цел. Втория вид емоция чувстваме, когато изпълним тази цел – усещането е за отпускане, краткосрочна почивка с понижена мозъчна дейност. С други думи, когато говорим за стремеж към важни цели, пътуването има по-голямо значение от крайния резултат. Ако си поставите каквато и да било задача, ще забележите, че по-голямо удоволствие ще изпитвате от самия деятелен процес с всяка стъпка, с която се приближавате към целта си. Чувството на облекчение накрая не е по-вълнуващо от момента, в който свалите раницата от раменете си след дълъг планински преход. Ако сте се решили на този преход само заради момента на облекчение в края, значи сте глупаци. Но хората често го правят. Работят усилено по някакъв проект, очаквайки да изпитат еуфория, когато постигнат целта си. Но постигнали успех и почувствали кратко или пък не много силно радостно усещане, те се питат: и това ли е всичко? Успехите започват да губят стойността си, а човек наистина си мисли, че е гонил вятъра.
Това е принципът на прогреса: по-голямото удоволствието идва от напредването към целта, а не толкова от крайния резултат. Шекспир го казва много добре: „Нещата, които са свършени, остават назад, радостта на душата е в действието…“
Ако ви дам десет секунди да назовете най-хубавото и най-лошото, които биха могли да ви се случат, може би ще си помислите за тези две: печалба от лотарията на стойност 20 милиона долара и парализа от шията надолу. Печалбата от лотарията би ви донесла свобода от толкова много грижи и ограничения; би ви дала възможност да изпълните мечтите си, да помагате на близките и обичаните хора и да живеете в комфорт. В такъв случай печалбата би трябвало да ви донесе дълготрайно щастие, вместо еднократна доза допамин. Да загубите тялото си при една тежка парализа, от друга страна, би ви донесло повече ограничения от доживотна присъда в затвор. Ще ви се наложи да се простите с всичките си цели и мечти, да забравите за секса, да разчитате на помощта на други хора при основните ви физиологични нужди. Мнозина биха си помислили, че предпочитат смъртта пред пълната парализа. Но грешат.
Разбира се, далеч по-добре е да спечелите от лотария, отколкото да счупите врата си, но разликата не е толкова голяма, колкото мислите. Защото каквото и да се случи, най-вероятно ще се приспособите към него, макар и да ви е трудно да повярвате в подобно твърдение. Хората не са твърде умели в предсказването на чувствата си. Склонни сме да преувеличаваме силата и продължителността на емоционалните си реакции. След година примерно, повечето парализирани хора и спечелилите от лотарията до голяма степен се връщат към предишното си ниво на щастие. Спечелилият от лотарията си купува нова къща и кола, прекъсва скучната си работа и започва да се храни по-добре. В началото се радва на контраста с предишния си живот, но след няколко месеца контрастът избледнява и удоволствието си отива. Човешкият ум е изключително чувствителен към промени и относително безчувствен към обичайното ниво на живот. Радостта на спечелилия от лотарията идва от промяната, а не толкова от новото статукво, и след няколко месеца новите удобства се превръщат в ново базисно ниво. Човек започва да взема нещата за даденост и няма много повече място за радост. В по-лошия вариант парите могат да се отразят зле на взаимоотношенията с другите хора. Приятели, роднини, отчаяни бедняци или всевъзможни измамници се скупчват около новозабогателите, съдят ги и се опитват да изкопчат от тях каквото могат. (Нека да не забравяме егоистичната предубеденост на хората: всеки може да измисли нещо, за което новобогаташът му е длъжен.) Печелившите често са преследвани до такава степен от другите, че се налага да се преместят в друг град, да прекратят определени връзки и дори да се обединят в неформални групи за взаимопомощ на хората с късмет. (Все пак трябва да отбележим, че повечето печеливши въпреки всичко се радват, че са спечелили.)
Да разгледаме и другата крайност, когато внезапно парализираният човек изведнъж изгубва голяма част от щастието си. Започва да си мисли, че животът му е приключил и трябва да се прости с всичките си предишни мечти. Но както и при печелившия от лотарията, умът на парализирания човек е по-чувствителен към промяната, отколкото към определено състояние, така че след няколко месеца той започва да се примирява със ситуацията и да си поставя по-скромни цели в живота. Може би научава, че физиотерапията може да възвърне част от функциите на тялото му. Той е достигнал дъното и оттук насетне може да върви само нагоре, което му носи радост (да не забравяме принципа на прогреса), физикът-математик Стивън Хокинг е окован в напълно неподвижно тяло от 21-годишна възраст, когато е диагностициран със заболяване, засягащо моторните му неврони. Въпреки това той продължава живота си, решава важни проблеми в космологията, печели много награди и пише най-продаваната научнопопулярна книга в историята – „Кратка история на времето“. Когато в интервю пред „Ню Йорк Таймс“ е запитан как поддържа духа си, той простичко отговаря: „Очакванията ми се сринаха до нулата, когато бях на 21 години. Всичко след това е като подарък“.
Това е принципът на адаптацията в най-чист вид: отношението на човек към новото му състояние е базирано на сравнение със състоянието, с което е свикнал. Адаптацията е отчасти свойство на невроните, които отговарят силно на нови стимули, но с времето привикват и започват да изпращат по-слаби сигнали в отговор на вече познати стимули. При хората адаптацията е много по-силна. Ние не просто привикваме, а изцяло се пренастройваме. Изпълваме живота си с цели и постигнем ли една, бързо преминаваме към друга. След няколко успеха започваме да се целим по-нависоко, а след огромна загуба, например счупен врат, свикваме да се целим по-ниско. Вместо да следваме съветите на Буда и стоиците – да се разделим с привързаността си към външния свят и да оставим нещата да се случват около нас – ние се заобикаляме с цели, надежди и очаквания и чувстваме радост и болка, свързани с прогреса към тях.
Когато комбинираме принципа на адаптацията с откритието, че средното ниво на щастие е до голяма степен генетично предопределено, достигаме до неприятна хипотеза: в дългосрочен план няма много голямо значение какво правиш с живота си. Независимо от успехите и провалите, винаги се връщаме до нивото на щастие, което гените ни са предначертали. През 1759 година, дълги години преди началото на генетиката, Адам Смит достига до това заключение:
“Във всяка устойчива ситуация, когато няма вероятност нещата да се променят, умът на всеки човек рано или късно се връща към естественото и обичайно ниво на спокойствие. При успехи, след известно време, се приземяваме до това ниво. При трудности, след известно време, се изкачваме до него.”
Ако това становище наистина е вярно, тогава всички сме като бегачи по подвижна пътека. На такава пътека за бягане, каквато има във всеки фитнес център, можем да бягаме, без да помръдваме от мястото си, независимо с каква скорост се движат краката ни. В истинския живот нещата изглеждат по подобен начин: макар че можеш да се трудиш усилено, да събираш богатства, да садиш плодни дървета и да колекционираш любовници, не можеш да спечелиш надбягването. Просто защото не можеш да промениш „естественото и обичайно ниво на спокойствие“, всичките богатства, които би могъл да натрупаш, просто ще повишат очакванията ти, но ще са безполезни за дълготрайното ти щастие. Независимо от това, без да разбираме колко безполезни са усилията ни, продължаваме да се борим, опитвайки се да спечелим играта на живота. Винаги искаме повече, отколкото имаме, и бягаме към целите си, подобно на хамстери във въртележка.
Условието от външната среда с най-силно влияние върху хората е силата на връзките им с другите. Добрите взаимоотношения правят хората щастливи, а щастливите хора имат повече и по-добри взаимоотношения отколкото нещастните. Този ефект е толкова голям, важен и интересен, че ще го опиша в цялата следваща глава. Засега само ще спомена, че конфликтите във взаимоотношенията, например спорове с неприятен колега, или продължително съпружеско неразбирателство, са между най-сигурните начини да се почувствате нещастни. Хората никога не се адаптират напълно към конфликти с другите и всеки ден от живота им се вгорчава, дори и онези дни, в които не се виждат с въпросния човек (защото си мислят за конфликта). Да не забравяме един от най-важните уроци от предишната глава: адвокатът вътре в нас е винаги на пост, пледирайки по делото в наша полза дори и когато съдебната зала е празна.
Има много други начини да увеличите щастието си чрез промяна в условията на живот, особено във взаимоотношенията с хората, в работата ви и в чувството за контрол върху източниците на стрес в живота ви. Така че в нашата формула на щастието, У има значение и някои от външните явления са важни. Има неща, към които си струва да се стремим, и в това отношение позитивната психология може да помогне да ги открием. Разбира се, Буда би се приспособил към шум, трафик, липса на контрол и телесни недостатъци по-ефективно, отколкото който и да било съвременен американец, опитващ се да промени заобикалящата го среда. Но винаги е било много трудно за обикновените хора, дори и в древна Индия, да станат като Буда. В днешния западен свят е още по-трудно. Някои съвременни поети и писатели дори ни подканват да обърнем гръб на будисткия път към щастието: „Превзето е да се каже, че хората би трябвало да се задоволят само с мир и спокойствие. Те искат да действат и се опитват да намерят това, което им липсва“ (Шарлот Бронте, 1847).
Позовавайки се на работата на Чиксентмихали, Селигман разбива тезата, че съществува основна разлика между удоволствието и удовлетворението. Удоволствията се базират на физически усещания и емоции, каквито бихме могли да изпитаме по време на хранене, секс, масаж, хладен бриз в горещ ден… Удовлетворението се постига чрез действия, които напълно те поглъщат, изтъкват силните ти страни, и ти дават възможност да загубиш съзнателно усещане за себе си. Този вид дейности често водят до усещането за носене по течението. Селигман предполага, че съзнателните дейности могат да доведат до щастие. Можем да подредим дните и средата си така, че да увеличим удоволствията и дейностите, които ни носят удовлетворение. Удоволствията трябва да бъдат разделени във времето, за да запазят силата си. Но ако погълнеш един килограм сладолед или ако изслушаш някакъв нов албум двадесет пъти подред – това би било сигурен начин да предозираш приятното чувство и да станеш безчувствен към следващи удоволствия. Понеже слонът има склонността да предозира, от време на време ездачът трябва да го накара да спре и да премине към друга дейност. […]
Многообразието наистина е солта на живота, защото е естествен враг на привикването. Консумирането на по-големи порции, от друга страна, усилва степента на привикване до максимум. Епикур, един от малкото древни философи, които вярват в телесните удоволствия, се оказва в пълно единомислие с французите, като твърди, че мъдрият човек „избира не най-пълната чиния, а най-вкусното ястие“.
Преди време зададох на 350 студенти от моя курс теста на Селигман и седмица по-късно им дадох четири други задачи, всяка – за по няколко минути. Едната от задачите бе да поглезят сетивата си, като някой следобед си дадат почивка за сладолед и му се насладят в пълна степен. Това бе най-приятната от всички задачи, но както е с всички удоволствия, бързо избледня. Другите три задачи имаха потенциал да донесат по-дълготрайно удовлетворение на студентите: да посетят лекция, на която иначе не биха отишли; да направят нещо добро за приятел, който е тъжен и има нужда от малко радост; да си отбележат няколко причини да изпитват благодарност към определен човек и после да му се обадят или да го посетят, за да изразят благодарността си. Най-малко приятната от четирите задачи бе посещаването на лекция, освен за онези студенти, чиито силни страни включваха любопитство и любов към знанието. Те изпълниха задачата с удоволствие. Най-важното откритие беше, че най-дълготрайното подобрение на настроението бе предизвикано от грижата за приятел и от благодарствената визита, вместо от дейностите, насочени към личността на самите анкетирани. Макар да бяха най-нервни, докато изпълняваха именно тези две задачи (до известна степен те бяха свързани с нарушаване на социални норми и с някои неловки ситуации) именно хората, които изпълниха задачите се чувстваха много по-добре през целия ден. Много от студентите дори разказаха, че приятните чувства продължили няколко дни по-късно – никой не го спомена по отношение на задачата със сладоледа. Освен това, положителните усещания бяха най-силни при хората, чиито силни страни включваха доброта и благодарност.
Задачата да правим по едно произволно добро дело всеки ден може да ни доскучее, но ако сте наясно със силните си страни и можете да си направите списък от поне пет дейности, които използват тези силни страни, тогава със сигурност можете да добавите през деня поне една дейност, носеща удовлетворение. Експериментални изследвания поставят задачата на участниците да правят поне по едно добро дело на седмица, или да записват добрите неща, случили им се всеки ден в продължение на няколко седмици. Тези дейности водят до малко, но дългосрочно повишение на субективното усещане за щастие.
Поемете инициативата! Изберете си дейности, които ще използват силните ви страни и ще ви донесат удовлетворение, правете ги често (но не толкова често, че да ви омръзнат) и повдигнете нивото на щастието си.
Една от аксиомите в съвременната икономика гласи, че хората преследват интересите си рационално и това преследване стимулира пазарите да работят ефективно. Това е „невидимата ръка“, описана от Адам Смит. Но в последните двадесет години, неколцина икономисти започнаха да се интересуват от психология и да откриват важни закономерности в някои от най-разпространените икономически модели. Един от водещите икономисти в това начинание е Робърт Франк, чиято книга „Разумни страсти“ анализира някои от нещата, които хората правят в разрез с икономическите модели, основани на егоизма (преследването на собствените си интереси), например като даване на бакшиши в ресторанти, в които човек никога няма да се върне, вярност към приятели и съпрузи, дори когато имаме по-добри възможности. Според Франк, този вид поведение може да бъде обяснено най-добре като продукт на моралните чувства – любов, срам, вина, мъст – а тези морални чувства са най-лесно обясними като резултат от еволюцията. Еволюцията, изглежда, ни е направила „стратегически ирационални“ в много случаи за наше добро.
В една от по-късните си книги „Треска за лукс“ Франк използва същия подход, за да разбере един друг вид ирационалност: енергията, с която хората преследват цели, възпрепятстващи личното им щастие. Франк започва с въпроса защо гражданите на държавите, чиито богатства нарастват с времето, не стават по-щастливи. Той предлага хипотезата, че след като задоволят основните си нужди, хората не могат да купят много повече щастие с повече пари. След като внимателно разглежда наличните аргументи и данни обаче, Франк заключава, че хората, убедени, че парите не могат да купят щастие, просто не знаят къде да пазаруват. Някои „покупки“ почти не се поддават на принципа на привикването. Франк се опитва да разбере защо хората харчат толкова много от парите си, за да купуват луксозни стоки и други неща, към които напълно се адаптират, отколкото за неща, които могат да ги направят по-щастливи за много години напред. Например, хората биха били по-щастливи и по-здрави, ако си вземат повече ваканция и я прекарат със семейството и приятелите си, но американците вземат все по-кратки ваканции, а тенденцията започва да се пренася и в Европа. Хората биха били по-щастливи , ако съкратят пътуването си до работа, дори и да означава да живеят в по-малки жилища, но те си купуват все по-големи къщи, все по-далеч от работните си места. Хората биха били по-щастливи и по-богати в дългосрочен план, ако си купуваха обикновени домакински уреди, автомобили и ръчни часовници и инвестират парите си в преживявания, но американците харчат почти целите си заплати, а понякога и повече, за да закупят стоки за настоящо потребление, често плащайки огромни надценки за дизайнерски марки или за уреди с непотребни, неизползваеми опции.
Обяснението на Франк е доста просто: видимото и невидимото потребление следва различни психологични принципи. Видимото потребление включва всичките неща, които другите могат да забележат и се смятат за белези на успеха. Тези стоки са оръдия в битка за надмощие с другите и тяхната стойност идва не толкова от обективните им свойства, а от това, което говорят за собственика си. Когато всички в офиса носят евтини китайски часовници, първият човек с часовник Ролекс изпъква. Ако обаче всеки си купи Ролекс, стремящият се да достигне висок статус трябва да похарчи двадесет хиляди долара за Патек Филип – ролексът вече не задоволява неговите нужди. Този вид консумация е като игра с ограничен брой точки: когато един човек напредне, това обезценява ходовете на всички останали играчи. Невъзможно е да убедиш групата да спре играта, макар и всички да предпочитат да се върнат към времето, когато всички носеха обикновени часовници. Невидимото потребление, от друга страна, се отнася до онези стоки и дейности, чиято стойност е в самите тях. Те обикновено се консумират извън погледа на другите хора и не се купуват с цел да покажат статуса на собственика си. Поне американците не печелят престиж, когато вземат по-дълги ваканции или пътуват по-малко до работа, затова тези невидими разходи не са част от играта.
Повечето хора биха предпочели да пазаруват в супермаркет с десет възможности за избор на всяка стока, вместо в по-малък магазин с по две разновидности на стоките. Повечето хора биха предпочели да инвестират парите си чрез компания, която им дава избор от 40 възможности, отколкото в компания, която им дава четири. Но когато хората имат много възможности пред себе си, те по-рядко избират една от тях, и когато изберат, се чувстват по-малко удовлетворени от избора си. Колкото повече избор имаш, толкова повече очакваш да намериш точно това, което търсиш. В същото време, колкото по-голям е изборът, толкова по-малко вероятно е да си направил най-добрия възможен избор. Напускаш магазина по-несигурен в избора си, по-вероятно е да почувстваш съжаление, и да продължаваш да си мислиш върху другите възможности, които навярно си пропуснал. В този момент би предпочел да не се е налагало да избираш. Психологът Бари Шварц нарича това явление „парадокс на избора“: ценим възможностите за избор и търсим ситуации, в които имаме избор, но самият избор често пречи на щастието ни. Шварц и колегите му обаче откриват, че този парадокс действа най-вече при хора, които те наричат „максимизатори“ – хора, които винаги се опитват да оценят всички възможности, да потърсят повече информация, и да направят възможно най-добрия избор (или да увеличат до крайност своята полза и материално удоволствие). Другият тип хора, „задоволителите“, се напрягат по-малко, когато избират: преглеждат редица от възможности, докато намерят една, която е задоволително добра, и преустановяват търсенето си в същата минута. Задоволителите не се притесняват, когато са изправени пред голям и сложен избор. В края на краищата, изборът на максимизаторите е съвсем малко по-добър от този на задоволителите (усилията за събиране на допълнителна информация наистина помагат), но в същото време максимизаторите са по-недоволни от избора си и по-често страдат от депресия и хронична тревожност.
В едно остроумно изследване максимизатори и задоволители получават задачата да решават анаграми, докато седят един до друг с втори участник (всъщност експериментатор под прикритие), който решава анаграмите или много по-бързо, или много по-бавно от обикновено. Задоволителите не се интересуват много от човека до тях. Тяхната оценка за собствените им способности и за това доколко са харесали експеримента не зависи от другия участник. Но максимизаторите почти изпадат в паника, когато забележат, че човекът до тях е по-бърз. Впоследствие те докладват по-ниски оценки за собствените им възможности и по-високо ниво на отрицателни емоции. (За разлика от това, по-бавният съперник не помага на максимизаторите да се почувстват по-добре – още един пример как отрицателните усещания са по-силни от положителните). Най-важната поука от цялата история е, че максимизаторите се впускат по-често в социално сравнение и са по-склонни да бъдат привлечени към видимото потребление. Парадоксалното в случая е, че максимизаторите получават по-малко удоволствие от всеки похарчен долар.
Модерният живот е пълен с клопки. Някои от тях са поставени за нас от маркетингови специалисти, които знаят какво иска мозъка, а това не е щастието на личността (Аза).
Мисля си, че ако имам деца, ще бъда като повечето родители по света, които искат да предотвратят всички трудности от живота на децата си. Дори и да съм убеден, че травма, изпитана от дъщеря ми на 24-годишна възраст, ще я научи на важни уроци и ще я направи по-добър човек, бих си помислил: „Добре, а не мога ли просто да я науча на тези уроци предварително?“ Няма ли начин да се сдобием с ползите, без да преминаваме през бедите? Една от важните световни мъдрости е, че най-важните уроци за живота не могат да бъдат предадени директно. Марсел Пруст казва:
“Не можем просто да получим мъдростта наготово, трябва да я открием за себе си, след пътешествие през дивите гори, което никой друг не би могъл да предприеме от наше име, и никой не може да ни спести, понеже мъдростта ни е гледната точка, от която в края на краищата виждаме света.”
Модерни изследвания на мъдростта подкрепят тезата на Пруст. Знанието има две важни форми: явното и неявното. Явното знание се състои от ясни факти, независимо от контекста. Например, където и да съм по света, аз знам, че столицата на Франция е Париж. Явното знание се преподава в училищата. Ездачът възприема знанието и го нарежда по лавиците си, готово за по-нататъшна употреба. Но мъдростта се базира – според водещия психолог Робърт Стърнбърг – на неявното знание. Този тип знание е „процедурно“ (да знаеш „как“ а не „какво“), обикновено се научава без помощта на други хора, и е свързано с целите, които човек си е поставил. Тези знания се състоят от уменията, които слонът усвоява постепенно, в течение на живота. Тези знания са зависими от контекста: няма универсални „правила“, как е най-добре да преустановиш романтична връзка, как да утешиш приятел или да разрешиш вътрешен морален спор.
Мъдростта, казва Стърнбърг, е неявното знание, което дава възможност на човека да балансира две неща. Първо, мъдрите хора са способни да балансират личните си нужди, нуждите на другите участници във взаимоотношенията и нуждите на хората и нещата, които не участват директно в тези взаимоотношения (например институции, околната среда и други хора). Невежите хора виждат всичко в черно и бяло (например, те често се водят от мита за истинското зло) и по принцип следват най-вече собствения си интерес. Мъдрите обаче умеят да видят нещата и от гледната точка на другите, да оценят нюансите на сивото, и да изберат действия, които са най-добри за всички в дългосрочен план. Второ, мъдрите хора са способни да балансират три вида реакции към ситуациите: адаптация (промени в човека с цел да се пригоди към околната среда), действеност (промени на околната среда чрез активност) и избор (решение да се смени средата). Това е свързано с прочутата „молитва за спокойствие“: „Господи, дай ми спокойствието да приема нещата, които не мога да променя, смелостта да променя нещата, които мога, и мъдростта да различавам едните от другите“. Ако вече знаете тази молитва наизуст, то тогава ездачът ви я знае. Ако живеете с тази молитва, тогава слонът ви също я познава, и вие сте един мъдър човек.
Идеите на Стърнбърг показват защо родителите не могат директно да научат децата си на мъдрост. Най-доброто, което те могат да направят, е да дадат на децата си възможност да преминат през различни преживявания, които да им помогнат да развият неизказани знания за живота. Могат също така да станат и модел за мъдрост чрез собствения си живот и нежно да подтикват децата си да се замислят за различни ситуации, да приемат чуждата гледна точка и да достигат баланс в трудни ситуации. Разбира се, добре е децата да се предпазват, докато са млади, но ако пазенето продължи и през юношеската и младежката възраст, то детето би могло да се предпази не само от болките, но и от растежа и мъдростта. Страданието често прави хората по-състрадателни и им помага да постигнат баланс между себе си и другите. Страданието често води и до активна промяна (промяна на външните обстоятелства), преосмисляне (адаптацията, която Стърнбърг описва) и промени в житейския план (избора според Стърнбърг). Посттравматичният растеж следователно включва развитие на мъдростта.
Щастието е някъде между
Интересът ми към смисъла на живота обаче продължи, така че в колежа реших да изучавам философия. В нея обаче не намерих много отговори. Модерните философи се специализират в анализа на думи, но освен екзистенциалистите (които на първо място предизвикаха моя проблем), те не казваха много за значението на живота. Едва след като започнах докторантурата си по психология, разбрах защо модерната философия ми е изглеждала стерилна: поради липсата ѝ на дълбоко разбиране на човешката природа. Много от древните философи са били добри психолози, както споменах неколкократно в тази книга, но когато модерната философия започва да се концентрира върху логиката и рационалното мислене (както стана дума в Глава 8), тя губи интереса си към психологията и към връзката си със страстната и сложна човешка природа. Не е възможно да се анализира „смисълът на живота“ в абстрактен смисъл, или за някое хипотетично съвършено рационално същество. Само когато имаме възможно най-голяма яснота какво всъщност представляваме като същества със сложната си умствена и емоционална архитектура, можем да започнем да разбираме какво бихме могли да смятаме за смислен живот. (Все пак трябва да признаем, че в последните години философията започва да се променя и да става по-психологически настроена и по-човешка.)
Продължавайки изучаването на психология, както и изследванията ми върху моралността, аз открих, че психологията и свързаните с нея науки са разкрили толкова много за човешката природа, че отговорът на въпроса изглежда възможен. Всъщност, голяма част от отговора е бил пред очите ни през последните сто години и голяма част от последните частици на пъзела са се подредили през последните десет. Тази глава е моята версия на отговора, който психологията би дала на най-важния въпрос.
Какво можеш да направиш, за да живееш добър, щастлив, пълен и смислен живот? Какъв е отговорът на въпроса за смисъла в живота? Мисля, че можем да намерим отговора само когато разберем що за същества сме, толкова различни едно от друго по толкова много признаци.
Индивидуалният подбор ни мотивира да бъдем себични същества, които се съревновават за ресурси, удоволствие и уважение, а груповият подбор ни вкарва в кошер, където нагласата е да се изгубим в чувството за нещо по-голямо от самите нас. Ние сме социални същества, които имат нужда от любов и привързаност, трудолюбиви същества, които искат да променят света около себе си, и сме способни да създадем жизнени връзки с работата си. Ние сме и ездачът, и слонът, и умственото ни здраве зависи от синхрона между единия и другия, от способността на единия да използва силните страни на другия. Не мисля, че съществува вдъхновяващ и истински отговор на свещения въпрос: „Какъв е смисълът на живота, погледнат отстрани?“ Но позовавайки се и на древната мъдрост, и на съвременната наука, можем да намерим важни отговори на въпроса за смисъла в живота. Последната версия на хипотезата за щастието е, че щастието идва между. Щастието не е нещо, което можеш да вземеш, намериш или достигнеш директно. Трябва просто да намериш правилните условия и да чакаш. Някои от тези условия са вътре в теб, например създаването на хармония между отделните части и нива на личността ти. Други условия са извън теб – както растенията се нуждаят от слънце, вода и почва, за да се разбиват, и хората имат нужда от любов, работа и свързаност с нещо по-голямо от самите тях. Струва си да се опитваш да създадеш правилните връзки между себе си и другите, между себе си и работата си, между себе си и нещо по-голямо от теб. Ако успееш да постигнеш баланса в тези връзки, ще получиш чувство за цел и смисъл в живота.
За автора
Джонатан Хайд е професор по психология в Университета на Вирджиния. Неговото изследвания разглеждат емоционалната основа на морала и начините, по които моралът варира в различните култури, включително културите на либералите и консерваторите.
Той е съавтор на няколко книгата, една от които е „Разцвет: позитивната психология и добрият живот“.
Живее в Шарлотсвил, Вирджиния.
За допълнителна информация по темите, обсъдени в тази книга, посетете https://www.happinesshypothesis.com/
Линкове:
Свалете от Яндиск книгата “Хипотеза за щастието” на Джонатан Хайд от тукили
Свалете от Мега книгата “Хипотеза за щастието” на Джонатан Хайд от тук
Вие сте върхът!