Умението да обичаш – Дон Мигел Руис
В “Умението да обичаш” Дон Мигел Руис разглежда подхранваните от страха убеждения и предположения, които ни пречат да обичаме и водят до страдание и нещастие във връзките ни. Като използва проницателни истории, за да вдъхне живот на посланието си, Руис ни учи как да излекуваме емоционалните си рани, да си върнем свободата и радостта, които ни се полагат по рождение.
“УМЕНИЕТО ДА ОБИЧАШ” включва:
– защо “опитомяването” и “представата за съвършенство” водят до самоотхвърляне
– борбата за контрол, която бавно унищожава повечето връзки
– защо търсим любов от другите и как да открием любовта в самите себе си
– как най-сетне да приемем себе си и другите и да простим.
Щастието не идва отвън. То идва от любовта, която извира от самите вас.
Да осъзнаете, че никой друг не може да ви направи щастливи и че щастието е резултат от вашата любов, това се превръща в най-великото изкуство на толтеките – умението да обичаш.
— Дон Мигел Руис
Искам да си представите, че живеете на планета, където всички страдат от кожно заболяване. От две или три хиляди години тази болест измъчва хората: целите им тела са покрити с инфектирани рани, които при допир причиняват силна болка. Те, естествено, вярват, че това е нормалното състояние на кожата. Дори учебниците по медицина описват болестта като норма. Новородените са със здрава кожа, но на около четири – петгодишна възраст започват да се появяват първите рани. Когато станат тийнейджъри, вече целите им тела са покрити с тях.
Можете ли да си представите отношенията между тези хора? За да общуват помежду си, те трябва да предпазват раните си. Почти не се докосват, защото ги боли. Ако случайно докоснете някого, болката е толкова нетърпима, че въпросният индивид също ви докосва, за да си отмъсти. И все пак инстинктът да обичаш е толкова силен, че заплащаш висока цена, за да общуваш с другите.
Е, представете си, че един ден става чудо. Събуждате се с напълно здрава кожа. Няма и следа от раните и докосването не предизвиква болка. Усещането от допира до здравата кожа е чудесно, защото кожата е създадена за допир. Можете ли да си представите какво е да имаш здрава кожа в свят, в който всички страдат от кожно заболяване? Невъзможно е да докосвате другите, защото ще им причините болка, те също не ви докосват, защото смятат, че ще ви заболи.
Ако успеете да си го представите, вероятно ще се съгласите, че някое дошло на посещение извънземно същество би имало подобно преживяване с хората. Но при нас не кожата е наранена. Посетителят ще открие, че човешкият ум страда от болестта, наречена страх. Точно като инфектираната кожа, емоционалното тяло е покрито с рани и те са инфектирани с емоционална отрова. Проявите на болестта „страх“ са гневът, омразата, тъгата, завистта и лицемерието, а резултатът от болестта – всички емоции, които карат човека да страда.
При всички хора умственото заболяване е едно и също. Спокойно бихме могли да наречем този свят лудница. Но умственото ни заболяване е на земята от хиляди години и учебниците по медицина, посветените на психиатрията и психологията книги го определят като нормално. Те го смятат за нормално, но аз мога да ви кажа, че не е нормално.
Когато страхът стане прекалено силен, рационалният ум се проваля и вече не е в състояние да приема всички онези рани с цялата онази емоционална отрова. Учебниците по психология определят състоянието като душевно заболяване. Ние го наричаме шизофрения, параноя, психоза, но тези разстройства възникват, когато рационалният ум е толкова уплашен, а раните – така болезнени, че е по-добре да прекратиш контакта с външния свят.
Хората живеят в постоянен страх да не бъдат наранени и това поражда огромно нещастие, накъдето и да погледнем. Взаимоотношенията ни предизвикват такава емоционална болка, че без видима причина ставаме гневни, ревниви, завистливи, тъжни. Дори да кажеш „Обичам те“ може да бъде страшно. Но макар интимните отношения да са болезнени и плашещи, ние все пак започваме връзка, женим се, създаваме деца.
За да предпазят емоционалните си рани и поради страха да не бъдат наранени, хората създават в ума си една много сложна конструкция: огромна система на отричане. В тази система ние се превръщаме в перфектни лъжци. Толкова сме умели, че лъжем и себе си и дори вярваме на собствените си лъжи. Не забелязваме, че лъжем, а понякога дори когато знаем, че лъжем, оправдаваме и извиняваме лъжата, за да се защитим от болката от нашите рани.
Системата на отричане прилича на димна завеса пред очите ни, която ни заслепява и ни пречи да видим истината. Носим социална маска, защото е твърде болезнено да се видим или да позволим на другите да ни видят такива, каквито наистина сме. И системата на отричане ни помага да се залъгваме, че околните вярват на образа, който им представяме. Издигаме тези прегради, за да се защитим, за да държим другите настрана, но същевременно преградите се превръщат в затвор, който ограничава свободата ни. Хората се прикриват и защитават и когато някой каже: „Вбесяваш ме“, това не е съвсем вярно. Истината е, че докосвате някоя от раните в ума му и той реагира, защото го боли.
Когато си дадете сметка, че всички наоколо имат рани, инфектирани с емоционална отрова, лесно ще разберете отношенията между хората в онова, което толтеките наричат сън за ада. Според толтеките, всичките ни представи за себе си и за света са сън. Вземете което и да било религиозно описание на ада – то напълно пасва на човешкото общество, на начина, по който сънуваме. Адът е място на страдание, място на страх, място на войни и жестокост, място на осъждане и несправедливост, място на наказание без край. Там откриваме хора, изправени един срещу друг в джунгла от хищници; хора, преизпълнени с критичност, с обвинения, с чувство за вина, с емоционална отрова – завист, гняв, омраза, тъга, страдание. Ние създаваме всички тези малки демони в ума си, защото сме се научили да сънуваме ада в собствения си живот.
Всеки от нас създава индивидуален сън за самия себе си, но живелите преди нас са създали един голям външен сън, съня за човешкото общество. Външният сън или Съня на Планетата е колективният Сън на милиарди сънуващи. Големият Сън включва всички обществени правила, законите, религиите, различните култури и общоприетия начин на живот. Цялата тази складирана в умовете ни информация прилича на хиляди гласове, говорещи едновременно. Толтеките наричат това mitote.
Истинската ни същност е чиста любов; ние сме Живот. Истинската ни същност няма нищо общо със Съня, но mitote ни пречи да прозрем истинската си природа. Когато погледнеш Съня от тази гледна точка и ако съзнаваш истинската си същност, разбираш колко безумно е поведението на хората и ти става смешно. Онова, което за всички останали е огромна трагедия, за теб се превръща в комедия. Виждаш, че хората страдат заради нещо маловажно, нещо, което дори не е истинско. Но ние нямаме избор. Родени сме в това общество, растем в това общество и се учим да бъдем като всички останали, разигравайки безумства в компанията на безумни.
Представете си, че ви се удаде да посетите планета, чиито обитатели са с различен емоционален ум. Винаги се отнасят един към друг щастливо, с любов, с мир. Сега си представете, че един ден се събуждате на нашата планета и емоционалното ви тяло вече не е покрито с рани. Сега не се боите да бъдете самите себе си. Каквото и да казват другите за вас, каквото и да правят, вие не го приемате лично, вече не ви боли. Не ви е необходимо да се пазите. Не се боите да обичате, да споделяте, да отворите сърцето си. Но никой друг не е като вас. Как да общувате с хора, които имат емоционални рани и са болни от страх?
* * *
Човек се ражда с напълно здрав емоционален ум, с напълно здраво емоционално тяло. Някъде на около три – четиригодишна възраст по емоционалното тяло започват да се появяват първите рани и после се инфектират с емоционална отрова. Но ако наблюдавате деца на две-три години, ако видите как се държат, ще забележите, че те непрекъснато играят. Непрестанно се смеят. Въображението им е толкова силно, а сънят им – приключение на изследователи. Когато нещо не е наред, те реагират и се отбраняват, но после просто се отърсват от случилото се и отново насочват вниманието си към настоящия момент, за да играят отново, да изследват и да се забавляват отново. Те живеят в настоящето. Не се срамуват от миналото; не се тревожат за бъдещето. Малките деца изразяват истинските си чувства и не се страхуват да обичат.
Най-щастливите мигове в живота ни са онези, в които играем точно като деца, когато пеем и танцуваме, когато изследваме и творим заради самото удоволствие. Чудесно е, когато се държим като деца, защото това е нормалният човешки ум, нормалната човешка склонност. Като деца сме били невинни и за нас е било естествено да изразяваме обич. Но какво се е случило с нас? Какво се е случило с целия свят?
Случило се е това, че когато сме били деца, възрастните вече са страдали от онова умствено заболяване и са били силно заразни. Как са ни предали болестта? „Привлекли са вниманието ни“ и са ни учили да бъдем като тях. Така предаваме болестта на децата си, така родителите ни, учителите ни, по-големите ни братя и сестри, цялото общество от болни хора ни заразява с болестта. Те привличат вниманието ни и вкарват в ума ни информация чрез повторение. Така се учим. Така програмираме човешкия ум.
Проблемът е програмата, информацията, която сме складирали в ума си. Привличайки вниманието, ние учим децата как да говорят, как да четат, как да се държат, как да сънуват. Опитомяваме хората по същия начин, по който опитомяваме куче или някое друго животно: чрез наказания и награди. Това е абсолютно нормално. Така нареченото образование всъщност е опитомяване на човешки същества.
Боим се от наказанието, но по-късно започваме да се боим да не ни лишат от награда, да не би да не бъдем достатъчно добри за мама и татко, за братята или учителя. Ражда се потребността да бъдеш приет. Преди това не ни интересува дали сме приети или не. Мненията на хората не са важни. Не са важни, защото искаме просто да играем и да живеем в настоящето.
Страхът да не те лишат от награда се превръща в страх от отхвърлянето. Страхът, че няма да бъдем достатъчно добри за някого, ни принуждава да се опитваме да се променим, да създадем имидж, образ. След това се стараем да представяме този образ според онова, което другите желаят да бъдем, само за да ни приемат, само за да получим награда. Научаваме се да се преструваме на такива, каквито не сме, и се упражняваме да бъдем някой друг, само за да бъдем достатъчно добри за мама, за татко, за учителя, за нашата религия, за каквото и да било. Упражняваме се и овладяваме изкуството да бъдем такива, каквито не сме.
Скоро забравяме кои сме в действителност и започваме да живеем живота на образите си. Създаваме не само един образ, а много различни образи в зависимост от различните групи хора, с които общуваме. Създаваме един образ вкъщи, друг – в училище, а когато пораснем, създаваме още образи.
Това важи и за простата връзка между мъж и жена. Жената има външен образ, който се опитва да представи на другите, но когато е сама, тя има различен образ за себе си. Мъжът също има външен образ и вътрешен образ. При настъпването на зрелостта вътрешният и външният образ са толкова различни, че изобщо не се припокриват. Във връзката между мъж и жена съществуват поне четири образа. Как биха могли да се опознаят истински? Те не се познават. Могат само да се опитат да разберат образа. Но трябва да се вземат предвид и другите образи.
Когато мъж срещне жена, той си създава образ за нея от своя гледна точка и жената създава образ за мъжа от своя гледна точка. После той се опитва да я вкара в образа, който й създава, а тя се опитва да вкара него в образа, който му създава. Сега помежду им вече има шест образа. Разбира се, те се лъжат един друг дори и да не го съзнават. Връзката им почива върху страх; почива върху лъжи. Тя не се основава на истината, защото димната завеса им пречи да виждат.
При малките деца не съществува конфликт с образите, които разиграват. Образите им не са истински застрашени, докато не започнат да общуват с външния свят и не изгубят закрилата на родителите си. Затова е толкова трудно да си тийнейджър. Дори да сме подготвени да поддържаме и браним образите си, веднага щом се опитаме да ги проектираме върху външния свят, той оказва съпротива. Външният свят започва да ни доказва – и то не само насаме, но и публично – че не сме такива, за каквито се представяме.
Да вземем за пример един тийнейджър, който се прави на много интелигентен. В училище участва в дискусия и на тази дискусия някой no-интелигентен и по-подготвен от него спечелва и го прави за смях пред всички. Той ще се опита да обясни и да извини и оправдае своя образ пред връстниците си. Ще бъде извънредно мил с всички и ще се опита да спаси образа си пред тях, но ще знае, че лъже. Разбира се, ще се старае с всички сили да не рухне пред връстниците си, но щом остане сам и се погледне в огледало, ще замахне и ще го счупи. Той се ненавижда; чувства се толкова глупав, най-лошият. Съществува голямо несъответствие между вътрешния образ и образа, който се опитва да представи пред външния свят. Колкото по-голямо е несъответствието, толкова по-трудно ще бъде приспособяването към обществения Сън и толкова по-малко обич ще изпитва към себе си.
Между образа, който той представя, и вътрешния образ, когато е сам, има лъжи и още лъжи. И двата образа са напълно откъснати от реалността; те са фалшиви, но той не го вижда. Може би друг е в състояние да го види, но той е напълно сляп. Системата за отричане се опитва да предпази раните, но раните са реални и той изпитва болка, защото отчаяно се стреми да защити един образ.
Като деца научаваме, че мненията на всички са важни и ние съобразяваме живота си с тези мнения. Мнението на някой случаен човек може да ни запокити в дълбините на ада, мнение, което дори не е вярно. „Ти си грозен. Ти грешиш. Ти си глупав.“ Мненията имат голяма власт над безумното поведение на живеещите в ада хора. Затова ни е необходимо да чуваме, че сме добри, че се справяме добре, че сме красиви. „Как изглеждам? Как беше изказването ми? Как се справям?“
Необходимо ни е да чуваме мненията на другите, защото сме опитомени и можем да бъдем манипулирани от тези мнения. Затова търсим признание от другите; нужна ни е емоционалната подкрепа на околните; налага се да бъдем приети от външния Сън посредством другите хора. Затова тийнейджърите пият алкохол, взимат наркотици или започват да пушат. Само за да бъдат приети от хората с подобни мнения, само за да ги смятат за „страхотни“.
Толкова хора страдат заради фалшивите образи, които се опитват да представят. Преструват се на много важни, но същевременно се смятат за нищожества. Полагат неимоверни усилия да бъдат някой в този обществен Сън, да получат признанието и одобрението на околните. Толкова се стараят да бъдат важни, да бъдат победители, да бъдат могъщи, богати, прочути, да изразят индивидуалния си сън и да го наложат на околните. Защо? Защото вярват, че Сънят е истински и го приемат много насериозно.
Любовта няма очаквания. Страхът е изпълнен с очаквания. По пътеката на страха правим нещо, защото смятаме, че трябва да го направим, и очакваме другите да постъпят по същия начин. Затова страхът наранява, а любовта – не. Очакваме нещо и ако то не стане, се чувстваме наранени – не е честно. Виним другите, че не са оправдали очакванията ни. Когато обичаме, нямаме очаквания; правим нещо, защото така искаме, и ако другите го правят или не го правят, то е защото желаят или не желаят, и в това няма нищо лично. Ако нищо не стане, когато не очакваме то да стане, няма значение.
Не се чувстваме засегнати, защото каквото и да се случи, всичко е наред. Затова, когато сме влюбени, почти нищо не ни наранява; ние не очакваме любимия да направи нещо и нямаме задължения.
Любовта почива върху уважението. Страхът не уважава нищо, включително себе си. Ако изпитвам съжаление към вас, това означава, че не ви уважавам. Не можете да решавате самостоятелно. Когато трябва да решавам вместо вас, аз не ви уважавам. Щом не ви уважавам, аз се опитвам да ви контролирам. Обикновено, когато наставляваме децата си как да живеят, това се дължи на липсата на уважение. Ние ги съжаляваме и се опитваме да направим за тях онова, което те сами трябва да направят за себе си. Когато не уважавам себе си, аз се самосъжалявам, чувствам, че не съм достатъчно добър, за да успея в този свят. Как човек разбира, че не се уважава? Когато си казва: „Горкият аз, не съм достатъчно силен, не съм достатъчно умен, не съм достатъчно красив, не мога да се справя“. Самосъжалението е плод на липсата на уважение.
Любовта е безмилостна; тя не изпитва съжаление към никого, но е състрадателна. Страхът е изпълнен с жал; той изпитва съжаление към всички. Вие ме съжалявате, когато не ме уважавате, когато не вярвате, че съм достатъчно силен, за да се справя. От друга страна, любовта уважава. Аз те обичам; знам, че ще се справиш. Знам, че си достатъчно силен, достатъчно умен, достатъчно добър да взимаш самостоятелни решения. Не е необходимо да избирам вместо теб. Ти ще успееш. Ако паднеш, ще ти подам ръка, ще ти помогна да се изправиш. Ще кажа: „Ще се справиш, продължавай“. Това се нарича състрадание, но то няма нищо общо със съжалението. Състраданието произтича от уважението и от /Любовта; съжалението произтича от липсата на уважение и от страха.
Любовта е напълно отговорна. Страхът бяга от отговорност, но това не означава, че не е отговорен. Опитът за бягство от отговорност е една от най-големите грешки, защото всяко действие си има последствия. Когато направим своя избор, получаваме резултат или реакция. Ще понесем последствията от действията си по един или друг начин. Затова всеки човек е изцяло отговорен за постъпките си, дори и да не го иска. Някой може да се опита да плати за твоите грешки, но въпреки това ти също ще си платиш и така цената става двойна. Когато другите се опитват да носят отговорността за теб, това само влошава нещата.
Любовта винаги е нежна. Страхът винаги е груб. При страха има купища задължения, купища очаквания, никакво уважение, бягаме от отговорност и изпитваме съжаление. Как може да се чувстваш добре при толкова страх? Непрекъснато се изживяваме като жертви, усещаме гняв, тъга, ревност или се чувстваме предадени.
Гневът не е нищо друго, освен маскиран страх. Тъгата е маскиран страх. Ревността е маскиран страх. При наличието на всички тези емоции, произтичащи от страха и пораждащи страдание, можем само да се преструваме на нежни. Не сме нежни, защото не се чувстваме добре, не сме щастливи. Когато вървиш по пътеката на любовта, нямаш задължения, нямаш очаквания. Не изпитваш съжаление към себе си или към партньора си. Всичко върви добре и затова усмивката не слиза от лицето ти. Харесваш себе си и понеже си щастлив, си мил. Любовта винаги е нежна и тази нежност те прави щедър и отваря всички врати. Любовта е щедра. Страхът поражда егоизъм: аз съм всичко. Егоизмът затваря всички врати.
Любовта е безусловна. Страхът е изпълнен с условия. По пътеката на страха аз те обичам, aкo ми позволиш да те контролирам, aкo си добър с мен, aкo отговаряш на образа, който съм ти създал. Аз ти създавам желания от мен образ и – понеже ти не си такъв и никога няма да отговаряш на образа – те съдя и те намирам за виновен. Много често дори се срамувам от теб, защото не си, какъвто искам да бъдеш. Ако не отговаряш на създадения от мен образ, ти ме караш да се чувствам неудобно, дразниш ме, изобщо не мога да проявявам търпение към теб. Само се правя на нежен. По пътеката на любовта няма aкo няма условия. Обичам те без причина, без доводи. Обичам те такъв, какъвто си, и ти си свободен да бъдеш такъв, какъвто си. Ако не ми харесва какъв си, тогава по-добре да бъда с някой друг, когото харесвам такъв, какъвто е. Нямаме право да променяме другите и никой няма право да променя нас. Ако се променяме, то е, защото желаем да се променим, защото не искаме да страдаме повече.
Повечето хора изживяват целия си живот по пътеката на страха. Имат връзка, защото смятат, че трябва да имат. Изпълват връзката си с всички възможни очаквания към партньора си и към самите себе си. Цялото това нещастие и страдание е резултат от използването на комуникационните канали, създадени преди да се родим. Хората съдят и биват превръщани в жертви, те сплетничат един за друг, сплетничат за приятелите си, сплетничат в бара. Всяват омраза между близките си. Трупат емоционална отрова и я предават на децата си. „Виж какъв е баща ти, виж какво ми причини. Не бъди като него. Всички мъже са такива; всички жени са онакива.“ Ето това правим с хората, които толкова много обичаме – със собствените си деца, с приятелите си, с партньорите си.
По пътеката на страха имаме толкова много условия, очаквания и задължения, че създаваме безброй правила, само за да се предпазим от емоционалната болка, когато всъщност не трябва да има никакви правила. Тези правила въздействат върху качеството на комуникационните канали, защото когато се страхуваме, ние лъжем. Когато очаквате от мен да бъда някакъв, аз се чувствам длъжен да бъда такъв. Истината е, че не съм какъвто искате да бъда. Но когато съм искрен и съм самия себе си, вие се чувствате засегнати, разгневявате се. И аз започвам да ви лъжа, тъй като се боя от вашата присъда. Страхувам се, че ще ме обвините, ще ме намерите за виновен и ще ме накажете. И всеки път, когато си спомните, вие ме наказвате отново и отново за същата грешка.
По пътеката на любовта има справедливост. Ако направиш грешка, плащаш само веднъж и ако наистина обичаш себе си, си взимаш поука от нея. По пътеката на страха няма справедливост. Принуждаваш себе си да плащаш хиляди пъти за същата грешка. Това поражда усещане за несправедливост и отваря много емоционални рани. Тогава, разбира се, се обричаш на провал. Хората правят трагедия от всичко, дори от нещо най-обикновено и съвсем маловажно. Наблюдаваме тези трагедии при нормалните връзки в ада, защото двойките вървят по пътеката на страха.
По своята природа хората са много чувствителни същества. Чувствителността ни се дължи на факта, че възприемаме всичко с емоционалното си тяло. Емоционалното тяло е като радио, което може да бъде настроено да приема или реагира на определени честоти. Нормалната честота на хората преди опитомяването е да изследват и да се наслаждават на живота; ние сме настроени на вълните на любовта. Като деца ние нямаме дефиниция за любовта като абстрактно понятие; ние просто я изживяваме. Такива сме.
Емоционалното тяло е снабдено с един подобен на аларма елемент, който ни показва кога нещо не е наред. Същото е и с физическото тяло – то включва алармата, за да ни уведоми, че нещо с тялото ни не е наред. Наричаме тази аларма болка. Ако усещаме болка, значи нещо в тялото не е наред и ние трябва да вземем мерки и да го оправим. Алармата на емоционалното тяло е страхът. Щом изпитваме страх, значи има проблем. Може би нещо застрашава живота ни.
Емоционалното тяло възприема емоциите, но не чрез очите. Ние възприемаме емоциите чрез емоционалното си тяло. Децата просто усещат емоциите и рационалният им ум не ги тълкува или подлага на съмнение. Затова децата приемат определени хора и отхвърлят други. Когато не се чувстват уверени с определен човек, те го отхвърлят, защото усещат проектираните от него емоции. Децата лесно усещат кога някой е разгневен и алармата им излъчва лек страх, който казва: „Стой надалеч“. И те следват инстинкта си – стоят надалеч…
Представете си, че в дома си имате вълшебна кухня. В тази вълшебна кухня можете да получите всяка храна от всяко кътче на света в каквото пожелаете количество. Никога не се безпокоите какво ще ядете; можете да имате на масата си каквото си поискате. Вие сте много щедри с храната си; раздавате я на другите безусловно, а не защото искате нещо в замяна. Който и да дойде в дома ви, вие го гощавате заради самото удоволствие да споделите трапезата си, и домът ви винаги е пълен с хора, които идват да опитат храната от вълшебната ви кухня.
Един ден някой чука на вратата ви и държи в ръцете си пица. Вие отваряте вратата, а този човек ви поглежда и казва: „Ей, виждаш ли тази пица? Ще ти я дам, ако ми позволиш да контролирам живота ти, ако просто правиш, каквото ти кажа. Никога няма да гладуваш, защото мога да ти нося пица всеки ден. Просто трябва да бъдеш добър с мен“.
Представяте ли си своята реакция? В кухнята си можете да получите същата пица – дори по-хубава. И въпреки това този човек идва при вас и ви предлага храна, aкo просто правите всичко, което той поиска. Ще се изсмеете и ще отвърнете: „Не, благодаря! Не ми трябва храната ти; имам си достатъчно. Можеш да влезеш у дома и да ядеш, каквото поискаш, без да ти искам нищо в замяна. Не си въобразявай, че ще правя, каквото ми кажеш. Никой няма да ме манипулира с храна“.
Сега си представете точно обратното. Не сте яли от няколко седмици. Умирате от глад, а нямате пари да си купите храна. Човекът идва при вас с пица и ви казва: „Ей, тук има храна. Ще я получиш, ако просто правиш, каквото ти кажа“. Усещате аромата й и умирате от глад. Решавате да приемете храната и да правите, каквото този човек поиска от вас. Хапвате малко и той заявява: „Ако искаш още, ще получиш, но трябва да продължаваш да правиш, каквото ти кажа“.
Днес имате храна, но утре може и да нямате, така че се съгласявате да му се подчинявате срещу храна. Може да се превърнете в роб заради храната, защото имате нужда от нея, защото ви липсва. И след известно време у вас се появяват съмнения. Казвате си: „Какво ще правя без моята пица? Не мога да живея без моята пица. Ами ако партньорът ми реши да даде пицата на някой друг – моята пица?“
Сега си представете, че вместо за храна, говорим за любов. Сърцето ви е преизпълнено с обич. Изпитвате любов не само към себе си, но и към целия свят. Обичате толкова много, че не ви е необходима ничия любов. Давате любовта си безусловно, без aкo. Вие сте милионер в любовта, а някой почуква на вратата ви и казва: „Ей, нося ти любов. Ще я получиш, ако просто правиш, каквото поискам“.
Как ще реагирате, когато сте преизпълнени с любов? Ще се изсмеете и ще отвърнете: „Благодаря, но любовта ти не ми е нужна. Имам същата любов тук, в сърцето си, та дори по-силна и по-хубава, и я дарявам без условия“.
Но какво ще стане, ако жадувате за любов, ако в сърцето ви липсва любов и някой дойде и ви каже: „Искаш ли малко любов? Ще получиш любовта ми, ако просто правиш, каквото поискам от теб“. Ако копнеете за любов и вкусите от нея, ще правите каквото можете, за да я получите. Потребността ви може да е толкова силна, че да отдадете цялата си душа за малко внимание.
Сърцето ви е като вълшебната кухня. Отворите ли го, ще имате цялата любов, която ви е необходима. Не е необходимо да обикаляте света и да просите обич. „Моля ви, нека някой ме обича. Толкова съм самотен, не заслужавам любов; искам някой да ме обича, да ми покаже, че заслужавам обич.“ Ние носим любовта в самите себе си, но не я забелязваме.
Виждате ли каква трагедия създават хората, когато смятат, че им липсва любов? Те жадуват за обич и когато някой ги нагости с малко любов, това поражда силна потребност. Стават зависими и се отнасят собственически към тази любов. Тогава започва трагедията: „Какво ще правя, ако той ме изостави?“ „Как ще живея без нея?“ Те не могат да живеят без пласьора, без доставчика на ежедневните дози. И понеже са прегладнели, заради това мъничко парченце любов позволяват на другите да контролират живота им. Позволяват да им нареждат какво да правят и какво – не, как да се обличат и как – не, как да се държат и как – не, в какво да вярват и в какво – не. „Ще те обичам, ако се държиш по този начин. Ще те обичам, ако ми позволиш да контролирам живота ти. Ще те обичам, ако си добър с мен. Ако ли не, забрави.“
Проблемът при хората е, че не знаят за вълшебната кухня в сърцата си. Цялото страдание се дължи на факта, че много отдавна сме затворили сърцата си и вече не усещаме бликащата в тях любов. В определен момент сме започнали да се боим да обичаме, защото сме побарвалия, че любовта не е справедлива, че любовта наранява. Опитали сме се да бъдем достатъчно добри за някого и сме се провалили. Вече сме преживели няколко връзки и те са разбили сърцето ни. Да обичаш отново е прекалено рисковано.
Разбира се, отнасяме се толкова критично към себе си, че едва ли може да става дума за любов към себе си. А щом не обичаме себе си, как можем да се преструваме, че даваме обич на друг?
Когато започваме връзка, ние се превръщаме в егоисти, защото сме зависими. Важен съм аз. Толкова големи егоисти сме, че искаме човека, с когото споделяме живота си, да бъде също толкова зависим като нас. Искаме някой, който „се нуждае“ от нас, за да оправдаем съществуването си, за да усетим, че има смисъл да живеем. Смятаме, че търсим любов, но всъщност търсим някой, който „се нуждае“ от нас, някой, когото да контролираме и манипулираме.
В човешките връзки има борба за контрол, защото сме приучени да се състезаваме за контрола над вниманието. Така наречената от нас любов – някой, който се нуждае от мен, който се интересува от мен – не е любов, а егоизъм. Как би могло това да работи? Егоизмът не върши работа, защото в него няма любов. И двамата жадуват за любов. Когато правят секс, те вкусват малко обич и се пристрастяват, защото копнеят за любов. Но после критичността се връща. Целият страх. Обвиненията. Нещастието.
Тогава търсим съвети за любовта и секса. По въпроса са изписани толкова книги и почти всички те могат да бъдат озаглавени „Как да се превърнеш в сексуален егоист“. Намерението е добро, но къде е любовта? Те не ни учат да обичаме; няма какво да се учи за любовта. Всичко е вече там, в гените ни, в природата ни. Не е необходимо да научаваме каквото и да било, освен това, което изобретяваме в този илюзорен свят. Търсим любов извън себе си, когато любовта е навсякъде. Любовта е около нас, но ние не сме в състояние да я видим. Емоционалното ни тяло вече не е настроено на вълните на любовта.
Страхът ни да обичаме е толкова голям, защото това не е безопасно. Страхът да не бъдем отхвърлени ни ужасява. Трябва да се преструваме на такива, каквито не сме; опитваме се да бъдем приети от партньора си, когато сами не приемаме себе си. Но проблемът не е, че партньорът ни отхвърля. Проблемът е, че сами се отхвърляме, защото не сме достатъчно добри, защото вярваме това.
Самоотхвърлянето е основният проблем. Никога няма да бъдете достатъчно добри за себе си, след като представата ви за съвършенство е напълно погрешна. Това е фалшива представа; дори не е реална. Но вие й вярвате. Тъй като не сте съвършени, вие се отхвърляте и равнището на самоотхвърлянето зависи от това, доколко възрастните са успели да разбият целостта на вашата личност.
След опитомяването вече не става дума дали си достатъчно добър за някой друг. Ти вече не си достатъчно добър за самия себе си, защото големият Съдник винаги присъства и ти напомня, че не си съвършен. Както вече казах, човек никога не може да си прости, че не е такъв, какъвто иска да бъде, и това е истинският проблем. Успеете ли да промените това, започвате да се грижите за своята половина от връзката. Другата половина не е ваш проблем.
Ако кажете на някого, че го обичате, и той ви отвърне: „Само че аз не те обичам“, това основателна причина ли е да страдате? Фактът, че някой ви отхвърля, не означава, че и вие трябва да се отхвърлите. Ако някой не ви обича, друг ще ви обикне. Винаги има друг. И е по-добре да бъдеш с човек, който иcкa да бъдете заедно, отколкото с някой, на когото му се налага да бъде с теб.
Трябва да се съсредоточите върху най-хубавата връзка, която можете да имате: връзката със себе си. Тук не става дума за егоизъм, а за любов към самия себе си. Това са различни неща. Държите се егоистично със себе си, защото няма любов. Трябва да се обичате и любовта постоянно ще нараства. Тогава няма да започвате връзка, защото се нуждаете от любов. Тя ще бъде резултат от съзнателен избор. Ще изберете някого, ако искате, и ще сте в състояние да видите истинската му същност. Когато любовта му не ви е необходима, няма да ви се налага да се самозалъгвате.
Вие сте цялостни. Когато любовта ви извира от самите вас, не търсите любов поради страх от самотата. Когато изпитвате силна любов към себе си, можете да бъдете сами и това не е проблем. Щастливи сте да бъдете сами, а споделеността също е приятна.
Ако с вас се харесваме и излизаме заедно, дали причината за това е желанието да ревнуваме, моята нужда да ви контролирам или вашата нужда да ме контролирате? Ако е така, няма да е забавно. Ако ще ме критикуват или съдят, ако ще се чувствам зле, тогава – не, благодаря. Ако ще страдам, тогава може би е по-добре да бъда сам. Нима хората се събират, за да бъдат нещастни, да притежават другия, да се наказват, да бъдат спасени? Дали наистина затова са заедно? Разбира се, разполагаме с всички тези възможности. Но какво всъщност търсим?
Като деца – пет, шест или седемгодишни – сме привлечени от другите деца, защото искаме да играем, да се забавляваме. Не се събираме с другите деца, за да се караме или да бъдем нещастни. Това може да се случи, но ще бъде краткотрайно. Просто играем и играем. Когато ни омръзне, променяме играта, променяме правилата, но непрекъснато изследваме.
Ако започвате връзка, за да бъдете нещастни, защото искате да ревнувате, да се държите собственически, да контролирате живота на партньора си, значи не търсите забавление, а болка, и именно това ще получите. Ако започвате връзка с егоизъм, очаквайки партньорът ви да ви направи щастливи, това няма да стане. И вината ще е ваша, а не негова.
Когато започваме някаква връзка, това се дължи на желанието ни да споделяме, да се забавляваме, да се наслаждаваме, а не да се отегчаваме. Ако си търсим партньор, то е защото искаме да играем, да бъдем щастливи и да се наслаждаваме на същността си. Не си избираме партньор само за да пробутаме всичкия си боклук на човека, когото твърдим, че обичаме, да го натоварим с цялата си ревност, гняв и егоизъм. Как може някой да ви каже „Обичам те“ и после да се отнася зле с вас, да ви оскърбява, унижава и пренебрегва? Този човек може да твърди, че ви обича, но дали това е любов? Когато обичаме, ние искаме най-доброто за любимите си хора. Защо да изхвърляме боклука си върху собствените си деца? Защо да ги малтретираме, понеже сме изпълнени със страх и емоционална отрова? Защо да обвиняваме родителите си за собствения си боклук?
Хората се научават да бъдат егоисти и да затварят плътно сърцата си. Те копнеят за любов, без да знаят, че сърцето е вълшебна кухня. Вашето сърце е вълшебна кухня. Отворете го. Отворете вълшебната си кухня и се откажете да обикаляте света, просейки обич. Цялата необходима за вас любов е вътре в сърцето ви. То може да ви даде достатъчно любов не само за самите вас, но и за целия свят. Можете да дарявате любовта си безусловно; можете да бъдете щедри с обичта си, защото в сърцето си имате вълшебна кухня. Тогава всички онези гладни хора, които вярват, че сърцето е затворено, ще искат винаги да са край вас – заради любовта ви.
Онова, което ви прави щастливи, е любовта, която извира от самите вас. И ако сте щедри на любов, всички ще ви обичат. Ако сте щедри, никога няма да бъдете самотни. Ако сте егоисти, винаги ще сте сами и вината ще е изцяло ваша. Не егоизмът, а вашата щедрост ще отвори всички врати.
Егоизмът е следствие от нищетата в сърцето, от убеждението, че любовта е в ограничени количества. Превръщаме се в егоисти, когато смятаме, че утре може да нямаме пица. Но когато знаем, че сърцето ни е вълшебна кухня, винаги сме щедри и любовта ни е безусловна.
Съдържание
ТОЛТЕКИТЕ
Въведение. Учителят
1. Раненият ум
2. Изгубената невинност
3. Човекът, който не вярвал в любовта
4. Пътеката на любовта, пътеката на страха
5. Съвършената връзка
6. Вълшебната кухня
7. Майсторът на сънища
8. Сексът: най-страшният демон в ада
9. Богинята на лова
10. Да виждаш с очите на любовта
11. Изцеление на емоционалното тяло
12. Богът в теб
Молитви
Благодарности
За авторa
Дон Мигел Руис е мексикански писател, шаман и учител. Роден e през 1952 г. в семейство на лечители и е отгледан в провинциално Мексико от майка курандела (лечител) и дядо нагуал (Толтекски шаман, който помага на другите да постигнат духовна свобода.). Близките очаквали от него да прегърне многовековното наследство на лечители и учители и да продължи езотеричната толтекска традиция. Вместо това, привлечен от съвременния живот, Мигел решава да учи медицина и да стане хирург.
Но един инцидент, едва не довел до смъртта му, променя живота му завинаги. Късно една вечер в началото на седемдесетте години той внезапно се събудил, след като заспал на волана. В същия миг колата се блъснала в бетонна стена. Дон Мигел си спомня, че не бил във физическото си тяло, докато спасявал двамата си приятели.
Шокиран от преживяното, той се заема със задълбочено самоизследване. Посвещава се на усъвършенстването на древната мъдрост на предците си, учи се от майка си и чиракува при могъщ шаман в Мексиканската пустиня.
„През целия ми живот, магията беше около мен. Когато бях дете, това беше ежедневие. Но аз бях много, много скептично настроен. И дори още повече, когато постъпих в медицинското училище, за да стана хирург. Последната година в университета претърпях инцидент. Катастрофирах с колата и изживях състояние, в което сякаш душата се отделя от тялото. Това промени всичко. След това изживяване, започнах да търся отговори. Започнах да търся на мига, защото имах най-невероятното изживяване, но нямаше думи, с които да се опише. Това промени тотално живота ми, защото осъзнах, че животът, който живея, не е точно това, което вярвах, че е.
Дядо ми често ми казваше, че животът е сън и когато хората най-накрая осъзнаят това, сънят би могъл да се промени , а това да промени и хората. След инцидента всичко, на което бях станал свидетел в детството си, взе да придобива смисъл. Знаете, че едно е да чуеш за нещо, друго е да го изживееш. След инцидента нещата, които дядо ми казваше, вече не бяха теории, а факти.“
Дядо му , вече покойник, продължава да го учи в сънищата му. Съгласно традицията на толтеките нагуалът напътства индивида към лична свобода.
Дон Мигел Руис – нагуал и майстор на намерението – е посветил живота си да разкрива и споделя с хората от целия свят мъдростта на Толтеките. Той дълбоко и искрено вярва, че съвременния човек притежава голям потенциал и вътрешна сила… Книгите му са на много достъпен език и дават ясна представа за света, а посланията му са прости и разбираеми.
След изживяванията, довели го в света на Толтеките, Дон Мигел Руис разгръща подготовката за посрещането на Шестото Слънце по календара на Маите, пророкувано от древните като необикновен период на персонална и планетарна промяна. Комбинирайки нови проникновения със стари мъдрости, Дон Мигел ни учи, че пътят към личната свобода е първата стъпка към прогреса. Голямата цел е да променим колективната мисъл на планетата.
Дон Мигел Руис е автор на бестселъра “Четирите споразумения” (36-та най-продавана книга на десетилетието с 4-милионен тираж), “Умението да обичаш “, „Отвъд страха“, “Петото споразумение”, “Гласът на знанието”, и “Молитви”.
Линк към книгата: